Gå til innhold

leggerutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte du å innføre faste leggerutiner? Sønnen min er ca 3mnd nå og har ikke noen rutine,han legger seg bare når vi legger oss. Men når begynne å legge han i 8 tida om kvelden?:)

Og noen som har noen smarte tips mtp hele seansen?=) det er vel ikke bare og bare å legge til fast tid...hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg han en halvtime tidligere litt etter litt. Gjør det gradvis.

Skrevet

Vi begynte å legge datteren vår i 21-22 tida når hun var 2mnd ca...(3mnd nå) Før det la vi henne 22-23, det fungerte veldig bra og ta en time tidligere. Prøvde å legge henne kl 20 her en kveld. Det gikk absolutt ikke, da sov hun 15 min også måtte vi opp igjen...

Tror egentlig det ikke er noe man behøver å stresse med. Det kommer av seg selv da de blir mer aktive på dagen. Veit om mange som har babyer i 2-4mnd alder som ikke har rutiner.

Skrevet

Vi begynte da vi kom fra sykehuset. Fant fort ut at han ville sove for kvelden i 23 tida. Så da tok vi det derfra. Gikk sakte nedover, og fra 2,5 mnd la han seg kl 19 hver kveld uten problem. (må ammes i søvn, men det er en del av rutinen her) Mulig min var veldig medgjørlig, han protesterte så si aldri. Ville han ikke legge seg litt tidligere en kveld, og begynte og gråte, prøved vi først med stryk og trøst i senga. Om det ikke gikk tok vi han bare opp igjen, for så å prøve litt tidligere neste kveld.

Gå sakte ned, bruk samme rutiner hver kveld.

Skrevet

Fast lallerutine for å forberede barnet mentalt på legging:

Eks. Bad, pysj, pupp på soverommet osv.

Gjentas hver kveld. Bør være på ca 20-30 min (i følge hun som skrev Sleepsense). Mesteparten bør skje på soverommet. Når du legger henne, si "nå er det lalletid, natta" eller noe lignende. Gjenta hver gang du legger henne ned.

Gråter hun skikkelig bør du ta henne opp og trøste/roe henne ned. Legg henne ned når hun er rolig. Begynner hun å gråte skikkelig igjen gjentar du. Litt fra "pick up-put down" metoden her altså...

Hvis hun ikke gråter skikkelig men bare klager/sutrer kan du la henne ligge, men vær hos henne og stryk e.l., slik at hun vet at du er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...