Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her inne som har blitt er gravide og går på attføring? Lurer litt på reglene rundt svangerskap og fødsel og tiden etter når man går på attføring. Kan jo nesten ikke ringe aetat og si at jeg prøver å bli gravid og lurer på hva som skjer da??? Da hadde de nok begynt å lure tror jeg, men om det sitter noe med slik informasjon her inne, så del den gjerne med meg.

hilsen ønsker baby

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ifølge de vanlige reglene for attføring har man ikke krav på fødselspenger etter fødselen. Det eneste du har krav på er engangsstønaden, som er ca. 30-35 000 kr. Etter det blir det sosialhjelp hvis ikke mannen din tjener "for mye" for sosialhjelpsnormene.

Hvis du skal ha krav på fødselspenger må du ha hatt arbeidsinntekt i 6 av de 10 siste månedene før fødselen.

Likestilt med arbeidsinntekt er sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger, dagpenger under arbeidsløshet, ventelønn, lønn fra arb.giver under utdannelse og militærtjeneste.

Se forøvrig under www.nav.no (de nye nettsidene til både trygdeetaten og Aetat).

Lykke til:)

Skrevet

Ang. sykemelding under graviditet fra attføringsaktivitet er jeg usikker på om regnes som vanlig sykemelding av arbeidsinntekt, men jeg tviler på det...

Skrevet

Hei! Jeg går på attføring. Kjempesynd at vi ikke har krav på noen penger.

Har ønsket meg barn i flere år, men har fått på attføring hele den tiden. Det er nå 2-3 år igjen av attføringstiltaket. Nesten alle i omkretsen vår har barn. Blir så lei meg og ofte deppa når jeg treffer disse bebisene. Det tror jeg også er pga at vi har nå holdt på i 1 år å prøvd. Kan liksom ikke dra til legen heller, for han vet jeg går på attføring. Det er så frustrerende. Redd jeg ikke kan få barn, og får ikke sjekket det ut.

For oss som har prøvd så lenge, betyr det å kunne få et barn mye mer enn ¨pengene. Så vi skal alltids klare oss på hans lønn. Selv om det kan bli tøft.

Hvor lenge har du igjen av attføringen da? Godt å høre at jeg ikke er den enste på attføring her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...