Gå til innhold

Ung eller gammel- fordeler og bakdeler....

Mamsebumsen- med gutt og jente

Anbefalte innlegg

Jeg er produkt av en "flowerpower"mamma, en ekte '68. "Make love, not war" var tingen på '70 tallet, og derav ble jeg født. Foreldrene mine var 18 og 19 år.

Hva kan jeg si, jeg valgte selv å bli mamma i en alder av 28, tilfeldigheter eller underbevisst planlegging? Ikke vet jeg....

Har et klart minne av min mor og meg i et " nei til atomvåpen" fakkeltog i '79, jeg var 4 år.

Ville jeg gjort det med min 4 åring idag, eller ville jeg ha tatt andre valg, ikke vet jeg...

Dere snakker mye om å være jevnaldrende, husker godt følelsen av å bli sammenlignet med en 20 åring da jeg var 16 år.... det var en høydare! " Du har alltid vært så moden for alderen" har alle sagt til meg.

Vel, jeg trodde på det da jeg ble samboer i en alder av 16 år, og det med en som var 23 år. Han var klar for barn, bolig og stasjonsvogn.

Men heldigvis var det noe som inni i meg sa at det var andre ting jeg ønsket å gjøre først!

Det ble slutt da jeg var 20 år, og jeg hadde lært like mye på de 4 årene som jeg gjorde fra jeg var 12-16 år.....

Følte meg voksen som 20 åring, og tenkte mye på hvor ung jeg var som 16 åring...

Siden da så har jeg bodd i Luxembourg, jobbet i Disneyland Paris og jobbet på Cruisebåt over alle verdenshav...

Jeg har grått meg igjennom Senegal's gater over fattigdom, har sett solformørkelse på Costa rica og kjørt 4-hjul i Namibiaørken etc...

Ville jeg vært det foruten?

Det er mye man kan lære ut i den store verden, mennesker man skal møte eller vegger man skal møte for å bli et ferdig produkt av den du er....

Jo eldre man blir, jo mer skjønner man om hvor MYE man har igjen å lære...

Man kan velge å gå den veien sammen med barn, eller gå den alene. Det begrenser seg, men for meg som tror på Karma og at det er en mening med alt, så respekterer jeg valgene andre mennesker tar!

Spørsmålet som gjennstår er kanskje om hvordan min barndom har vært....

Jeg er idag bestevenn med min mor, som alltid har vært flink å skille mellom vennskapsrollen og mammarollen. Vi har felles venner og koser oss med vin sammen!

Barndommen var fortreffelig og lykkelig. Jeg arvet sykler til jeg var 12 år, husker at vi hadde dårlig råd på slutten av 80 tallet, i nedgangstidene.

Foreldrene mine var glade i å ta en fest, og dra ut på byen..Men så de aldri dritings. Min pappa var borte for meg fra jeg var født til jeg var 7 år, da han var i militæret og når han studerte...

Jeg satt mye barnevakt for broren min fra jeg var 9-10 år til jeg ble godt oppi tenårene..

Min mor tok udannelse i en by langt borte da jeg var 15-17 år, min bror 9-11 år...

Valg de måtte ta, og som jeg har støttet dem på i ettertid... Det var godt å rart å ha unge foreldre, men jeg var mest stolt!

Synes foreldrene mine har gjort en god jobb, og nå som mamma selv ser jeg at de måtte gjøre en større innsats enn det jeg har måttet gjort..

Nå som jeg er "færdig" med å realisere meg selv, jeg kan faktisk konsentrere meg fullt om barna mine og ha råd til å kjøpe en helt ny sykkel.... Om det skulle være viktig da.....

Lykke til unge jenter og gutter, som "gammel" mor vet jeg hva dere skal igjennom samtidig som dere skal finne dere selv i en mamma/papparolle. Dere har en tøff oppgave foran dere.

Men vet dere hva!?

Det blir helt sikkert å gå kjempefint!

Vær bare bevisst på valgene dere tar og prøv å tenke konsekvenser framover for dere selv. For nå er det ikke bare deg selv lenger som trenger din oppmerksomhet....

Men mest av alt så er det verdt det, ville heller vært foruten turer ut i verden, enn livet med mine barn!

Fortsetter under...

Mrsmt anonym!

...var vel noe i bakhodet som virket inn, siden de fleste av oss får større "bakdeler" etterhvert som graviditeten går mot slutten! ;-)

Hehe!

Rettskriving har aldri vært min sterke side, i tillegg til at mange nordnorske formuleringer kommer til utrykk når jeg skriver om ting nærme hjertet... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...