Gå til innhold

Ang. delt foreldreansvar

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som er alenemamma og har erfaring med dette?

Slik jeg har forstått det har delt foreldreansvar ingenting med omsorg og samvær å gjøre. Dette gjelder kun i forhold til utstedelse av pass, flytting til utlandet osv? Jeg og min eks har et godt forhold, og vi skal ha delt foreldreansvar. Er mitt første barn og vil bare vær sikker på at jeg ikke fraskriver meg rettigheter ang. omsorg??

Selv om vi har et kjempeflott forhold eier han ikke økonomisk sans, og jeg går nå høygravid og han har ikke hjulpet til med 1 krone til diverse innkjøp. Greit nok i å for seg,- gidder ikke gjøre en stor sak ut av det. Men det jeg også lurer på ang foreldreansvar er om at hvis en skriver under på delt mister jeg noen av den økonomiske støtten jeg ellers ville fått som alenemor?

Har forstått det slik at underskriving at dette papiret fungerer mest som en formalitet. Men hvis noen har noen erfaringer å dele med meg ville jeg satt kjempe stor pris på det..

:)

Fortsetter under...

hadde jeg hatt et valg om å ha fullt foreldreansvar og delt hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde hatt fullt selv, dette pga at det er såå mye mer lettvint, alle avgjørelser må tas sammen og du kan ikke en gang opprette kontonr på barnet ditt el ta ut penger der fra uten at han må bli med deg i banken el til politiet for å skrive under på passpapirene.

alt dette er på en måte greit så lenge dere er venner, men en dag er det kanskje ikke slik lenger og han kan stille seg vanskelig for deg og da har du ikke mye å stille opp med

har flere veninner som har både delt og ikke, og alle sier at dersom de kunne velge så hadde de valgt fullt foreldreansvar, som du selv sier har det ikke noe med samværet å gjøre.

du mister heller ikke noen av rettighetene dine som enslig mor.

så mitt råd til deg er ikke å la han skrive under på papiret som blir levert ut på sykehuset dersomhan skal være med

Tror kjære anonym bør sjekke fakta, Det er ikke noe problem å skaffe barnet konto,uten at den andre parten må signere på evt uttak. Jeg opprettet konto for min datter for 5 år siden,og han har ingenting med denne konto å gjøre. Å ha delt foerldreansvar vil si at begge får info som angår barnet,ang lege/barnehage/skole. Det er f.eks ingen fare for at far i all hemmelighet(eller mor for den saks skyld) kan gå å få pass til barnet,og rømme landet, uten at begge parter er informert.

Men anonym har rett i at du ikke mister økonomisk støtte,eller div rettigheter som enslig mor om dere har delt foreldreansvar.

Å si at du ikke bør få barnefaren til å signere papiret som blir utlevert på sykehuset er også tull. Det papiret er bare en erklæring på at han vedkjenner seg farskap,og står til ansvar.

Men er det spørsmål du lurer på,og er redd du ikke får korrekte svar,er det nok best å henvende deg til Trygdekontoret.

hei hei.

på sykehuset får dere et papir som far må skrive under på, for å erkjenne seg far til barnet. det er også et felt hvor du må krysse om far skal ha delt ansvar eller helt eller ingenting. du får ikke pass alene hvis dere har delt. jeg måtte ha erklæring av ligningskontor at jeg hadde ansvaret alene da jeg dro til syden i sommer! Dere må også være enig når det gjelder skole,trosamfunn osv.

Du mister ingen økonomisk støtte.

mvh caroline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...