Gå til innhold

uff trenger hjelp..... ang sopp/trøske igjen - temmelig oppgitt!!!!!

Anbefalte innlegg

Er rimelig oppgitt nå, jeg og veslejenta mi har hatt sopp så og si siden hun ble født for over 7 uker siden...... blir ikke kvitt den djevelskapen! Jeg koker smukk etc hver kveld og har smurt både meg og henne med mycostatin i ca 6 uker nå. Jenta er like hvit på tunga og brystvortene mine er fortsatt såre (men det kommer og går litt).

Fikk beskjed fra hs og lege om å kutte ut mycostatinen nå, men da blir jeg jo bare enda sårere, om veslemor er plaget vet jeg ikke men virker som hun klør i munnen enkelte ganger. Har sett at man kan prøve farris/tyttebærsaft på babyen og selv har jeg kjøpt naturell yogurt og tyttebærsaft som jeg smører på brystvortene (samt mycostatin og canesten).

Mitt spørsmål er følgende: bør jeg kutte ut mycostatinen (jenta har jo fått i seg en hel flaske nå....) og i såfall på begge to eller bare på henne? Videre lurer jeg på hvordan man gir babyen eks farris, via ml-sprøyte, q-tips eller????? Er jo ikke lett å få f.eks mycostatinen til å være lenge i munnen hennes da hun synes det smaker som godterier og smatter det ivrig i seg...Tror ikke verken legen min eller hs har veldig god greie på dette, det virker i alle fall ikke sånn da begge sier at de ikke har vært borti en så hardnakket soppinfeksjon før og egentlig ikke har noen alternativer.

Fortsetter under...

Har baby bleieutslett? Har du forsøkt å kutte sukker fra ditt eget kosthold? Hva med biolapensling? Krystallfiolett? Farris tar man på en q-tips, det er riktig (slik er det best med mycostatinen også!)

Legen din kan kontakte kompetansesenteret for amming på rikshospitalet hvis han føler seg rådløs.

(Bleieutslett er ofte sopp også, sjø, det er en kilde for noen). Biola har bakterier som går igjennom tarmen også, naturell youghurt bakteriene "infiserer" ikke kroppen. Du kan ha en ts på et papirinnlegg og legge på etter amming, en kort periode per gang. Og med q-tips inni barnets munn.

Krystallfiolett får du på apoteket, (himla søl, og de fleste flekkene er permanente, vanish tar noe), og du pensler brystet med det (q-tips, ikke dobbeldypp i flasken!) før amming (barnet blir lilla rundt munnen, men det er ok). Dreper både sopp og bakterier.

Annonse

Ja! Kutt mycostatin. Min gutt hadde sopp i ukesvis og jeg gjorde alt etter oppskriften...koking, mycostatin til både han og meg, biola, farris, kuttet alt sukker og gjær (alle raske karbohydrater) fra mitt eget kosthold, kjøpte probiotika for bryst nærte barn (godt for tarmfloraen).ja det meste utenom krystallfiolett. På tremåneders kontrollen (etter over 2 flasker mycostatin) sa både barnelegen og helsesøster at jeg skulle prøve å kutte mycostatin. Grunnen er at slimhinnene i munnen må få en sjanse til å bygge opp resistens mot soppen. Dessuten sa legen at selvom barnet har sopp i munnen betyr ikke det at tarmsystemet også er angrepet. Candida albicans (soppen) finnes overalt på og i hele kroppen til alle mennesker. Det er først dersom vi har en ubalanse, dårlig immunforsvar eller liknende at soppen får "overtaket". Nok om det. Da jeg kuttet mycostatin ble det ganske mye verre i en del dager men etterhvert ble det så mindre og mindre og etter 2 uker var soppen helt borte! Det er verdt et forsøk.

Takk takk for svar.

Da har jeg kastet siste rest av mycostatinen i søpla. Fortsetter å prøve med biola/farris/tyttebærsaft (stakkars jenta mi og brystvortene ;-)) samt å kutte ned sukkerinntak og gjær (og jeg som er så glad i både sukker og gjærbakst...).

Hei

vil først si at jeg føler med deg! min sønn og jeg hadde sopp fra han var 4 uker til 4 mnd. forsøkte alt! Ringte til slutt ammesenteret på Rikshospitalet (da lege og helsestasjon hadde null peiling...)hvor de anbefalte en antibiotika kur som jeg skulle ta samtidig med mycostantin salve på brystene og mycoc. mikstur i munnen på babyen. I tillegg redusere smokk bruken så mye det lot seg gjøre. koke alle smokker og flasker i 10 min, og vaske klær på 60 grader. I tillegg skifte innlegg ved hver amming. Dette var utolig mye styr, men soppen ble etter to antibiotika kurer borte, Husker ikke navnet på denne medisinen, men det kan jeg finne ut dersom innlegger gjerne vil vite det.Må ogso nevnes at sopp blir som regel borte når barnet begynner med fast føde... jeg begynnte med grøt til min sønn samtidig som soppen ble borte. Så jeg vet ikke hva som gjorde utslaget.... vet bare at sopp er noe dritt når det først har fått "taket".. ønsker deg lykke til !!

Hvis du kunne finne ut navnet på den medisinen hadde det virkelig vært supert.... hun er jo bare litt over 7 uker så er jo noen mnd igjen til hun begynner med fast føde.... som du også skriver har heller ikke min lege og hs greie på dette.

10min koking ja... har nok ikke kokt flasker/smokker så lenge (men nå har jeg så og si sluttet med smokk/flaske).

den heter diflucan euromedica kaps. 100 mg. Den første dagen tok jeg 200 mg, deretter 100 mg i 14 dager. Viktig å fullføre kuren selv om soppen ser ut til å være borte. I tillegg mycostantin krem på brystvorten. Be fastlegen din om å skrive resept på dette. Min fastlege hadde aldri hørt om denne behandlingen, så han ringte ammesenteret på Rikshopitalet får å få det "bekreftet", Noe han da fikk,,

Du kan også selv ringe ammesenteret..(men de vil ikke skrive ut resept)

Denne medisinen er rå dyr! men virker den, er den verdt hver krone...

Ønsker deg lykke til!!!!

Hjertelig hjertelig takk for mange svar, er som sagt temmelig desperat etter å bli kvitt det!!!!

Bare lurte før jeg ringer legen og sikkert spør henne om noe hun ikke har hørt om før;-): hva er dactacort krem??? Er den reseptfri???

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...