Gå til innhold

sove hele natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min tar som regel natta i 19-20 tiden, noen ganger allerede fra kl 18. han er 2 mnd. sover lite på dagtid. er oppe en gang i løpet av natta, mellom 2 og 4 for å få pupp,og kl 7 er det pupp og "god morgen".

er vel for mye å vente at han skal sove hele natten når han tar så tidlig kveld da eller? evt når kan han sove så lenge uten mat? hva mener folk når de spør om han sover hele natten egentlig? han kan vel ikke sove 12 timer uten mat? dere som har babyer som sover hele natten, legger de seg sent da eller? syns det er godt at han tar kvelden så tidlig, sånn at det er mulighet for litt voksentid, men må jeg regne med at han våkner på natten til han begynner med fast føde da eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier at jenten min sover hele natten...hun er 3 mnd og sover fra 21.30-6-7 for mat. Så sover vi til 8-9 sammen i sengen etter det. Men har ikke gjort noe for å få det slik, hun regulerer alt selv.

Skrevet

Sønnen min er bare 6 uker han da, men våkner hver 4 time på natta for å få mat. Alle rundt meg mener høylytt at babyer må få regulere søvn og mat selv, men både på barselavd og på ammeklinikken var de nøye på at vi ikke lot ham sove mer enn 3 timer, med litt slakke på natta, før han skulle våkne og spise. Sov han lengre enn det skulle han faktisk vekkes.

Synes det virker veldig lenge å sove hele natta uten mat når de er så små, magesekkene er jo knøttsmå, og på sykehuset var de nøye på at maten kom regelmessig, fordi blodsukkeret på de små sank så fort om det ble for lenge imellom måltidene.

Kan du ikke ta kontakt med helsestasjonen da? :)

Skrevet

hei! min gutt er 8 uker i morgen og siste uken har han sovet lengre og lengre økter om natten uten mat,, igår kveld fikk han mat kl halv åtte, sovnet halv ni og våknet kvart over sex i morges før mat.. så har han stort sett sovet siden:-)

er nok veldig individuelt det der, men synes ikke en gang til natten er mye helelr, så vi er nok heldige!!

Skrevet

det der har jeg aldri hørt noen andre si!! om barnet sover natten gjennom så er de fornøyde og får det de trenger om dagen. jeg har ikke hørt noen som sagt at de skal vekkes om natte, og det har jeg absolutt ikke tenkt begynne med. målet er jo at de etterhvert skal sove om nattenog spise om dagen, så synes det hørtes ut som et uvanlig råd!!

Skrevet

Gutten min sov hele natten fra han var ca to mnd gammel. Han fikk da siste måltid mellom halv ti og halv tolv, og våknet mellom sju og ni neste morgen. Han la veldig fort på seg de første mnd (ca 1/2 kg i uka..), så han hadde tydeligvis ikke behov for nattmat etter dette.

Gradvis har vi (han) flyttet det siste måltidet tidligere, og nå sover han fra ca sju til ca ni hver natt. Han er nå 6 mnd. Luksus :-)

Jeg tror også at de små regulerer selv hvor mye mat de trenger i løpet av døgnet, slik at man ikke skal behøve å vekke dem for mat. Det er mye viktigere, tror jeg, å passe på at de får i seg "feitmelka" ved hvert måltid. Det er den de vokser på - resten er bare tørsteslukker.

Skrevet

Hovedregelen er at de skal få sove så lenge de vil om natta, men hvis det er spesielle hensyn (lav fødselsvekt, lav vektoppgang e.l.) blir man rådet til å vekke dem hver 3-4 time om natta. Hvis lege eller helsesøster har sagt du skal vekke så gjør du det, hvis ikke behøver du ikke å vekke.

Skrevet

Jenta mi er 9 uker, sover sjelden eller aldri på dagen og spiser minimum hver dredje time om natta. Ville ikke vært meg imot om hun hadde sovet litt lenger mellom målidene, men det merker jeg faktisk ingen tegn til at hun skal gjøre. Så jeg synes dere er heldige. :)

Skrevet

Lillegutt blir 3 mnd på lørdag og i natt sov han i rundt! Det vil si fra kl 21 til 07.10 :) Jeg derimot har sovet svært urolig i natt, sikkert fordi jeg er vant til å stå opp mellom 0300 og 0400. Våknet brått kl 06.30 og lurte på om jeg hadde ammet el ikke, skikkelig rar følelse. Sprang så inn på rommet hans for å se om han hadde det bra, livredd for krybbedød! Men han sov som en engel, så hørte jeg han pludre 07.10 :)

Men det kan jo hende dette er et engangstilfelle da, men håper ikke det. Skal begynne å legge han kl 20 når vi skal stille klokka, håper det ikke blir "tull" da :)

Skrevet

Egentlig er det vel sånn at en ikke kan regne med at barna sover natta gjennom før de nærmer seg året. Alt annet bør tas som en bonus:-)

Det er supert for dere som har barn som sover natta gjennom fra begynnelsen av, men det er jo ikke slik at siden noen gjør det så kan en forvente at alle babyer gjør det. Mine har ikke sovet rundt før de var over året, og jeg tror ikke at veslejenta heller kommer til å gjøre det. Sånn er det bare for oss, og jeg velger å se på nattamming som kos, selv om vi er våkne mange ganger om natta.

Skrevet

Føles som alle har babyer som sover lenge eller rundt...min våkner veldig ofte, i verste fall hver time på slutten av natta. Lengste soveøkt er kanskje tre timer. Slitsomt.

Men som noen sa her, hvis babyen går opp i vekt som den skal og er fornøyd er vel alt bare fint?

Skrevet

Jeg fikk samme råd på Ahus som anonym over her, siden babyen faktisk ikke la på seg da han regulerte dette selv. Vet flere som har fått samme råd andre steder, så tror ikke det er så uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...