Gå til innhold

min lege hadde nesten ikke hørt om MA engang, så SÅ vanlig kan det ikke være..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

på BIM virker det som MA er så vanlig, men det er ikke det. Min lege så på meg som et spørsmålstegn når jeg spurte om MA, hun skjønte etterhvert hva jeg mente. men det virket ikke som hun hadde vært borti det mange ganger.. Har lest at det faktisk bare er 2-3 % sjans for MA. så synes folk er unødvendig bekymret.. tror ikke det er bra å være bekymret. man kan miste barnet ved å gå rundt å være konstant stresset. Har sluttet å være her inne så masse, fordi jeg var så mye bekymret. Etter jeg sluttet med det har jeg det MYYE bedre! Tror ikke BIM bare har god innflytelse på folk...

 

måtte bare få det ut.. synes ikke folk bør gå å være bekymret. husk at det går i de aller fleste tilfeller BRA!

Lykke til alle sammen!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme sa min lege! Ble ganske letta da ja, for man kan jo fort få inntrykk av at det er ganske vanlig her inne. Så skulle noe gå galt, vil man høyst sannsynlig vite om det ganske fort med smerter/blødninger.

 

Så da er det bare å ta det helt med ro, bare dumt å bekymre seg masse unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme mener jeg, så om det ikke enderer seg her med negative ting så skifter jeg forum. Det er ikke bra med alle disse bekymringene.

 

Takk for at du tok det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min ble litt irritert på meg når jeg sa jeg var inne på disse sidene. Mente det skapte et feil bilde og mye unødige bekymringer, men når man er førstegangs så er det jo veldig mye informasjon å finne her også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg takker for meg å går inn på www.babyverden.com jeg. Sees kanskje i 2 trimester eller mulig jeg titter innom for å se om ting roer seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett som du skriver, MA er veldig sjeldent, skjer i 1/4 SA'er og det er dermed ca 4% risiko for at det kan skje. Men så er det jo slik på en slik side som dette at de som har opplevd dette forteller om det og de som ikke har opplevd det så klart ikke lager egne innlegg om dette. Har man dessuten sett bankende hjerte i uke 8 så er det nesten null sannsynlighet for å oppleve en MA ble jeg fortalt av gynekologen i sist svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på gyn.pol på sykehuset her om dagen, å hun legen jeg hadde kikket veldig rart på meg når jg nevnte MA også! Men jeg hadde nett forklart hva det var for sykepleieren der , så hun forklarte videre til legen! Syntes dette var litt merkelig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mange forkortelser i de mange mailene som legges inn her. Har noen laget en liste over de mest vanlige? Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva som menes med MA osv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra!! ja jeg har for en stund siden sluttet å lese innlegg hvor det antydes at dette er temaet. det er så lite oppbyggende. Og jeg er av den oppfatning, som jeg også har svart i mange innlegg, at det er viktig å være positiv både for vår egen helse og for frøet sin helse. Jeg tror folk vet for lite om graviditet og sin egen kropp, så alt som er nytt er skremmende. av og til får jeg lyst til å skrike ut at selvfølgelig merker man noe strekk i magen, utflod etc. ville jo være rart om man ikke merket noe selv om det er vanlig også - les noen svangerskapsbøker å ro dere ned. sorry nå kom alt på en gang men noen ganger føler jeg at mange vet så lite og selv om jeg er førstegangsgravid har jeg fått med meg så mye mer.. ikke vet jeg. uannsett Jeg tar gledene på forskudd så er jeg sikker på at jeg har hatt gleden over å glede meg iallefall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et fint innlegg. Det er viktig å huske at i de aller fleste tilfellene går det bra!

 

Husk at de som opplever ma og sa feks, er veldig overrepresentert her inne. Dette er jo et sted hvor folk deler erfaringer og bekymringer, og smitteeffekten er stor.

De aller fleste jeg kjenner som har vært gravide har ikke brukt denne siden, men så har de ikke opplevd sa/ma heller, så da har de ikke trengt et sted å få utløp for det vonde.

Det er også opp til hver enkelt om man faktisk leser de negative innleggene. Jeg var en stund også ganske preget av allle de som var redde og bekymret, men nå leser jeg ikke alle innleggene lenger. I tilegg til at jeg vet en del om emnet, faresignaler og hva man skal/skal ikke gjøre. Jeg vet det som regel går bra, og selv om jeg har opplevd ma/sa, er jeg minimalt bekymret for jeg vet at det er ike så mye jeg kan gjøre selv for å forhindre det.

 

Samtidig må jeg si at jeg har stor nytte av Bim og har lært mye her inne.

Det er en egen side for "Ufrivillig abort" der man kan lufte bekymringer rundt det. Selv om sannsynligheten ikke er størst, så er det likevel noen som opplever sa og ma, og jeg synes det er bra at folk har et sted de kan dele opplevelsen med andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes legen din virket litt uvitende jeg da.. Det skjer faktisk med ganske mange av oss. Jeg kjenner flere som har opplevd det..inkuldert meg selv.. Men seff så går jo de fleste svangerskap bra da... så sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette reagerte jeg litt på, altså at legen din nesten ikke kjente til det. Litt i tvil om jeg burde svare, for det er jo helt sant at for de fleste går det bra.

Jeg har selv opplevd en MA. Jeg hadde hatt et fint svangerskap som endte i et flott barn, før denne MA-en. Legen som måtte overbringe det triste budskapet om MA-en, sa at jeg ikke måtte tro det var noe galt med meg, for dette skjedde med relativt mange, og ofte hadde det med at genene/kromosomparene, eller hva som blir riktig å si i denne sammenhengen, hadde satt seg sammen på en måte som ikke var levedyktig. Da er det jo fantastisk at kroppen ordner opp selv, synes jeg. Det var selvfølgelig tungt å fordøye akkurat der og da, men hvis valget var å få et barn som ikke ville overleve, foretrakk jeg at det skjedde da det gjorde.

 

Jeg går i en venninneklubb regelmessig. Der er vi 8 stykker, og 3 av oss har opplevd MA-er. Jeg føler at jeg kjenner altfor mange som har vært gjennom det. Nå er det selvfølgelig mulig at dette skyldes at folk synes de kan fortelle om seg selv eller de andre de kjenner som har vært gjennom det, siden jeg selv har vært gjennom det.

 

Hvis du oppfatter dette som om jeg prøver å skremme deg, beklager jeg, for det er absolutt ikke min hensikt. Jeg reagerer bare på at legen din ikke var bedre kjent med det.

Jeg håper for alt i verden at du slipper å oppleve det, og jeg synes helt ærlig at du ikke skal være redd for det! Nyt å være gravid! Tenk, det lages et helt nytt menneske inni deg! Hjerte, hjerne, blodårer, øyne, trommehinne osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel den at det vanligste er at det går bra, også skjer det noen ganger uforklarlige ting (i de aller fleste tilfeller fordi noe er galt med "spiren"). Det har ingenting for seg å bekymre seg, men disse sidene får fort mye negativt fokus. Deilig å snakke med lege, jeg nevnte ikke MA/SA, men min lege var bare positiv - som om at det nesten ikke er mulig at det går galt. Vi alle vet at det skjer innimellom, men vi trenger å stadig bli minnet om det. Som noen skrev så godt her - skulle det gå galt har jeg i alle fall gledet meg over gleden. Det er jo en fantastiskt tid dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt ny på denne siden og lurer fælt på alle disse forkortelsene, hva betyr MA/SA. Er det et sted der man kan finne ut hva forkortelsene betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk deg inn på "Bli gravid", der holdes en oversikt over dette oppe på første side. :) (Noen ting er det forresten like greit ikke å vite så mye om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med hovedinnlegger - man kan bli rimelig stressa av å lese endel innlegg her inne.Jeg er her daglig men ikke så lenge av gangen - merker at jeg trenger en pause noen ganger. Selv velger jeg å hoppe over de innleggene jeg mener jeg ikke bør lese og leser og svarer på de jeg finner interessante.

Det er jo fint å ha et forum hvor man kan utveklse ting og tang og det er godt å ha noen å spørre hvis man lurer på noe.

Men er enig i at det kan bli mye og at noen ganger kan man bli unødig redd og bekymret....

Nei man får ta mye av dette med en klype salt - det går trossalt bra med de fleste :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentar til Alva.

 

Uheldigvis så stemte dette ikke på meg.

Vi såg et bankende hjerte både i slutten av uke 5 og i slutten av uke 8,men alikevel så endte det i en MA.

Det ble oppdaget uti uke 10 og fosteret hadde da vært dødt i ei uke.

Så nesten null sannsynlighet-ja sikkert det,men det skjedde da hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med to leger og en gynekolog. De så også ut som spørsmåltegn når jeg spurte om MA. De skjønte tilslutt hva heg mentem og sa att dette var vanlig, men stort sett før man i det heletatt finner ut att man er gravid. Har man f.eks sett/hørt ett bankende hjerte. Skjer ikke dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen min sa at det var SJELDEN at det endte i MA og SA. Jeg syns det er ALT for mye fokus på det her inne. Selvfølgelig skal de jenten som har vært igjennom dette få fortelle om det og få støtte.. Men det er veldig mye skremselspropaganda mener nå jeg her..

 

Jeg fikk beskjed av gyn om at når jeg er så "kort" på vei som det jeg er så har jeg 90% sjans for at det skal gå bra. Og jeg er bare 7+4. ¨Jeg har sluttet å være så mye her inne jeg også fordi jeg føler hele tiden at det er et stress med denne Ma og Sa hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at fokuset på dette er stort.

Jeg har faktisk hatt 2 MA og sett hjertelyd på UL begge gangene så da er jeg vel unntaket jeg da.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har opplevd en SA/MA så er det veldig naturlig å være litt stressa for det. For det er faktisk en helt forferdelig opplevelse. Og det er faktisk sånn at ca 30 % opplever det ene gang i løpet at livet sitt, men ja mange er ikke klar over at de mister fordi de bare får en forsinket mens m ekstra smerter. Det er jo en grunn til at man ikke får ekstra utredning før man har mistet tre ganger. Men selvfølgelig går det som regel bra!! Og er helt enig i at man burde tenke positivt og heller ta sorgen hvis den mot all formodning skulle komme. Men det er ikke så imari lett når man har vært igjennom det før. Prøver å ikke tenke så mye på det selv, men ja tanken streifer meg hver dag, og det vil den nok gjøre fram til 12. uke og UL. Også blir jeg veildig lei meg når folk sier at man mister hvis man stresser for mye med det, for det er jo som å si at det var min skyld at jeg mistet sist! Og det velger jeg faktisk ikke å tro på!

 

Ok, hadde bare litt behov for å si dette. Men vil understreke at jeg er enig i at man bør prøve å ikke fokusere så mye på det, men som sagt det er ikke alltid like lett.

 

Et lite sukk fra meg

med junibarn i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg må hive meg på og støtte forrige innlegger her, for dette ble jeg provosert av! Det er en grunn til at vi stort sett venter til uke 12 med å fortelle nyheten til folk og det er pga abortfaren, enten det er SA eller MA. Nei sjansen for at jeg skulle oppleve det første gang var nesten ingen. Ble ikke bedre av at legen tydeligvis ikke tenkte på dette og jeg ikke oppdaget før i uke 16 at fosteret hadde vært dødt i 9 uker!!! Jeg hadde jo ikke blødd... Sjansen for MA to ganger var minimale, men skjer det? JA. Heldigvis var (min nye) lege mer opplyst denne gangen. Dette med å få barn er noe av det mest sårbare vi gjør. Å miste er nesten uutholdelig men man kommer seg gjennom det og tør å prøve på nytt. Man ville ikke snakket sant om graviditet om ikke dette perspektivet var med på disse sidene. Man engster seg, og tåler ikke folk at andre gjør det tåler de ikke virkeligheten.

 

Og det å påstå at dette har med stress å gjøre! Og med det antyde at det er min feil at jeg mistet! Noe så frekt! Jeg går nå til en av Norges fremste spesialister på dette og hun kaller dette for VRØVL. Stress har absolutt ingen innvirkning.

 

Få deg heller en ny lege som er litt opplyst og som heller takler og vet om den smerten man føler ved en MA istedenfor å være et spørsmålstegn og lure på hva det er om det skulle skje.

 

Ja jeg tenker på at jeg kan miste sikkert hver time hele døgnet. Om disse sidene bare skal være for de det går bra med, så si ifra så skal jeg holde meg unna!

 

Grr. Sikkert mange hormoner som får sinnet mitt i kok her men måtte få det ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg overfor,tror du missforstår litt. Selvfølgelig skal folk som har opplevd ille ting få snakke om det. Men det er så altformye fokus på det negative her. Og stess har faktisk veldig mye å si, ikke det att man har større sjangse for å miste viss man stresser/bekymrer seg. Men det har med barnets trivsel å gjøre. Det er absolut ikke sundt for oss gravide heller, å gå rundt å være bekymret heletiden. Jeg har ihvertfall begynt å få nok av alt det negative på denne siden. Dette skal være en lykkelig tid, og for de aller aller fleste går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...