Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 24 egg ved uttak på mandag og har fortsatt store smerter i magen. Kjenner ut som blanding av luftsmerter og støl etter hard trening. Hadde innsetting i går og de sa at de såg at jeg hadde mye veske i magen og dette er vanlig når jeg hadde så mange store egg. Jeg tåler normalt smerte og liker ikke å syte, men lurer på hvor lenge dette varer. Noen med erfaring???

Skal til en vennegjeng i kveld, men har problemer med å stå oppreist lenge + le/hoste/nyse er helt forferdelig. Det beste er å ligge helt stille på sofaen, men jeg kan ikke ligge slik i lengden. Føler jeg har ligget nok :( Ikke alle jeg skal til i kveld vet at vi har startet med prøverør, og jeg vil vente med å fortelle det til vi vet mer om resultatet.

Er det andre som har hatt det slik med mange egg???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6762801-mange-egg-ved-uttak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig få egg (5små) Måtte derfor gå på ekstra sprøyter. Da tok det helt av!! Ble overstimulert og hadde mye væske i magen. Såg ut som jeg var 6mnd på vei. Jeg ble innlagt pga blodproppfare og tappet tilsammen 2 liter vann fra magen!!! Utrolig smertefullt- men ble heldigvis full klaff... Tror jeg ville tatt en tlf for sikkerhetsskyld og spurt om det skal være så vondt. Ikke meningen å skremme deg. Dette var min erfaring, men håper det ikke er så ille med deg:)

Uff da, det hørtes ikke godt ut. De såg på ultralyd at jeg hadde endel veske i magen så hvis det hadde vært for mye hadde de vel reagert da. Får se de an i helga og ringe hvis det ikke blir bedre.Er jo bedre enn de første dagene for da klarte eg ikke å være oppe.

Takk for tilbakemeld.

Jeg hadde 18 egg og akkurat samme smertene som deg.

Tror jeg hadde det slik i 2 drøye uker etterpå.

Vet jeg fikk en positiv test før jeg greide å stå noenlunde beint oppreist igjen hvertfall. Det var som jeg hadde trent alt for hardt over lengre tid, og plutselig stoppet med å trene igjen.

Dette er tegn på overstimulering. Noe som ikke er bra da det kan gi alvorlige komplikasjoner.

Men siden de ble obs på det i går, og ikke kommenterte det er det vell ikke noen fare hos deg.

Tror jeg....

Har sett her inne at det var ei som ikke fikk innsatt egg fordi hun var ovestimulert, mens ei annen ble lagt inn til observasjon. Finnes vell flere "alvorlighetsgrader"?

Jeg hadde 22 egg ved uttak, og var helt på grensen til overstimulering.

De tok ultralyd på meg før innsetting for å utelukke væske i buken og magen. De hadde ikke satt inn igjen hvis jeg hadde væske, da dette er tegn på overstimulering.Og da skal man IKKE sette inn igjen egg (jeg fikk en lang forklaring på dette ved St.Olav)

Ærlig talt høres det rart ut at du har fått satt inn egg når de har påvist væske i buken.......

Jeg hadde definitivt tatt kontakt med sykehuset. Heller en telefon for mye enn en for lite sier nå jeg ;o)

Lykke til!

de må vel vite hva de gjør - at de ikke setter inn hvis det er fare for komplikasjoner. De sa det var vanlig at det fylte opp litt med veske etter egga. De snakka om at det var at jeg hadde store folikker (men vet ikke helt hva det betyr annet at det er det de måler etter før egguttak). Men ho sa bestemt at ho ikke ville sette inn to egg siden jeg var nær overstimulering og det var første gangen.

Annonse

Tror jammen det er litt sammenblanding av begreper her, jeg. Væske i buken er noe helt annet enn at de tømte eggposene fylles opp med vann! Men begge deler er visst her omtalt som væske i magen! :-)

Det siste (ukomplisert ovarieforstørrelse) skjer med alle: de suger ut væske fra folliklene - i denne væsken ligger eggene - deretter fylles folliklene opp med ny væske, og kan også fortsette å vokse. De som da har hatt mange follikler blir også mer 'sprengt' enn andre, og ser gjerne hovne og gravide ut.

De tilførte hormoner medfører alltid en overstimulering av eggstokkene, noe som kan gi smerter i noen dager. Dessuten vil det naturlig være ømhet i underlivet i noen dager omkring egguthentingen, og det vil også ofte være litt blodig utflod i samme periode. I sjeldne tilfeller (under 1%) kan det som følge av hormonbehandlingen oppstå et såkalt "overstimulerings-syndrom", som i alvorlige tilfeller kan kreve innleggelse på sykehus. Det er da vi snakker om væske i buken.

Dette står om OHSS under forsiktighetsregler ved bruk av Gonal-f:

OHSS er en medisinsk komplikasjon som må skilles fra ukomplisert ovarieforstørrelse. OHSS kan manifestere seg med økende alvorlighetsgrader. Det omfatter uttalt ovarieforstørrelse, høye speil av gonadale steroider i serum og økning i vaskulær permeabilitet som kan føre til ansamling av væske i peritonealhulen, pleurahulen og perikard (sjelden). Følgende symptomatologi kan observeres ved alvorlige tilfeller av OHSS: Abdominalsmerte, abdominal distensjon, alvorlig ovarieforstørrelse, vektøkning, dyspné, oliguri og gastrointestinale symptomer, blant annet kvalme, oppkast og diaré. Klinisk undersøkelse kan vise hypovolemi, hemokonsentrasjon, elektrolyttubalanse, ascites, hemoperitoneum, pleuravæske, hydrothorax, akutt åndenød og tromboemboliske komplikasjoner. Eksessiv ovarialrespons forårsaker sjelden signifikant hyperstimulering hvis ikke hCG gis for å fremkalle ovulasjon. hCG bør derfor holdes tilbake i slike tilfeller og pasienten bør få råd om å avstå fra samleie eller bruke mekaniske prevensjonsmidler i minst 4 dager. OHSS kan utvikle seg raskt (innen 24 timer til flere dager) til å bli en alvorlig medisinsk tilstand. Pasientene bør derfor følges i minst 2 uker etter hCG-administrering. For å redusere risikoen for OHSS eller multippel graviditet anbefales ultralyd samt østradiolmålinger. Ved anovulasjon er risikoen for OHSS og multippel graviditet økt ved serumøstradiolnivå >900 pg/ml (3300 pmol/liter) og flere enn 3 follikler på 14 mm eller mer i diameter. Ved assistert befruktning er det en økt risiko for OHSS ved serumøstradiol >3000 pg/ml (11 000 pmol/liter) og flere enn 20 follikler på 12 mm eller mer i diameter. Når østradiolnivået er >5500 pg/ml (20 200 pmol/liter) og når det er flere enn 40 follikler totalt kan det bli nødvendig å la være å gi hCG.

Oj, det ble masse! :-D

HEi

Håper du føler deg bedre i magen.

Jeg ville definitint tatt det veldig med ro. Og jeg ville ha kontaktet lege eller sykehus i morra bare for å sjekke. Jeg var overstimulerr en gang og fikk da beskjed om å ta det med ro og å ikke drikke mye væske pga fare for veskeannsamling. Med så mange egg som du fikk ut er du vel muligens på grensen til overstimulering om du ikke er det???

Det er helt sikkert ingen fare men bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Den gode nyheten er at når man er litt overstimulert så er mijløet i livmoren bra for egget.

lykke til

Det var godt å høre at jeg hadde blandet litt begreper her for jeg ble litt engstelig når jeg hørte at man ikke skulle ha inn egg når man hadde veske i magen. Men legen sa at det var igorbindelse med at eggposene fylles opp igjen. Litt mange begreper å halde styr på her...

Jeg er bedre enn for noen dager siden så da håper jeg at jeg kan se positivt på det :) Har vært på besøk hos venner i dag og det gikk greit så nå slapper jeg litt mer av. Var godt med en liten gåtur selv om det var vondt. Hadde stor genser for jeg ser virkelig gravid ut...

Godt å høre at jeg kanskje har marginene på min side, hvis sjansene øker når man er nær overstim.

Det meste er sagt allerede, men jeg vil også si at det nok lønner seg å ta det litt mer med ro en stund for å unngå ekstra bivirkninger. med 24egg er det jo fare for overstimulering. Jeg fikk ut 30egg, fikk ikke lov å sette inn noen. Jeg var sprekksjuk i 10dager da begynnte det å gi seg, men var ikke tilbake til normalen før etter16-18dager. det som er viktig er å legge merke til om du tisser nok. drikker du mye - som du bør gjøre - bør du tisse mye.dette var de veldig opptatt av. i tillegg hadde jeg sterke magesmerter, var kjempekvalm med brekninger, vanskelig for å puste og en mage som om jeg var 6mnd på vei. jeg fikk bare beksjed om å holde meg i ro, klarte forsovidt ikke stort annet, de målte oksygenoptaket hver dag da jeg var som værst og var opptatt av at jeg tisset mye.

dette går nok bra skal du se, selv om du kanksje har noen vanskelige dager. men symptomene kan vare noe lenger siden du fikk satt inn egg, og ikke kan gå på medisiner.

Det er en ting jeg har lagt merke til at jeg ikke går på do så ofte som jeg bruker, men det har vel med at matlysten erlik null. Er ikke sulten og vil ha minst mulig i magen :( Normalt drikker jeg cola/pepsi max og spiser sjokolade hele dagen, men har liten lyst på det. Det er slett ikke normalt med meg!!! Tørr ikke drikke brus for er redd å få mer luft i magen - har drukket ett glass siden mandag og normalt drikker jeg over 1 1/2 liter for dagen....

Annonse

Vel kanskje ikke så rart at du ikke går så mye på do hvis du ikke drikker noe særlig. men du må prøve å drikke godt best med vann som er litt varmt (kaldt og kokende vann blandet), det syntes iallefall jeg. så er det viktig å få i seg næring så kroppen får energi til å rydde opp. om ikke annet få i deg noen gode juicer eller sånn pulvermat, ala slankepulver bare build up eller lignende. det er viktig for både deg og frøet. det er forsovidt bra du holder deg unna for mye sukker det kan gjøre symptomene værre. håper det går bedre. men ikke bekymr deg for mye bare stol på at dette går bra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...