Grigri m/3 gutter Skrevet 21. oktober 2006 #1 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hei, jeg bare lurer på hva dere andre norske her i landet gjør til jul? Har dere innført norske tradisjoner eller blir alt på fransk vis? Min svigerfamilie pynter plasttre i begynnelsen av desember og har selvfølgelig apero i timesvis på julaften, med pakkeåpning før middagen. De har ingen spesielle tradisjoner med fast julemat, men det blir ofte noe godt som magret de canard stekt i peisen e.l. I fjor kom mamma i romjula og hadde med seg lutefisk, noe sambo ikke likte i det hele tatt. Denne jula skal vi ha ribbe, det får vi jo kjøpt hos slakter, og alle må jo like det! Jeg vil innføre norsk pynting på lillejulaften og norske julekaker når vi flytter i eget hus før jul. Gleder meg masse til første jul med baby! Fortell hva dere gjør! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6771713-dubichou-og-andre-i-frankrike/
Doubichou Skrevet 21. oktober 2006 #2 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg feirer jul med svigerfamilien paa fransk vis. Det har jo sin sjarm det ogsaa, etter at man har laert seg aa forsyne seg (apéro, foie gras, saumon fumé, huitres, poisson, viande, fromage, dessert (bûche), café et mignardises, chocolats). Jeg fikk crise de foie foerste gang jeg feiret jul her nede, og var syk som en hund, husker jeg, og ler naa da, men det var ikke morsomt den gang. Spesielt med tanke paa at det er omtrent samme styret (litt mindre) for lunsjen 1. juledag hjemme hos besteforeldrene til mannen min!!! Jeg trodde jeg skulle forgaa! Paa julaften, i og med at vi omtrent spiser fra kl 19-20 til kl 02-03 saa aapner vi pakkene i mellom en av rettene, rundt kl 24! Som sagt, det har jo sin sjarm, men det mangler kos og varme, slik norsk jul feires, synes jeg. I fjor dro jeg hjem sammen med lillegutt paa 2 aar for aa feire jul sammen med min familie, men denne gangen er det soesteren min som kommer ned for aa vaere sammen med meg. Jeg feirer altsaa norsk jul i Norge og fransk jul i Frankrike. Hadde nok vaert anderledes dersom jeg skulle feiret jul sammen med bare min kjernefamilie, men alt foregaar jo hos svigerfamilien med 20 personer til bords. Det kommer ikke paa tale at jeg ber alle disse menneskene hjem til meg for norsk jul. Jeg pynter huset vaart med masse juleting fra begynnelsen av desember, og det har jeg faktisk ikke tenkt paa foer naa, hjemme da jeg var barn, ble det pyntet natt til 24. desember, slik at vi vaaknet paa julaften til en hus som ved magi var blitt pyntet til jul! Husker ikke jeg: er det alltid slik i Norge? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6771713-dubichou-og-andre-i-frankrike/#findComment-6778740
Grigri m/3 gutter Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg vet egentlig ikke hva "alle" gjør i Norge, men i min familie pyntet vi på dagtid/kvelden på lillejulaften, og jeg pyntet treet bestandig, så gikk jeg over til bestemor og hjalp henne å pynte, mens mamma fikk gjøre vaskingen og det andre (hehe). Vi også feirer med sambos mor, bror, tante m/mann og barn, og i år blir mamma med på dette. Har tenkt å ha svigers over på norsk ribbe i romjula da, vil ikke ha hele slekta liksom. Jeg har bare hatt en jul i Frankrike før så jeg er ikke helt innbarka, men de har jo koselig julefeiring her i familien, det er bare at for meg er jula veldig knyttet opp til maten. Vi har bestandig hatt lutefisk og ribbe og uten det blir det ikke jul, så jeg har veldig lyst å reise til Norge for å feire der noen ganger senere. Min sambo har ikke vært i Norge enda, så han kommer til å få kultursjokk uansett hvilken tid på året vi drar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6771713-dubichou-og-andre-i-frankrike/#findComment-6780587
Doubichou Skrevet 22. oktober 2006 #4 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg vet ikke hvor du kommer fra i Norge, men jeg kommer fra Nord-Norge, og foreldrene mine bor i en bittebitteliten by. Midt i svarteste vinteren er det ikke saa himla mye aa gjoere, saa jeg har dratt hjem i alt to ganger for aa feire jul - uten gubben! Det synes jeg var greit, saa slapp jeg aa bekymre meg for aa 'underholde' han og kunne gi meg over til late dager med spaserturer og kos foran peisen med sjokolade og ukeblad! ;o) Dersom jeg var deg, saa hadde jeg nok ventet til sommeren med aa ta med din andre halvdel til Norge. Foreldrene mine har kommet én gang hit for aa feire 'fransk jul' og soesteren min sikkert 3 ganger. Det blir ikke helt jul da heller, men saa nyter vi hverandres selskap under den franske matorgien! Det blir sikkert koselig aa be bare svigerforeldrene over i romjula for aa spise norsk julemat, spesielt dersom mammaen din er der for aa hjelpe deg (jeg har aldri lagd ei ribbe i mitt liv). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6771713-dubichou-og-andre-i-frankrike/#findComment-6785025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå