Gå til innhold

Var det slik at man ikke skal bruke Otrivin under svangerskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:)

Mulig det er jeg som skrev det inlegget om at man ikke skal bruke vanlig nesespray når man er gravid..Men jeg tror det gjelder i store mengder altså..Jeg skrev det til de som var avhengige av sprayen ( om jeg er ). Tror ikke det er såå farlig om man bruker det kun noen få dager. Men det står i felleskatalogen at det bør ungåes når man er gravid..Nettopp fordi blodårene i morkaken blir trangere (altså ikke nok gjenomstrømning)..Ble litt tungvindt fortalt dette her...Men poenget er at hvis du kan ungå nesespray så gjør det! Ta en lang varm dusj og få løst opp litt, og bruk masse saltvann, det hjelper bittelitt!!

Jeg fikk anbefalt noe som heter Rhinodoron nasenspray av min homeopat ( du får kjøp det på apoteket) Det hjalp meg..

Lykke til

Det står ihvertfall på Otrivin at den ikke skal brukes av gravide. Vet ikke med andre nesesprayer. Så vi får krysse fingrene for at vi blir minst mulig forkjølet de neste månedene:I

Jeg er kronisk tett i nesa og dønn avhengig av Otrivin. Har vært på selvvalgt "avvenning" de siste dagene når jeg fant ut at jeg var gravid. Var kjempetett de første dagene, men så løsnet det etterhvert. Brukt litt saltvann-spray, men det fungerer dårlig for oss Otrivin-avhengige. Men ta tiden til hjelp. Det blir bedre!!!

• 4 uker senere...

ååå, ikke tull a'.

Nå griner jeg snart.

Har tatt otrivin masse i det siste for jeg får jo ikke puste og saltvannsoppløsningen hjalp meg ingenting.

Også har jeg jo tatt largactil litt mot min egen vilje (startet med intravinøst på sykehuset) for å ta de verste toppene av kvalmen (kaster opp ALT).

I tillegg har jeg vært hos homeopat og fått noe for den resterende kvalmen der, som jeg nå leste at ikke måtte tas av gravide.

Snufs, hva har jeg gjort, denne babyen kommer jo til å bli helt ødelagt, og det er min skyld.

Joda, hormonell så det holder også, så nå bare griner jeg.

Annonse

Følgende står om Otrivin og graviditet i Felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Dette står om Rhinox (en annen nesespray.)

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser.

Og dette står om Zymelin (nesespray nr 3):

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.

Her er hva som står i Legemiddelhandboka. (Denne er skrevet av eksperter på feltet, og det er her legene slår opp for å avgjøre om ting kan brukes eller ikke. Felleskatalogen er skrevet av legemiddelets produsent. De er enormt redde for søksmål, og dermed skriver om mange medikamenter at de KAN være farlige.)

Graviditet, amming: Ingen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/spray medfører risiko for fosteret.

Opplysninger om overgang til morsmelk mangler. Risikoen for påvirkning av barnet er svært liten. Kan brukes av ammende i terapeutiske doser. (Gjelder virkestoffet i både Otrivin, Rhinox og Zymelin).

Så dere som har brukt Otrivin og annet: Dette går helt sikkert bra! Og så svarer jeg for meg selv: Jeg kommer til å bruke en av disse tre nesesprayene selv om jeg blir forkjølet i graviditeten. Men for å være på supersikker, holder jeg meg til barnedosen. Altså den for barn 2-10 år.

Vennlig hilsen snart lege med liten spire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...