Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Lurer på hvordan det er på sykehuset visst vi ikke kan/vil amme..
Sistemann i magen <3 Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Mulig jeg ikke kan amme etter en brystoperasjon for noen år siden, men det vet jeg desverre ikke før babyen kommer.. På sykehuset må de jo bare tilrettelegge og lære bort flaske"amming" istedet, tro du ikke? Tar nok uansett litt tid før de ser om det kommer melk eller ikke, for noen bruker jo tid på å bygge opp melkeproduksjonen. Når det gjelder å ikke ville amme så tror jeg nok de kommer til å jobbe en del med å informere om nytten av morsmelk før de gir seg... må ærlig innrømme at jeg ikke ser noen god unnskyldning for ikke å amme hvis man kan... Men skjønner at det sikkert er delte meninger om dette...
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg fikk ikke melk å dette fikk jeg da huden full av kjeft for på sykehuset...forstå det den som vil... Så jeg må ærlig si at etter dette fikk jeg amming laaaaangt oppi halsen!!! Kommer til å gi det en sjanse hvis jeg får melk,men ikke for min del for jeg vil egentlig ikke amme,gjør det kun fordi alle mener dette er best! Men sønnen min har aldri får morsmelk å på helsestasjonen har vi alltid fått mye skryt av at han er tidlig i utvikling og smart for alderen...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du mener at ingen unskyldning for å ikke amme er god nok,tenkte du på det da du fixa på puppene? du fikk jo vite at det kan hindre deg i å amme? Det er jo ikke heller et sjakk-trekk hvis du er sånn FOR amming at du faktisk velger å skrive det her.... bare lurer:)
kristin2 Skrevet 19. oktober 2006 #5 Skrevet 19. oktober 2006 Hun har ikke sagt at hun har fiksa puppene sine, men at hun har gått gjennom en brystoperasjon. Kan jo være andre ting det enn rent kosmetisk som det virker som du anonym tenker på.
Sistemann i magen <3 Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Idiot!!! Hvis du tror at en brystoperasjon kun er fordi man fikser puppene sine med silikon osv for at de skal se store og flotte ut, så sier det mer om din tankegang enn noe annet! Men du mener kanskje at folk som har gått igjennom en brystoperasjon pga brystkreft eller så store bryster (fra naturens side) at ryggen omtrent ikke fungerer lenger - ikke skal kunne få lov å få barn grunnet ammingen?? Og nei, det var kanskje ikke så smart av meg å svare på innlegget ditt, for du er jo f*** meg dummere enn man skulle hatt lov til!! I tillegg fryktelig feig ved å gjemme deg bak anonym-knappen! Forbanna her nå!
*mammaen til benjamin og kasp* Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Hehe- det er da så mye hormoner ute å går...men, seriøst- ingen debatt som irriterer folk så mye som ammedebatter. Synes det er fryktelig synd at folk skal føle seg presset til å gjøre hverken det ene eller det andre. Personlig synes jeg ikke ammingen er bra dersom moren stresser og sliter skikkelig med å få det til- det kan fort bli til en ond sirkel og tære veldig på kreftene både for mor og barn. Jeg var en av de som slet veeldig med å få til ammingen med mitt første barn- holdt på i ca 3 mnd før ting gikk som det skulle. Men, slet faktisk i evigheter med at jeg ikke hadde nok melk, måtte amme hver eneste time frem til han var 7 mnd- men, jeg gav meg ikke! Å må bare si det at det virkelig er verdt strevet- det er virkelig flott opplevelse og får jeg det til denne gangen også så skal jeg selvsagt amme! Ammet førstemann til han var 16 mnd.
Sistemann i magen <3 Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 *mamman til benjamin* : Ler... ja det er noe med hormonene for tiden Er helt enig med deg i at det kan være bedre å ikke amme, enn å stresse opp både seg selv og ungen med noe som ikke fungerer. Enten pga for lite melk, eller andre årsaker. Men det jeg mener er at det er en del mødre der ute som faktisk ikke vil amme pga at det tar så mye tid,barnet blir så avhengig av deg,brystene blir slappere, de rett og slett "gidder ikke" osv... Listen er lang med det jeg personlig ser på som "dårlige unnskyldninger når man først har tatt på seg morsrollen... men jeg må si - ALL ÆRE til deg som orket å holde på slik i 7 mnd når du hadde "oddsen mot deg".. De fleste hadde nok gitt opp halvveis... Lykke til med nestemann, håper alt går lettere for deg denne gangen!
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har silikon og tok det av utseende messige grunner. Jeg her ei datter fra før av, jeg hadde melk før hun ble født, og ingen problemer med å amme, da jeg hadde mer enn nok melk. Akkurat hva folk synes om det er dems eget problem. Men jeg er glad for at jeg ikke hadde noen amme-problemer.
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Hvis man ikke føler for å amme men har bra med melk så går det jo an å pumpe ut melka og gi den på flaske i stede. Jeg gjorde det med jenta mi. Hun var så glupsk at hun sugde meg til blods. Problemet mitt var at sårene ikke ville gro, så etter to måneder fikk jeg beskjed av legen om å slutte hel med både amming og pumping i håp om at sårene ville gro. Den gangen var det en kjemep nedtur å ikke kunne amme slik jeg ønske, men jeg vet at skulle dette skje igjen så skal jeg ikke presse meg så hardt som det jeg gjorde da. For meg var det ikke verdt alle smertene og tårene...
Mrs. Bouquet Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Skal prøve å svare på spørsmålet ditt jeg da: Tror at de på sykehuset er veldig for og amme og bruker mye energi på at alle skal få det til, noen med omsorg andre bare med nedlatende og pressende holdning. Så her er det bare å gi klar beskjed om hvordan du vil ha det, er de negative til det man har bestemt seg forl, er det kanskje mest fornuftig å reise hjem (om du har mulighet) så slipper du å måtte ta i mot mer dritt enn nødvendig. Jeg er selv for amming, men dette fokuset på amming har gått alt for langt!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #12 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg kunne ikke amme. Det var ikke snakk om å gi mme. Fikk beskjed om at pleierne ikke har tid til å destillere slikt utstyr. Så jeg mått pumpe og gi fra kopp. Flere som gjorde som meg. Er du brystoperert vil de aller fleste klare å få ut litt melk de første dagene. Kan ikke tenke meg at de skal bli nektet mme. Barnet må jo ha mat.
mammantil2+1 Skrevet 20. oktober 2006 #13 Skrevet 20. oktober 2006 Nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei, men her hvor jeg bor blir man spurt når man er på UL om man er innstilt på å amme eller ikke. Dette blir således skrevet i journalen din. I utgangspunktet skal du respekteres for det valget du tar eller har tatt og få veiledning enten du ammer eller ei. Jeg vet at dette ikke alltid skjer og at noen jordmødre kan være i overkant ivrige overfor de som ikke vil eller ikke kan av ymse årsaker. Jeg personlig er for amming og ammet lillemor til hun var over året og skal amme nestemann også, men jeg kjenner flere som ikke har ammet sine barn av ulike årsaker som bl.a dårlig melkeproduksjon, problemer med selve ammingen og så kjenner jeg en som bare ikke ville amme. Uansett årsak så er dette en personlig sak og jeg respekterer deres valg på lik linje med de som ammer. Jeg vet det finnes en webside for mammaer som velger å gi barna mm på flaske eller mme på flaske, http://www.flaskeposten.org/
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #14 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg tror det varierer veldig hvordan det er på sykehuset, tror det har med hva som er grunnen og hvordan du legger det frem. Men det er klart at de fokuserer på at både morsmelk er bra for barnet og den nærheten som skapes mellom mor og barn ved amming. Jeg er egentlig veldig for amming, men ikke for en hver pris. Men vil nevne at mange sier de ikke vil amme pga -puppene blir "ødelagt", vel da bør de ikke bli gravide, fordi denne "skaden" skjer allerede i svangerskapet. -at det tar tid. Da lurer jeg på om det ikke tar mer tid å vaske/koke flasker og varme melk. For ikke å snakke om at erstatning koster penger. Puppen er alltid klar og ferdig temperert! -at mor blir mer bundet til barnet. Det er jo litt sant, men det kommer ann på hva en gjør det til selv. Det går ann å pumpe ut melk (eventuellt kjøpe litt erstatning) å gi på flaske, så at barnet blir fortrolig med begge deler. Men det kan være flere grunner for ikke å amme, bl.a at enkelte får det rett og slett ikke til, men vær så snill å prøv. Amming hjelper også på å bli kvitt de ekstra kg mange legger på seg i svangerskapet. Så prøv! -men ikke stress, og går det ikke, så lever det mange sunne og friske barn som kun har fått flaske...
Lapez Skrevet 20. oktober 2006 #15 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg skal amme datteren min, men ikke offentlig, det er noe av det styggeste jeg ser, damer på kafe med puppen fram, det finnes ammerom og dte er mulig å dekke seg litt til mener jeg. Min mor ammet heller ikke offentlig med meg, vi ahr en sånn sperre for det, får vel masse kjeft nå om at det er noe av det mest naturlige i verden å sitte med puppen fram å amme, men jeg er ikke enig i det=)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #16 Skrevet 20. oktober 2006 Det dårligste argumentet mot amming er i følge min mening "at man blir så bundet". Bundet til barnet???? Eller hva? Når man tar staget og får barn burde man ikke tillate seg å bære så egoistisk. Synes JEG!
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #17 Skrevet 20. oktober 2006 Hei Hovedinnlegger her: Når sant skal sies så fixa jeg brystene etter sist ammerunde. Ikke for å få de større,men for å jevne de ut. Jeg fikk melg i kun den ene puppen selv om jeg prøvde med det andre å fikk hjelp av jordmor i 2 mnd men ikke søren om det kom noe.. valgte likevel å amme fra det ene brystet. Det som skjedde etetrpå var at det brystet som ikke fikk melg var nesten som før,mens det jeg amma av hang som en strømpe. Etter 1 år klarte jeg ikke mer å måtte fjerne litt hud i tillegg til å ta 150 gram silikon i hver for at det skulle være pupp i det hele tatt.. nå er jeg redd for at det samme skal skje igjen,fikk operasjonen dekka så vidt,men får det ikke neste gang det ga de beskjed om.. så derfor ønsker jeg å fa tabletter rett etter fødsel for å hindre melken i å komme visste den kommer da.. kanskje mangen synes at det er teit, men for meg er det viktig å ta hensyn til meg selv,barnet er ikke tjent med en stressa mor,selv om det nesten bare er overflatiske grunner tilå la vær,så ser jeg frem til å slippe stresse av å konstant gå med en 3 ganger større pupp som gjør fryktelig vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå