Gå til innhold

Hva er grunnen til at barnet ikke legger på seg av bare pupp-for lite melk eller lite næring i melken?

Anbefalte innlegg

Gutten min legger ikke på seg noe særlig, så hs har sagt at jeg må begynne å gi tillegg også. Men så lurer jeg på hva grunnen kan være? Lite melk eller ikke særlig næring i den? Noen som vet hva den "vanlige" årsaken er?

Fortsetter under...

Har du masse melk, barnet masse (mer enn 6) vaate bleier i døgnet, og bæsjene vanligvis er spinatgrønne, saa hender det en sjelden gang at barnet ikke faar i seg fløtemelken, og vektoppgangen uteblir.

Tar barnet alltid begge bryst, har mindre enn 6 våte bleier i døgnet, men bæsjene når de kommer er gule, så er det nok for liten mengde.

Hvis det sistnevnte er tilfelle:

Du kan slå to fluer i en smekk hvis du gir tillegget på hjelpebryst. Det kan du lese masse om på ammehjelpen.no. Da stimuleres brystet mens barnet får tillegg. Og man slipper forvirring med flaskestyr.

Gutten vår la svært lite på seg i starten og HS ble hysterisk. Jeg gikk til helsestasjonen og veide ham 3 ganger i uka den første måneden. Ettersom han var så kvikk og rask regnet jeg med at han ikke led av matmangel. Men HS sådde tvil om min melkemengde og sendte meg gråtende og stressa hjem hver gang. Til slutt sendte de oss til legen som så på det kvikke og blide barnet og lurte på hva som feilet HS.

Gutten tok først igjen fødelsvekta etter 4 uker. Jeg hadde nok melk (det har jeg bevist ved bleieveiing og pumping).Som en fantastisk ammehjelper nordfra sa til meg på telefonen, . "Ikke allle babyer blir feite på morsmelk. Det viktigste er at de får næring til eget forbruk og utvikling". Vår gutt er veldig aktiv og har nådd alle sine mentale og fysiske milepæler lenge før gjennomsnittet. Han har også alltid vært mye våken på dagen.

Vel, mye skryt her. Men poenget er: alle babyer trenger ikke å bli feite. Dersom de ikke ligger der apatiske og slappe med får våte bleier i døgnet, så feiler det dem trolig lite. Stol på morsinnstinktet ditt. Dessuten er vekttabellen som HS bruker en gammel tabeell beregnet på erstatningernærte barn i England (har jeg lest i Mamma).

En blid og kvikk unge lider trolig ingen nød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...