Gå til innhold

Kvalme i 2.trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at kvalmen skulle gi seg i 2 trimester. Jeg har imidlertid vært kvalm i en ukes tid nå. Lurer på om det er noe jeg har spist eller om det er fordi jeg er gravid. Redd for å spise noe som kan skade fosteret.

Vil derfor gjerne ha tilbakemelding på om det er vanlig å være kvalm også i 2. trimester.

Gravid og glad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke uormalt å også være kvalm i 2. trimester. Ved forrige svangerskap var jeg kvalm helt ut i 6. måned! Dvs kvalme med oppkast. Noe jeg husker at jeg merket, var at når andre "normalt" gravide slutter å være kvalme, så letnet det litt for meg også. Jeg var ikke så sliten og trøtt lenger, men kvalmen ga seg ikke.

Du burde vurdere om det er noe du kan gjøre for å dempe kvalmen. Stresse mindre? Jobbe redusert/få sykemelding?

Av mat kan jeg vel egentlig ikke anbefale noe spesielt. Du prøver deg vel fram med diverse matvarer. Pasta og ris kan være grei proteinrik mat. Ellers så må du huske å drikke vann/væske hvis du kaster opp! Eplenektar gjerne blandet med farris kan hjelpe.

Stå på - kvalmen er en ordentlig tålmodighetsprøve!!

Heldigvis så behøver ikke kvalmen være like intens om du blir gravid en gang til..

Skrevet

Hei.

Du er nok ikke alene. Jeg er nå 13+1 i dag (ikke så langt ut i 2.tri, men...), og er kvalm og trett fortsatt. Har hørt at det er vanlig til ihvertfall ut uke 14, og så sier de at det gir seg. Vet også om noen som gikk helt til uke 21 med kvalme, men det er heldigvis til sjeldenhetene.. Legen min sa at disse symptomene er veldig individuelle. Noen er ikke plaget i det hele tatt, mens andre har det til tusen. Det jeg har funnet ut, er at jeg bør holde meg borte fra enkelte lukter. Sterkt krydret mat, egg, parfyme etc.

Har også merket at stress kan by på problemer. Det kan gjøre meg mer kvalm. Er derfor 50% i dag, så får vi se hvordan det går.

Hvor langt er du på vei?

Ønsker deg lykke til. Det blir nok bedre (er ihvertfall det jeg sier til meg selv).

Skrevet

Jeg er over i 3 trimester. Kvalm og kaster opp enda.............

Skrevet

Takk for svar. Er i 6.mnd nå. 24 uker på vei på søndag. Har heldigvis bare kastet opp en gang i løpet av svangerskapet, og ikke vært plaget over lengre perioder, men det har vært en uke nå og da hvor jeg har vært dårlig også i 2.trimester. Jeg var spesielt kvalm i uke 5, så kom det tilbake i ca. uke 13-14 da det egentlig skulle bli så mye bedre i følge bøkene. Nå har jeg vært småkvalm hver dag i en ukes tid. Er student så jeg styrer dagen selv heldigvis, men mye lesing. Ville bare vite om det er vanlig så sent, eller om det er noe jeg spiser, evt. er noe galt, men det gir seg sikkert snart da!:) Skal prøve litt grønn te nå.

Hilsen

Gravid og glad

Skrevet

Hei jorbær uten d ;-)

Velkommen til 2. tri. Håper du føler deg bra nok til å bli med på treff til uka :-)

Skrevet

Uff, hørtes slitsomt ut. jeg har ikke noe å klage på i forhold!

God bedring til deg, smaskeli!:) og også dere andre som sliter med kvalme!

Gravid og glad

Skrevet

Hei smaskeli. Dette høres ikke morro ut..! Håper ikke det vil fortsette slik.. Har du hatt kvalmen helt siden begynnelsen? Har du noen råd?

Kjenner at det begynner å tære litt dette med kvalmen, og tydeligvis gjør det det for flere av oss. Har prøvd ingefær, men det var bare tull. Hjalp ikke et dugg.

Skrevet

Hei Sanasol. Takk for sist :-D

Skal prøve å bli med. Har meldt meg på... :)

Må bare se an formen litt, som du forstår. Er hjemme i dag pga sykemelding, og håper på en laaaaaang fredelig weekend...

og ang nicket mitt. har prøvd å endre, men det går ikke... får beskjed at jordbær er opptatt, så da får det bare væra.

snakkes

• 7 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men jeg sliter med det samme. Er 17+3 uker på vei og er ordentlig kvalm... Men det var godt å høre at det ikke bare er meg!  :huh:

Skrevet

Jeg er også fortsatt kvalm, 20 uker. Nå begynner magen å bli så stor at jeg får halsbrann også om kvelden, og det gjør kvalmen enda verre. Å spise 1 brødskive til "første lunsj", og resten knekkebrød hjelper mot halsbrannen. Å spise lite, men ofte hjelper mot kvalmen. Jeg har også bytta ut melk med soyamelk, siden melk kan være ugunstig for kvalme. Kanskje det hjelper? Den er uansett god :) Og soyayoghurt med blåbærsmak er veldig søt og god. Naturellen er ikke spesielt spennende, men god med nøtte- og fruktblanding og honning over.

Har gått til akupunktur mot kvalmen, og det har gjort underverker (altså, fått livskvalitet tilbake, men ikke helt kvalmefri). Skal prøve å vente nå, og se om jeg klarer meg uten resten av tida! Nå er ikke kvalmen der hele tiden, og når den er der er den heller ikke like lammende som før. Jippi!

Skrevet

Jeg var veldig kvalm og kastet opp til uke 20.. Begynte å bli bedre fra uke 16-17, men ikke bra før i uke 20. Nå er jeg straks i tredje trimester og har en kvalm dag innimellom, men ingenting som ligner de første mnd så jeg føler meg topp i forhold!

Skrevet

De to forrige svangerskapene som jeg fullførte ble jeg ikke i form igjen rundt 15 fullgåtte uker. Det var faktisk da jeg også kasta opp for første gang i sv.skapet begge ganger. Men etter det gikk det fint.Noen er desverre kvalme lenger enn det, men at det går over akkurat i det man bikker 2. trimester er det ikke alle som gjør. Men etterhvert. 2 trimester er et langt trimester.

Denne gang virker det som om det gikk over akkurat på 12 fullgåtte. Straks 13 nå og føler meg stabil og grei i formen. Håper jeg unngår tilbakefall.

Lykke til!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...