Gå til innhold

tisse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Min lille jente på 3 sluttet med bleie i sommer. Det gikk helt fint, noen uhell i begynnelsen men snart hadde hun god kontroll. Natten har vi ikke tatt enda, da bruker hun fremdeles bleie. Hun begynte i barnehage i august, og vi var spent på hvordan dette skulle gå mht uhell og sånn – nye folk, nye omgivelser og mye action. Det gikk greit, et uhell i ny og ne, men vi synest hun var ganske flink tross alt! Nå – etter 2-3 mnd i bhge har hun plutselig fått et tilbakefall. Har hørt at det skal være ganske vanlig med tilbakefall etter en stund, når hun tror hun har bedre kontroll en hun virkelig har! Resultatet er 1 uhell nesten hver dag. Vi prøver å snakke med henne om det, men det er vanskelig å få noe gjennom – vi vil jo ikke presse henne heller. Det er tydelig at hun er kommet inn i et dårlig mønster som må brytes.

Vi tok det opp med pedagogisk leder i bhg-en. Han sier at han vil avvente det en stund, men om det ikke bedrer seg om et par uker vil han ta på henne en bleie midt på dagen. Dette mener vi er helt galt! Hvilke signaler sender det henne? Er ikke det et stort tilbakeskritt? Hjemme, i helger, ferier etc har vi ikke hatt problemer med dette på mange måneder. Kan ikke huske sist gang jeg tørket opp. Vi mener egentlig at de voksne rundt henne bør gjerne mase litt og insistere på dobesøk en liten periode, for å bryte mønsteret og komme inn i gamle rutiner igjen.

Er det noen som har erfaring fra dette? Gode råd mottas med veldig stor takk!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er et stort tilbakeskritt, men er det egentlig så galt? Jeg syns ikke det, jeg finner det derimot helt naturlig at jenta di må gå med bleier dersom hun ikke klarer å holde seg tørr. Om barnehagen gir henne et par uker til å finne ut av dette, så føler jeg at de faktisk har gjort det man kan kreve av dem. Jo mer jeg tenker på dette, så er jo tilbakeskrittet at datteren din har begynt å tisse på seg igjen, jeg kan ikke helt skjønne at det blir noe værre fordi om man setter bleie på henne igjen. Det er tissingen som er problemet, bleiene blir bare noe man tar i bruk som en konsekvens av tilbakesteget med tissingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...