Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Var på sykhuset pga sjekk i uke 32(lite liv),men alt bra.Da sa jordmor at det kjentes ut som om bebisen lå med rumpa ned,men sa det var litt vanskelig å kjenner,og var ikke sikker. Var på kontroll hos lege i uke 33,og da sa han at han syns bebisen lå med hodet ned...han skrev til og med hodeleie på helsekortet. Men,bebisen har sparket på samme sted og samme måte lenge,og gjør der fortsatt(er 34+0),så nå er jeg redd hun ligger med rumpa ned. Ver hun fortsatt kan snu seg,men jeg får mer og mer panikk for hver uke.Orker ikke tanken på setefødsel,og har ikke lyst på ks heller. Jeg kjenner mye spark,som jeg tror er bena,på venstre side,midt på magen,eller langt nede ved bekkenet....skulle hun ikke sparke mer i ribbena hvis hun lå med hodet ned? Huff,noen som kan berolige meg litt?
3guttsmamma;) Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 jeg var på sjekk på onsdag og fikk invendig ul...skulle se på noe med morkaken...Fosteret har lagt i seteleie lenge,men på onsdag da hadde han snudd seg med hodet ned sa legen... og jeg kjenner ikke noe spark oppe i det hele tatt... Han sa det var nok for at det begynte å bli liten plass og har trekt beina opp under seg...derfor midt på magen og nedover istedenfor... Håper dette roet deg litt hvertfall.. Jordmoren jeg snakket med før jeg gikk inn til legen mente han låg enten med hodet opp eller i seteleie...så de kan ta veldig feil med bare å kjenne...Så sier han at hodet er ned så er det nok det...
meg og novemberjenta Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg kjenner spark OVERALT... alt fra helt oppe ved ribbebeina til helt nede ved bekkenet... det er jo ikke alt som er spark, det er både albuer, knær, skuldre osv!! Ved 32 uker lå min lille på tvers, men jordmor sa de ikke skjekket leie ordentlig før uke 36. Skal på kontroll neste uke, og tror hun har snudd seg med hodet ned i ca uke 34, det er tross alt FÅ barn som ligger i seteleie! Kjenner det også på hikkingen, at det er på venstre side litt under midt på magen, og føler jeg kjenner beina mye oppe ved ribbebeina nå... Så det går nok HELT sikkert fint Og du får trøste deg med det, at du er uansett ikke herre over hvordan den lille i magen vil ligge, så det er ikke noe å få gjort noe med... men det ordner seg nok!!
adelia*termin 18/10* Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 hei hei, jeg hadde seteleie med nr1. jeg kjente ikke liv i nedre del av magen i det hele tatt. denne gangen er det hode og jeg kjenner liv der nede hele tiden. sikkert noe armer, hehe med seteleie var magen mega hard hele tiden oppe med ribbbeina, seff hode som lå der. er du veldig engstelig be om å få en ny ultralyd, det har jeg fått. håper det hjalp litt:)
termin04.11 Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg hadde seteleie sist, og har det nå også pga delt livmor. Det som er viktig for deg er at de sjekker på ul og tar mål av bekken dersom det ligger i sete. Legen min mente også at han låg med hode ned, men det stemte ikke. Få dem til å bestille time til deg. Dersom du har for lite bekken blir det ks. Og det er tross alt bedre med planlagt ks enn maaange timer i fødsel og så haste ks. Jeg skal ha ks om 6 dager (hadde det sist også) og gruer meg ikke i det hele tatt!! Lykke til!!!!
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg klarer ikke kjenne selv hvordan hun ligger...kjenner en del harde spark på midten av magen,og lenger ned mot bekkenet,så regner med det er beina.Synes også jeg kjenner noe kaving med armer langt nede,men er ikke sikkert. Kjenner også noe stort som er oppunder ribbena,men om det er hodet eller rumpa vet jeg ikke...kjenner hikking langt nede til venste,eller langt nede midt på. Skal på kotroll til jordmor neste uke,da er jeg 35+0.Kan hun kjenne rimelig sikkert hvordan ungen ligger da? Kan jeg be om ultralyd hvis hun er usikker? Er redd jeg blir usikker selv om hun sier hun ligger i hodeleie også....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Skjønner at du er litt stresset angående setefødsel. Det var jeg og da babyen min lå med hodet opp i ca de tre siste mnd av svangerskapet. De sa han kunne snu seg, men det trodde jeg egentlig lite på selv ettersom han va såpass rolig der inne pga lite fostervann. Kunne kjenne hodet øverst i magen nesten hele tiden. Etter et mislykket vendingsforsøk fikk jeg valget mellom vaginal fødsel og ks. Hadde veldig lite lyst på ks og etter mål av bekken og samtale med fødselsleger bestemte jeg meg for vaginal fødsel. Fikk også ekstra ultralyd som viste at babyen ikke var spesielt stor. Hadde derfor alle forutsetninger for at en vanlig fødsel skulle gå greit, (Gode bekkenmål og ikke alt for stort barn) Alt jeg kan si at jeg hadde en veldig fin fødselsopplevelse selv om han kom med rompa først. Fikk epidural og tror egentlig ikke setefødselen jeg gikk igjennom er verre enn å føde på vanlig måte. Vet ikke om du ble beroliget av dette, men det jeg ville frem til er at en setefødsel normalt sett ikke er noe verre enn en vanlig fødsel. Du får kjempebra oppfølging under hele fødselen i og med at det er vanlig at det er både fødselsleger og jordmor til stede under fødselen. Lykke til !
Snuppisa Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg var på ekstra ultralyd i dag (39+5) fordi jordmoren plutselig ble usikker på leie, Hun har siden uke 36 sagt at hodet lå ned, men at det ikke har blitt skikkelig festet. Jeg fikk i dag konstatert at hun ligger med hodet ned (og det er jeg veldig glad for ettersom jeg også fant ut at de er nødt til å sette gang fødselen min i mrg pga forhøyede leververdier...). Men over til deg, som anonym over her sier, blir man tatt inn til vendingsforsøk hvis babyen ligger i seteleie i uke 36 eller senere. Fungerer ikke det, kan det jo være verdt et forsøk med akupunktur for å babyen til å vende seg på den måten. Ellers skal ikke setefødsel være noe problem, de sjekker jo om bekkenet ditt er stort nok før fødselen. Lykke til uansett hvilken vei babyen ligger i hvert fall!
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Hei knøttet mitt lå i seteleie fra uke noen og tyve (var på ul i uke 24 og da var det seteleie) og frem til ks 3 uker og 3 dager før termin... Dersom du kjenner hikkingen langt nede i magen vedder jeg på at den lille ligger i seteleie... Hvis det store du kjenner oppunder ribbeina er hardt så er det trolig hodet. Rumpa vil nok kjennes litt mykere... Hos meg så kjente jeg de fleste bevegelser langt nede eller på sidene. Unntaket var når knøttet dreiv å virra med hodet, da svidde det i magen oppunder ribbeina. Hadde lite fostervann, og kjente derfor hodet veldig godt på slutten... Jeg hadde bedt om UL hadde jeg vært deg=0) Kjekt å vite leiet sånn i forhold til størrelsen på bekkenet ditt... Lykke til da =0)
Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #11 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg fødte to uker før termin sist,derfor jeg blir litt nervøs nå.Vil liksom vite helt sikkert hvordan hun ligger før jeg skal føde. Har prøvd nå i heroisk å finne ut hvordan hun ligger:-)Men,klarer bare ikke altså.Noen ganger er jeg sikkert på jeg kjenner rumpa oppi ribbena,mens andre ganger er jeg usikker. Kjenner i allefall bein mot venstre.Også virker det som om jeg kjenner noen små armer langt nede i bekkenet...derfor jeg tenkte at KANSKJE ligger hun med hodet ned???Håpe,håpe.... Skal som sagt til jordmor neste uke,og da er jeg akkurat 35+0.Kan jeg be om UL selv om hun mener hun er sikker på leie?Er så redd hun skal ta feil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå