Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #1 Del Skrevet 21. oktober 2006 Er det noen som er alenemamma og har erfaring med dette? Slik jeg har forstått det har delt foreldreansvar ingenting med omsorg og samvær å gjøre. Dette gjelder kun i forhold til utstedelse av pass, flytting til utlandet osv? Jeg og min eks har et godt forhold, og vi skal ha delt foreldreansvar. Er mitt første barn og vil bare vær sikker på at jeg ikke fraskriver meg rettigheter ang. omsorg?? Selv om vi har et kjempeflott forhold eier han ikke økonomisk sans, og jeg går nå høygravid og han har ikke hjulpet til med 1 krone til diverse innkjøp. Greit nok i å for seg,- gidder ikke gjøre en stor sak ut av det. Men det jeg også lurer på ang foreldreansvar er om at hvis en skriver under på delt mister jeg noen av den økonomiske støtten jeg ellers ville fått som alenemor? Har forstått det slik at underskriving at dette papiret fungerer mest som en formalitet. Men hvis noen har noen erfaringer å dele med meg ville jeg satt kjempe stor pris på det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6770330-ang-delt-foreldreansvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #2 Del Skrevet 21. oktober 2006 Om dere skal ha barnet 50/50 delt omsorg så får du ikke barnebidraget fra faren. Om han kun har barnet annenhver helg og en dag i uka så får du barnebidraget. Vet ikke hvordan det er med resten av trygder/støtter fra trygdekontoret Når du er alene mamma så får du jo dobbel barnetrygd hver mnd, vet ikke hvordan det er med den eller andre støtter når dere skal ha delt omsorg. Du skulle tatt en telefon til trygdekontoret å spurt ut om alt du lurer på, å få dem til å sende deg brosjyrer. Vet og at om du er alene så får du dekket barnehage/barnepass opp til 60% i tillegg til kontantstøtta etter barnet er 1 år Håper du får svar på alt du lurer på,,,og dra ut all støtte du kan klare å få alle veier;) det er maaaange smutthull som kan gjøre du får mere støtter osv;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6770330-ang-delt-foreldreansvar/#findComment-6770411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smiley og Camilla Skrevet 21. oktober 2006 #3 Del Skrevet 21. oktober 2006 Delt ansvar er kjempeflott hvis foreldrene klarer å sammarbeide på en grei måte, hvis ikke kan det skape mye styr. -Ang barnetrygd så blir den delt på to Ang bidrag så vil den som tjener minst få litt av den andre (hvis det er noe forskjell) hvis det går gjennom trygdekontoret. En annen ting er f. eks bhg og skole. Bor dere på samme sted er det jo greit, men det blir garantert krangel hvis dere ikke gjør det. Snakker nemlig fra egen erfaring ( Min anbefalning er at du beholder foreldre ansvar og rett selv, men gir far 50 % omsorg, da er det du som har hovedansvaret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6770330-ang-delt-foreldreansvar/#findComment-6770559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #4 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hei! Du er og blir regnet som alenemor med alt hva dette innebærer av økonomisk støtte fra trygdeetaten, selv om du og far til barnet deler foreldreansvaret. Hadde dere derimot delt den daglige omsorgen, hadde det blitt noe annet. Det er nemlig den som har den daglige omsorgen som får utbetalt støtten. Hvis dere skal ha delt daglig omsorg, dvs at barnet bor annenhver uke hos hver av dere, får du bl. a ikke utvidet barnetrygd, og du blir skattet i klasse 2 kun annenhvert år. Hvis det er kun du som skal ha den daglige omsorgen, så blir du lignet i skatteklasse 2 hvert år, får utvidet barnetrygd, småbarnstillegg fra barnet er 1 til 3 år, har evt rett på overgangsstønad osv. OG det er du som bestemmer hva slags skole barnet skal gå på, hvor i landet du skal bo. Hadde du hatt delt daglig omsorg, måtte begge vært enige om ovenstående. Derimot, skal du på utenlandsreise, eller flytte til utlandet, kan ikke dette skje uten at faren gir sitt samtykke da han har delt foreldreansvar. Håper du ble noe klokere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6770330-ang-delt-foreldreansvar/#findComment-6772600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå