Gå til innhold

Tempet i to dager nå, er ikke litt stor forkjell mellom tempraturene?

Anbefalte innlegg

I går mårres kl 07.00 hadde jeg 37,15 (dag 22)

I dag mårres kl 07.00 hadde jeg 37,06 (dag 23)

Det er to ting jeg lurer på.

Er ikke tempraturen litt høy?

Er det ikke "for" stort mellomrom mellom tempraturene?

Ha en strålende dag og riktig god helg:))))

Fortsetter under...

Skjønner at dere er frustrerte, men mitt råd er : slutt og måle tempen - Kan dere bli gravide, blir dere det uten den temperaturmålinga. Er det noe som virkelig stresser dere opp, så er det den målinga. Nei, ro ned, og ha sex ca annahver dag, eller hver tredje, så blir det resultat ! ! ! Ikke ment å være spydig, bare et godt råd ! Synes det blir for panisk.

Hei anonym :-)

Takk for velmenende råd! Jeg er nok litt panisk, for jeg temper. Årsaken er at jeg 1) vil konstatere at jeg i det hele tatt har eggløsning, og 2) når den i tilfelle er. Når den biologiske klokken tikker virker det som en god idé å legge forholdene til rette for å bli gravid uten for mye prøving og bomming. At jeg ikke er en av dem som blir gravid på første forsøk (eller andre eller tredje) er enda en grunn til å bruke temping for å få bedre oversikt over syklusen.

Og så en liten moralpreken:

Jeg har ikke prøvd så veldig lenge, men jeg kjenner allikevel til skuffelsen over og redselen for å ikke bli gravid etter hver prøveperiode hvor vi har gjort det vi kan for at det skal klaffe, f.eks. ha sex annen- til tredjehver dag. Og jeg må innrømme at jeg blir litt provosert over at du fremstiller det så enkelt som at det blir resultater av "sex ca annahver dag, eller hver tredje". For flere her er det slett ikke så enkelt. Jeg kan bare forestille meg hvordan det føles å ha prøvd opptil flere år uten å lykkes, og i tillegg lese velmenende råd om å kutte ut hjelpemidler som kan gi litt kontroll over situasjonen fordi det "blir for panisk". Kanskje ikke det mest konstruktive rådet...

Selvfølgelig, om temping fører til mye stress så er det helt sikkert en tanke å la være, men jeg tipper at temping er til mer nytte enn ulempe for de av oss som bruker det - ellers ville vi jo kuttet det ut.

Igjen, takk for velmenende råd, men kanskje litt mindre bastant neste gang :-)

Annonse

Jeg vil bare si at jeg temper selv,dels fordi jeg synes selv det er godt å ha den oversikten,og dels for at det faktisk kreves i videre utredning for barnløshet.Så for dere jenter der ute,temp-kurven deres er til god hjelp for både dere og gynekologen om dere oppsøker hjelp.Skjønner jo godt at noen vil se på tempingen som en stress faktor,men selv må jeg si at den lett blir en vane som jeg kan leve med...

Lykke til alle tempende damer,og også dere som velger å la det være...

Du skriver at det er "et godt råd". Vel - det er et råd men jeg vil ikke kalle det godt.

Av dine tre utropstegn er det tydelig at du er gravid selv på sex annenhver dag og vil gjerne formidle dette. Skjønner ikke hva du gjør på "Over 35 og prøver", jeg. Men det kan du kanskje formidle selv.

Ditt utsagn viser mest mangel på respekt og manglende forståelse for alt dette rare man må igjennom når man har prøvet og prøvet. Vi er her inne nettopp fordi det ikke har funket med sex annenhver dag.

"Kan dere bli gravide, så.." Det er jo nettopp derfor vi er her, fordi vi ikke kan det. Og da følger vi de rådene som helsevesenet gir oss, blant disse rådene er temperaturmåling.

Vi følger heller de rådene enn å bekymre oss over at du syns vi er paniske.

For å svare på spørsmålet.(ignorerer anonyme)

Nei ikke for stor forskjell,min varierer også littegrann.

Og fin høy temp etter EL,håper den holder seg slik nå,

min var like høy da jeg var gravid sist,men hadde et realt dropp

når jeg mistet,mye større enn den lille forskjellen du har nå.

Håper den sitter for deg nå,masse lykke til:)

Utifra de svarene dere gir meg, anonym, så virker dere utrolig stressa og paniske. Tror mange av dere har godt av å roe ned, for min egen erfaring tilsier det. Å stresse virker inn på forplantningsevnen. Hva spiller det for noen rolle at dere tar tempen når dere allikevel har samleie hver 2. eller 3. dag. Å ta temp gjør dere ikke lettere gravide, for dere må ikke ha samleie akkurat på eggløsningsdagen. Dette er et forum for alle, så godta at andre har meninger også. Ja, jeg er gravid, og det har jeg blitt uten og stresse. Vet om mange som har stressa i flere år, helt til de på en måte har gitt opp - DA har de blitt gravide, fordi de ikke har stressa lenger. Nei, dere som klager, dere får ha ørene åpne for gode råd, det kan lønne seg ! Og - det ER et godt råd, men det er frivillig å følge rådet.

Det er lett at vi tror at det rådet som virker på oss selv også vil virke for andre. Så vi ønsker å formidle disse rådene videre i den hensikt å hjelpe. Imidlertid blir det ikke alltid sånn. Alle vet at stress kan gjøre det vanskelig å bli gravid. De som temper vet også dette. Så hvorfor temper man allikevel? Forskjellige grunner.

Selv har jeg hatt perioder uten eggløsning og da har temping vært en fin greie for å få ro i kroppen rundt hvorfor det ikke ble noe den måneden. Det gir større forståelse.

Temping er litt spennende til å begynne med, når man har holdt på en stund så glemmer man hele greia, det blir en del av morgenrutinen, man noterer ned tallet og det er det. Som å pusse tenner.

Jeg har et vennepar som ventet i seks år på barn nummer 2. De og som har et aktivt og spennende sexliv etter å ha vært gift i ti år, og er like forelsket . Nummer to bare kom aldri. Hun er nå 43 år. Hvor mye lenger syns du hun burde vente før hun gjør noe? Hun er allerede for gammel for å få hjelp gjennom det offentlige. Noen syns at man da skal slå seg til ro med at man ikke får flere barn og at det ikke var meningen fra naturens side.

Jeg tror det er mange som er på disse sidene som kanskje har opplevd det samme. Og at vi er her for å støtte, ikke kritisere hverandre. Støtte gjennom å utveksle erfaringer om hva man kan gjøre selv og ved hjelp av privat eller offentlig helsevesen. Legene opplyser at selv om man er avslappet tidlig i prosessen, så må man påregne at en vis mengde stress kommer når man begynner å kjenne på frykten for å ikke få det til.

Å si at man skal bare skru av krana og sette seg å vente er bare for dumt.

Det er ikke ment som kritikk. Men som et godt råd. Disse sidene er jo ment for å støtte hverandre og utveksle erfaringer. Føler at mange kanskje vet de stresser og at man da treffer et ømt punkt.Derfor disse reaksjonene fra noen. Har man prøvd i mange år på den naturlige måten, er det vel lurt å få hjelp av det offentlige. Men her gjelder det å stresse med temp-målinger, det er det som blir så feil. Man skrur da ikke av krana og setter seg til å vente. Det er snakk om å ha et normalt forhold til det å prøve å lage barn. I alle tider har folk blitt gravide uten å måle tempen hver dag ! Og skulle det vise seg at det er et problem, etter noen år, ja da får man søke hjelp. Men frem til da, kan man slappe litt mer av, og ha et normalt sexliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...