Gå til innhold

jeg fikk strøm i meg i går... tåler ungen det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle bytte en sikring i sikringsskapet, og fikk en del strøm i meg. Det prikket i hele hånden, og jeg ble livredd for baby'en. Han har sparket normalt etter det, men tenker jo på hjerneskade osv... Noen med noen elektriker-menn her som kan spørre? Hva skjer med kroppen når man får strøm i seg? Er det bare lokalt man får vondt, eller kan det påvirke hele kroppen og også fosteret? Han ligger jo å svømmer i vann, og strøm og vann er vel ikke en god kombinasjon...!

*flau og redd*

Fortsetter under...

Skrevet

Strøm tar alltid korteste vei, så sålenge du bare fikk strøm i armen er det ingen ting strøm som gikk gjennom magen. Og det er vel enda farligere med ditt eget hjerte, det ligger nermere armene. Så sikkerhetsregel er: arbeid bare med en hånd, og det høres det ut som om du gjorde. Da skal det være helt ok.

Skrevet

Jeg arbeidet bare med en arm, men går ikke strøm gjennom kroppen og ut i gulvet da? Jeg vet ikke hvor mye støm jeg fikk i meg, men det prikket ganske mye i armen, og det var ikke bare et kort støt, men strøm som varte et par sekunder før jeg rakk å reagere... huff...

beklager at jeg er anonym, men jeg er flau over å kunne være så dum....

Skrevet

Du kjenner prikking i armen fordi det var der strømmen gikk. Dersom du hadde fått strøm gjennom kroppen og ned i gulvet ville du visst det. HELT SIKKERT. Du har ikke vært dum, gjort alt riktig når du arbeider med en hånd, om du en annengang står med gummistøvler på så er du helt sikker.

Skrevet

Takk for svar.... tviler på du er her enda, men kjekt å bli litt beroliget. Tenkte bare at siden småen lå å fløt i vann, så var det ekstra farlig (vann og strøm er jo ikke så bra..)... Og jeg trodde alltid at strømmen gikk gjennom koppen og ut i gulvet, gjør den ikke det? Og leste på nettet at strøm kan skade sentralnervesystemet, så fikk panikk (for ungen, ikke meg) Jeg greide meg bra :) Men tenker jo på den lille kroppen og den lile hjernen til gullet mitt... jaja, får bare vente å se...

..men tusen takk for at du tok deg tid, virket som du hadde peiling! Setter pris på det!!!

Skrevet

Jeg går til fysioterapeut for bekkenet, og hun gir meg strøm i korsryggen og under knærne. Regner ikke med at hun hadde gjort dette hvis det ikke var bra, hun er ekspert på bekkenløsnings-behandling av gravide. Det er jo ikke så mange volt, da, men likevel.

Annonse

Skrevet

Med mindre du holdt i noe vannrør med andre hånda, hadde beina på bakken eller ledning fra tåa og opp til jordleder osv så er ikke annen skade skjedd på babyen enn det støkket hun fikk når du hoppa i været.

Har strømmen derimot gått gjennom hele kroppen din, for eksempel ved at noen av de situasjonene beskrevet overfor hadde vært til stede så hadde du nok merket det VELDIG!

(lammelse i kroppen, lukt av svidd kjøtt, smerter i hele kroppen, hjerteflimmer, kramper og sånt). Hadde kanskje heller ikke klart å komme deg løs sånn med det samme.

Som andre her sier så velger strømmen korteste vei fra ett sted på fingeren til neste men kan kan bli rimelig shaky når det skjer. Gikk elektro og har fått noen kavringer opp gjennom tida :) Der strømmen gikk ut og inn kan man oppleve å få brannsår...

Skrevet

Hei! Jeg var på ferie i Hellas og fikk 220 vol strøm i meg. Var 25 uker gravid. Fikk bare strøm i armen men var jo som deg litt bekymret.

Dro til legen der og alt var i orden. Det hadde vært mer alvorlig om det hadde gått igjennom kroppen. Man merker om det går igjennom kroppen eller bare i armen. Var nummen i armen den dagen og hadde litt høyt bt. Men to dager etterpå var bt bra.

Fortalte dette til jordmor når jeg kom tilbake fra ferien og ho sendte meg på ul.Bare for å berolige meg som hun sa.

Skrevet

Kan stømmen gå ut igjen av hånden da, samme plass som den kom inn? Trodde alltid stømmen gikk gjennom kroppen, samme hvor lite det var... at den alltid ble ledet ned i gulvet... Jeg fikk ikke sånn støkk i meg at jeg hoppet bakover akkurat, men kjente det prikken en god del helt opp til albuen og varte ca en halvtimes tid... Kan ikke strømmen ha nådd magen? Har nå vært på internett siden klokken 08.30 i dag og søkt meg GRØNN, men finner ikke NOE info...

... og jordmor er jo ikke akkurat elektriker, heller ikke legen, så jeg orker ikke ringe/dra ned på legevakten, uasnett er jo skaden skjedd..

Skrevet

Nå er det ikke sånn at strømmen blir igjen inni kroppen og raser rundt der til den finner en vei ut altså...

Strøm får man i seg når man kortslutter noe, enten fra fase til fase (ene strømførende ledning til den andre). Man får da 230 V gjennom kroppen fra der man berører den ene ledningen til der man berører den andre. Ofte klarer man å putte en finger sånn at det er veldig lite kropp mellom de punktene man kortslutter. Det rister godt og man skvetter til. Dermed prikkingen oppover i hånda.

Har du beina i gjørma/blomsterbedet eller koblet til en jordleder vil du få strøm gjennom hele kroppen fra eventuelt finger til fot (gjennom hjerte, luger, foster og alt). Tro meg, om det skulle skje så hadde du neppe vært i stand til å skrive dette...

Fra den ene lederen til jord er det halve spenningsforskjellen i forhold mellom de to strømførende ledningene. (Altså 115V).

I det tredje tilfellet så har du den ene lederen (ledningen) surret rundt foten og den andre tar du i. Igjen får du da 230V gjennom hele den delen av kroppen som er mellom de to stedene.

Strømmen velger korteste vei og du har veldig sannsynligvis kortsluttet med fingeren, fått et støt og en støkk, ellers ingen særlig andre men.

For ordens skyld så kan jeg nevne at høyspentmontører kan jobbe i strømmaster med laaaaangt høyere spenning enn det vi har i stikkontakten hjemme og jobbe mens strømmen står på. Dette fordi de jobber oppe i lufta og får strøm bare fra den ene lederen og ikke kortslutter til noe annet eller jord. Kroppen leder strøm langt dårligere enn de ledningene/kablene som er på markedet.

Skulle du ha fått strøm i deg som raser rundt vil jeg anbefale at du tar deg jobb som batteri... ;) (tro meg, går gjennom)

Skrevet

Kan man ikke få strøm i seg med mindre man kortslutter noe? Min sønn fikk en leke på mcdonalds her om dagen, en sånn tulle-ting man skal ha inni hånden, og når man håndhilser på noen så får vedkommende strøm i seg... jeg skulle liksom tulle med han og ta han i hånden, og det gikk strøm gjennom kroppen (så jeg har fått strøm mer enn én gang under graviditeten)... jeg synes det var litt på kanten av hva man kan putte i en mcdonalds-happymeal, den kjentes ganske kraftig ut...

Der kortslutter man jo ikke akkurat noe? Og hvor tar en sånn strøm veien ut? Beklager at jeg maser, men jordmor kan liksom ikke hjelpe med sånne sprøsmål, hun er ikke elektrikker...

:)

Skrevet

Altså... strøm er en ting, spenning er noe annet :) (selv om begge to lever og trives inni stikkontakten din)

Se for deg strømkabelen som ei elv. Hvis vi da angir bredde på elva så kan det sammenlignes med spenningen i strømnettet. (Denne måles i Volt og er i vanlig husholdning som regel på 230V). Så har du et annet mål som er hvor kraftig vannet i elva renner, hastigheten på vannet, hvor sterk strøm det er i vannet, strømstyrke... Overført til elektrisitet så blir det det vi også her kalles strømstyrke og måles i Ampère (forkortes til A). Det er den som angir hvor mye strøm som går gjennom på så og så lang tid. Dette har du sikkert lagt merke til på sikringer og sånt. Til vanlig lamper og belysning så er det ofte en 10A sikring mens til krevende utstyr som komfyrer mm er det gjerne 20A (og enda større for maskiner).

Sånn rent skademessig er det derfor hvor mye strøm som går gjennom (strømstyrke) som avgjør omfanget langt foran spenningsnivået.

Den leken som sønnen din hadde klarte sikkert å lage ganske høy spenning men ha forsvinnende liten strømstyrke. Det samme er det med statisk elektrisitet når man tøfler rundt på teppegulvet sitt og slår gnister når man tar borti noe av metall. Vi skvetter og ser en gnist men det er utrolig liten strømstyrke det er snakk om (spenningen kan derimot være oppi flere tusen Volt). Det samme med sånne gjerder som bønder bruker for å stenge inne dyra også, høy spenning og liten strømstyrke slik at de skvetter.

Blir det enklere nå? :)

Annonse

Skrevet

Tror ingenting du skriver, eller kommer til å skrive til dette mennesket når inn, jeg -du er jo ikke elektriker du heller, selv om du åpenlyst har god peiling ;)

En annen ting, jordmor er ikke elektriker, tror du elektrikere er jordmødre og vet hva som er farlig for fostre? Selv om en lege eller jordmor ikke har en sånn type utdannelse, så VET de faktisk hva som er farlig og ikke.

Skrevet

Zummi:

Takk for grundige innlegg, syns dette var veldig godt forklart, jeg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...