Gå til innhold

Kjempehyggelig lege!


StoltMammaForFørsteGang

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på første legekontroll. :) Var hos en lege jeg aldri har møtt før, fordi min fastlege er sykemeldt - og var av den grunn litt ekstra spent. Legen var kjempehyggelig og oppmuntrende. Veldig godt å få konstatert graviditeten og å høre at alt ser bra ut. 8+2 i dag, legen beregnet termin til 1. juni (BIM til 2. juni). Vi skal bli foreldre. Jabba Dabba dooooooo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heeey:)

 

Er d altså i 8. uke man går til lege første gang? Eller er d bare med førstemann? Jeg husker faktisk ikke hva jeg har gjort før jeg...

 

Gleder meg til jeg skal:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener man ikke bør gå før i uke 11-12, men jeg var svært velkommen - syns i grunn det var greit å "komme i gang". Leste om ei her som hadde vært til kontroll i uke 7-8 (husker ikke helt), og som hadde fått beskjed om å komme tilbake i uke 13 (eller noe) - fordi testene er så dyre at legen ikke ville ta dem før svangerskapet var mer sikkert (altså etter uke 12). Hadde min lege sagt det tror jeg at jeg hadde gått inn i en dyp depresjon. I de aller fleste tilfeller går det jo bra! Helt respektløst, mener jeg.

 

Min erfaring var bare positiv, selv om det kansje er litt tidlig. Men på arket jeg har fått om når jeg skal gå til kontroller står det første legebesøk i uke 6-10, og første kontroll hos jordmor i uke 14-16. Dette varierer jo fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som er førstegangs er d nok godt å få komme litt tidlig. Tror jeg venter til rundt uke 10-11 jeg, stresser ikke så veldig med det i grunnen.

Er jo nye rutiner på disse kontrollene nå, leste i boka jeg fikk i posten i dag fra sandvik. Har bare 8 kontroller hvis alt er normalt hele veien...

Første i uke 8-12...

Men disse rutinene er altså veiledende, ikke regler.

 

Den legen du hadde hørt om hadde fått noen gloser av meg altså! Sånn sett er d deilig å være flergangsmamma, er mye tryggere på hva jeg vil og hva jeg kan kreve...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være deilig å kjenne seg litt "erfaren". Jeg er i grunn ganske rolig selv, men det er klart det er annerledes når det er første gang. Det som gjør meg urolig er å lese her om alle gangene det går galt (har sluttet å klikke meg inn på disse innleggene). Legen i dag var så positiv, og det var godt. Kjenner til risikoen - men skjer det så skjer det, kan ikke bruke energien min der. I min kommune tror jeg forøvrig vi fremdeles skal gå til 12 kontroller. Kanskje det er fordi det er langt til sykehus (13 mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk en ting: d aller aller mest vanlige er at alt går fint!

Men, fokus blir ofte på alt d negative, dermed ser d veldig voldsomt ut.

 

Ikke tenk på d, om noe skjer er d en grunn til det.

 

Jeg har feks ridd aktivt gjennom begge mine tidligere svangerskap, og nå trener jeg aktiv, gikk helt fint da, og føler meg helt fin nå.

 

Det går så bra så:)

 

Kos deg du, nyt tanken på at d bor et lite menneske inni magen din, som skal være sammen med deg i overskuelig fremtid:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E ufattelig deilig følelse!!!!

 

Jeg fortalte gladnyheten til min beste venninne i går, og hun gråt av glede! Deilig å ha fortalt det til noen, syns jeg. I morgen skal jeg ha en ordentlig "sisters" med middag hos søstra mi (bare jeg og henne), og da skal jeg fortelle det til henne også. Litt tidlig, men det kjennes riktig å dele "hemmeligheten" med noen få spesielt utvalgte. Det neste blir foreldrene mine, men tenker at jeg venter litt med det.

 

Kos deg, Moniccen, og nyt i fulle trekk du også!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...