Gå til innhold

Hjelp! spørsmål om rett til fødselspenger..

Anbefalte innlegg

jeg har fortsatt usikker termin, men det er iallfall ikke snakk om før uti mai en gang. Jeg begynte i ny deltidsjobb 1. Oktober, og før det var jeg arbeidsledig i 2-3 måneder UTEN trygd. Vil dette si at jeg såvidt kan rekke å opparbeide meg fødselspenger? Tenkte nemlig å skaffe meg en ekstrajobb til, og prøve på dette!

Fordi selv om den stillingen jeg har nå kun er 2 dager pr uke så vil de regne denne måneden som 1 av de 6 månedene jeg må ha hatt pensjonsgivende arbeid, eller? Og så regnes fødselspengene ut fra gjennomsnittet eller fra den siste måneden?

Mange spørsmål her nå kanskje, men, er veldig desperat etter å finne ut av dette!

Fortsetter under...

Blir gjennomsnitt av de seks mnd hvis inntekten har variert mye. Tror man egentlig skal jobbe minst 50% for å få fødselspenger, men er ikke sikker. Ring trygdekontoret, de har helt sikkert svar! Uansett har du rett til å jobbe (evt bli sykemeldt på slutten, det teller med som opparbeidet rett til fødselspenger) frem til tre uker før termin, dvs sannsynligvis ut april? I så fall har du muligheten til å skaffe mer jobb sånn at du kommer opp i nok dager i mnd til å ha pensjonsgivende inntekt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...