Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Hei! Tulla mi er bare 4 mnd, så skal fortsatt vente et par måneder før jeg begynner å gi henne grøt. Men! Lurer litt på hva slags grøt man begynner med. Er det risgrøt, maisgrøt eller hirsegrøt? Og gluten, da? Er mange babyer jeg vet om som kun liker hvetegrøt... Trodde de ikke skulle få i seg gluten så tidlig, jeg...
firemerkersmør Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Kun hvete som inneholder gluten. Er jo mye annet enn hvete å prøve. Kan jo prøve å tilsette fruktpure ol hvis de ikke liker. Tror det er ris som er det man starter med i følge merkinga på pakkene
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 Kun maisgrøt og risgrøt som ikke har gluten. Derfor vanlig å begynne med disse hvis du begynner med grøt fra 4 mdr. Ellers kan du begynne med 6 mdr grøt, som inneholder gluten, når du skal starte med grøt fra 6 mdr
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Start gjerne med mais (er det som er vanligst, har jeg inntrykk av), ris eller hirsegrøt. Prøv deg fram, og se hva hun liker. Ifølge Ammehjelpen, kan du godt starte med gluten-grøt også, det kan til og med være en fordel.. fordi når man begynner med grøt, går det naturlig nok sakte (1ts, 2-3 ts noen dager, så mer).. poenget er at gluten må introduseres gradvis. Hvis du begynner med glutenfri grøt, og etter en stund vil fortsette med litt glutengrøt: pass altså på å introduse glutengrøt gradvis!! Dvs ikke full porsjon med en gang. Mange anbefaler dessuten at man iallfall ikke gir glutengrøt før 6 måneder, mens glutenfri grøt kan gis tidligere (om nødvendig!). Hvete inneholder mest gluten, så du bør være forsiktig med å gi mye og/eller bare hvetegrøt.. Havre, bygg og rug inneholder også gluten, men altså ikke så mye som hvete. Lykke til! Hildemamma
Lilleh Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Det er usikkert hva som utløser cøliaki hos en person som er disponert for sykdommen. Rikelig med gluten i spebarnskosten kan være en slik faktor. Man bør derfor vente til barnet er ca seks måneder før man introduserer gluten i kostholdet. Istedet for hvete, rug og havre, kan man starte med ris- eller maisgrøt. Fakset fra helsenytt.no
Lilleh Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Glemte forresten.. så om du begynner med grøt etter 6 mnd alder kan du fint begynne med glutengrøt, slik som ammehjelpen henviser til, men begynner du før - mange gjør jo det av ulike årsaker, så er det anbefalt å gi glutenfri..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå