mamman til ole m og markus Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Skal nå kjøpe ny bilstol til min sønn på 2 år og må jo si at enn blir litt forrvirret når en går rundt for å prøve stolene. De annbefaler jo forskjellige i de forskjellige butikkene. Tenkte det var lurt å kjøpe putesete som man kan ta av ryggen på senere.Er ikke det lurt da? Er det noen med tips og erfaringer??
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Det er vel ikke nødvendig å ha en som kan tas av ryggen på lenger. i følge de nye reglene skal barn sitte i stol til de er 36 kg. Da er de såpass store at de ikke trenger den puta. Du finner sikkert noen tester for bilstoler på enten tv2 hjelper deg sine nettsider eller forbrukerportalen eller forbrukerrådet. Men jeg tror ikke det er så nøye med stolen så lenge den er behagelig og at den er godkjent.
PrinsesseSjefen Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 Jenta vår på 2 1/2 har gått over til slik med løs rygg. Hun er nå 16 kg (den er fra 15 kg) og ville vokst ut av den gamle stolen, HTS, BeSafe Kid, rimelig snart (den går til 18 kg). Så spørsmålet er: Hvor tung er gutten din? Er han både over 15 kg, og kanskje nokså lang ville jeg gått over til slik som jeg har (vi har BeSafe 123, men det finnes mange merker i samme duren). Men er han ikke nær 15 kg, og/eller hvis dere kjører en del lange turer der han lett sovner i bilen er det kanskje ikke den beste løsning. Men må si at det med soving ikke ble så stor problem for oss som vi trodde, hun "tipper" sjelden til siden, og skulle hun gjøre det har hun to søstre i baksetet som kan rette henne opp igjen. De eldste byttet sete da de var nesten tre år, men minsten er noe tyngre enn de var. En liten rettelse til hun over: De skal være sikret til de er 135 cm (150 dersom sete/pute finnes i bilen), men at putenes vekt går opp til 36 kg er riktig. Barn som er mindre enn 135 cm, men mer enn 36 kg trenger ikke egen pute har jeg forstått det som.
mamman til ole m og markus Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2006 Takker for svar.. Ja sønnen min er en stoor gutt. Han veier 17kg og ca 97cm lang, så det er grunnen for at vi skal bytte sete. Tenkte det kanskje var bedre med de bilstolene som en kunne ta av ryggen på når de blir større. Er litt redd for at han skal bli for "bred" for sete. Er fortsatt usikker, han skal jo trosalt sitte i det sete i noen år.
2 gutter hurra! Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Hei. Barna skal være 3 år før de kan sitte i pute med rygg! Selv om han kanskje har vekta, har 2 åringer somregel ikke vett nok. Prøvde nemlig min 2 åring på 16 kg i pute med rygg, men hver gang han ble sint eller trøtt og seig litt sammen, satt han med selen oppi halsen og nesten ikke fikk puste. Jeg måtte stoppe 3 ganger på motorveien for å sette han ordentlig opp i stolen! Så jeg gikk tilbake til izi combien min jeg, som han kan bruke 2 kg til! Dersom du absolutt vil ha stor stol hadde jeg gått for Britax Evolva som er godkjent fra 9-36 kg. Du kan altså bruke den like lenge som pute med rygg, men den har internseler som han kan bruke til han er 18 kg. Etter 18 kg tat du selene ut og det blir som en pute med rygg! Kan heve ryggen og brukes opptil ca 10-12 år! Bra stol!!
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Kjøpte nylig en stol til min 3 åring (3 år i dag), det er en stol du kan ta av ryggen og sitte på pute.. Gutten er lang, men jeg ble nødt til å gå over til bilstolen han brukte før og det er maxicosi som går opp til 18 kg.. pga. at selen gikk opp inni halsen på han.. Jeg vil anbefale det samme som den forgående damen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå