Gå til innhold

Hvor sikker er en ultralyd termin?

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk min førstefødte fikk jeg UL-termindato 14 dager etter datoen som ble regnet ut i forhold til syklus. Jeg fødte samme dag som "syklustermin".

Jeg er nå litt over 6mnd på vei med nummer to og denne gangen ble UL-termin 6 uker etter det jeg har regnet ut i forhold til syklus. Har noen erfaringer med det samme? Jeg undrer litt over feilprosent ifht UL-terminer. Kanskje babyen rett og slett kan komme etter syklustermin denne gang også???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6763083-hvor-sikker-er-en-ultralyd-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde ikke det var mulig å ende opp med så stor forskjell på terminene. 6 uker?!

På meg har det bare vært få dagers forskjell på disse to terminene. Første gangen fødte jeg midt imellom terminene. De andre gangene husker jeg bare hvordan jeg fødte ift ULtermin.Det har vært 8 dager over, på termindato, 4 dager før(tvillinger) og 15 dager over. Denne gangen er begge terminene identisk.

Jeg et par stykker som har fått helt feile terminer på ordinær ultralyd. Den ene gikk etter sin syklustermin, der ul termin var 4 uker senere. Den andre gikk også ut ifra sin egen termin der ul termin var 5 uker senere. Begge fødte bare noen dager etter egen termin. Så det er ikke helt umulig at ul terminene blir satt feil nei.

6 uker? du mener vel 6 dager? Eller har du vært på UL i uke 17 - 18 og fått beskjed om at du egentlig er i uke 11-12? Hvis det siste er riktig, er nok UL-termin riktig - det er vel ganske stor forskjell på et foster i 12. og 18 uke... :-)

UL-Terminen er pluss/minus to uker, så det som skjedde første gangen er ikke så uvanlig. Derimot lurer jeg på om du denne gangen kan være en måned mindre på vei enn du tror? At mensen har hoppet over en gang? Fikk du positiv graviditetstest før du etter ul-terminen skulle ha blitt gravid, derimot, så tror jeg jeg ville blitt engstelig. For da vokser kanskje barnet for lite?

Dette ville jeg tatt opp med legen!

• 3 uker senere...

her har de vert veldig usikkerhet me terminen.legen og jordmor mener jeg har termin 24 november,mens ultralyden sier 20 desember...

men fikk beskje om att så lenge ultralyden var tatt før en var i uke 6.så skulle den vær veldig sikker... nå har eg fått beskjed om att eg kommer til å få fortidlig.er jo for di regner utifra 20 desember.men selv tror jeg ikke de.ettersom veslegutten var veldig stor for alderen,langt over gjennomsnittet.så selv tror jeg egentlig terminen min er 24 november...

utrolig fortvilende de der og ikke vite sikkert men...tiden får nesten bare vise.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...