Gå til innhold

Innstilt på hjemmfødsel, men overlegen anbefaler det ikke

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 33, og har vært innstilt og forberedt på hjemmefødsel. Men nå anbefaler ikke overlegen/sjefen til hjemmjordmoren min hjemmefødsel. Grunnen er at det var problemer med skulderforløsningen da jeg fødte sønnen min. Han satt fast, og jeg presset aktivt i halvannen time. Han knakk også kravebenet. Dette er ikke unormalt når barnet er litt stort.

Men jeg blir veldig usikker.Jeg har ikke lyst til å føde på et stort, upersonlig sykehus der det ikke er rom for at jeg kan følge kroppens signaler. Hvis jeg fortsatt vil ha hjemmefødsel, må det dokumenteres at det er trygt. Jeg har ikke lyst til å utsette barnet eller meg selv for noen fare. Samtidig tror jeg at stress og press i fremmede omgivelser kan være mer risikabelt enn en rolig og trygg hjemmefødsel.

Noen tanker, tips eller råd?

Fortsetter under...

Det er ikkje lett å gå imot ovelegen når han meinar det kan oppstå komplikasjonar, men kva meinar heimejordmora? Ho er vel også informert om korleis din andre fødsel gikk. Eg ville ha snakka med henne og stolt på hennar vurdering. Legar er jo som regel ikkje så positive til heimefødsel og når det finst ein "grunn" vil dei sjølvsagt fråråde deg det. Kva hadde skjedd om du hadde vore heime då du fødte sonen din? Hadde det mangla noko utstyr? Kor langt er det til sjukehuset? Er jordmor i stand til å takle det om liknande situasjon skulle oppstå? Kva med smertestillande, vil du klare deg utan?

Lykke til!

Takk for svar :)

Vi skal snakke med hjemmejordmoren på fredag og vurdere det da.

Da jeg fødte sønnen min, ville det nok godt bra hjemme. Tror en mer avslappet situasjon ville gjort det enklere, faktisk. Jeg fikk ikke smertestillende sist, så det hadde ikke vært mangel på utstyr. Vi bor max. 15 min.unna tre av de største sykehusene i Norge. Men sønnen min ble lagt inn på nyfødt intensiv pga en infeksjon (som antagelig "bare" var en reaksjon på kravebensbruddet). Så hvis jeg hadde født hjemme, ville vi nok blitt flyttet til sykehus pga infeksjon og påfølgende antibiotikabehandling.

I tillegg til å prate med hjemmejordmor vil jeg be om å få en ekstra ultralyd som kan gi et estimat på fødselsvekt. Hvis babyen er mye over 4500 g og/eller har veldig brede skuldre, vil jeg nok (motvillig) vurdere sykehusfødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...