Gå til innhold

Jeg er med i foreldrerådet i barnehagen min. Lurer på noe. Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Var på det første foreldremøtet i går, og der sa jeg at jeg ville være foreldrekontakt for avdelingen. Tror personalet ble litt paffe, for det pleier alltid å være et problem å få tak i foreldre som har lyst.

MEN: Det de sa var at det ikke er fastsatt noen møter mellom de 5 foreldrerepresentantene og barnehagen, dersom vi ville ta opp noen saker, måtte vi kalle inn til møte selv, og så kunne bhg stille med lokaler.

Er ikke det litt pussig? Trodde sånn var fastlagte rutiner. Det øker jo veldig terskelen for å ta opp saker, når man må kalle inn selv, og evt. bli sett på som den "masete" mora.

Jeg spurte også etter en liste over de andre repr, og da ble de litt sånn "eh, joda, vi kan sikkert lage en liste til deg, hvis du vil det.."

Det kommer heller ikke til å bli informert fra bhgens side om hvem som er kontaktpersonen, og tlfnr og slikt, det må vi ordne med selv.

Jeg har flere saker jeg ønsker å ta opp, bl.a. mye sikkerhetsmangler, økt dugnadsinnsats, åpningstider o.l., men jeg synes barnehagen bør tilrettelegge mye mer for at foreldrerådet faktisk skal fungere!

Hvordan er praksisen i deres barnehager?

Fortsetter under...

Foreldrerådet (eller FAU) er veldig opp til de enkelte medlemmene hvordan det skal fungere og hvor mye/lite de gjør. Men det er foreldrenes fora, og ansvar. Personalet skal faktisk ikke være tilsdtede under valg av representanter, så i min barnehage går vi ansatte ut på gangen mens foreldregruppene velger. Etter å ha jobbet mange år i barnehage så har jeg opplevd aktive FAU og noen som ikke har gjort noe som helst. Samarbeidet med barnehagen har gjerne gått gjennom styrer, og vet at de har mye kontakt via mail og telefon når det gjelder framdriften på konkrete saker. FAU hos oss jobber bl.a. aktivt overfor eier (kommunen) for å rette opp i fysiske forhold rundt barnehagen. Foreldrene er en viktig pressgruppe overfor kommunen fordi det er dere som er kjøper av tjenestene og kan faktisk få gjennom saker som de ansatte ikke kan. FAU står fritt i forhold til media presse politikere osv.

Det kan virke som barnehagen din ikke er vant til å ha et aktivt FAU, men det kan jo du evt rette på. Men det er foreldrene som skal sørge for at FAU fungerer, det er tross alt deres samarbeidsorgan. Barnehagen har derimot ansvar for at SU (samarbeidsutvalget som består av politikere, foreldre, ansatte og styrer) fungerer.

Tusen takk for svar!

Jeg har tenkt å stille som foreldrerepr i SU også, forsto det slik at det var møte der 1 gang i semesteret. DEt jeg kunne tenkt meg å foreslå for de andre i FAU er f.eks at vi har to møter i semesteret (er det passe) og et samarbeidsmøte mellom FAU og de ansatte før man skal ha SU, slik at vi kan være slagkraftige ovenfor kommunen. Det kan se ut som om noe av sakene er de samme som hos dere, bl.a. dette med sikring av forskjellige ting. (en annen forelder jobber med å bygge barnehager, og han sier at dersom det hadde vært kontroll her, ville bhg blitt stengt av umiddelbart! Jeg har bedt ham om å lage en liste til meg) I tillegg til at vi vil ha flere dugnader (kommunen legger ikke opp til dette selv)

Hva tror du om dette? Høres det realistisk ut? Jeg er helt ny som bhgforelder, så jeg kjenner ikke til alle forhold i bhg ennå, men er ihvertfall ivrig!

Det er helt opp til foreldrene som sitter i FAU hva man vil gjøre ut av det. Hos oss arrangerer FAU juletrefest og sommerfest. Ellers var de engasjert i en stor sak angående barnehagens eksistens.

Vi har oversikt over alle representantene til både FAU og SU hengende på avdelingene. Vil man ta opp noe, så må man nok ta initiativet og kalle inn til møte. Men hvis du har ting å utsette eller vil endre på barnehagen, så holder det med at du skriver et brev eller en mail til styrer med de tingene du har å si. Ser ikke noe grunn til å blande FAU inn i det der. Hva kan de gjøre? FAU og dens aktiviteter er helt opp til foreldrene som sitter der.

Det er jo bra du har engasjement. Man trenger sånne foreldre. Bare pass på at du ikke blir den masete mora... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...