Vona Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Babyen min på 4 mnd gråter alltid om kvelden! Aner ikke hva jeg skal gjøre, for hun hyler uansett; om jeg vugger henne, synger for henne, bærer henne, gynger henne i vogna osv. Blir så lei meg, for det er jo synd på henne - og det er slitsomt for meg (som er alene med henne og 2-åringen for tida) Hadde vært så deilig med en kveld foran tv-en, med avisen/en bok eller noe - en gang i blant...... Snufs, er så trist. :-(
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 her er det helt normalt ihvertfall!! har gått seg til litt nå i det siste.. prøver å legge han når han er i godt humør.. d roer han seg lettere, og jeg er sikker på at han ikke er overtrøtt! er nok det som gjør det!' min er 6mnd nå!
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2006 Men hun holder på slik hele kvelden! Som regel er det "bare noen timer", og selv om hun sovner, våkner hun raskt igjen, og må da gynges i vogna e.l. for å sove videre. Evt som i kveld at hun bare griner uansett....
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 du kunne ha kommet til meg så kunne vi ha lagd kor:) veit at det er langt ifra morsomt mens det står på..men tror det er lite vi kan gjøre! her hjelper en kjøretur i bil eller en tur ut i vogn..men er jo dumt at det er sånn! som sagt så her det blitt bedre nå som han er litt eldre, men han legger seg langt i fra knirkfritt! helsesøstra sier at det er "disse barna" som det er ekstra viktig å ha en god rutine på, for de har vanskelig for å falle i søvn av seg selv.. gjorde alt og leste alle bøker..vet ikke om det er det som har hjulpet, men føler at det som er best er å ta tia til hjelp!
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2006 Hvordan gjør dere det med legging på kvelden? Hvor gammel er sønnen din? Vår jente har hatt en del vondt i magen om kveldene, men nå i det siste virker det som om hun er stuptrøtt, men finner ikke roen. Hun legger seg forøvrig greit på dagtid! Da er det som regel bare å legge henne ned og gi smokken og så sovner hun! Kveldene er derimot et slit.........
bildilla Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Her er det også normalt med gråt på kvelden. Hun er blid som ei sol på dagen, men med engang det blir kvelden hjelper ingenting annet enn puppen.... Men kan jo ikke henge i den fra 19 og utover..... Blir sliten i hodet og øra. Hvis noen har noen gode forslag, kom gjerne med dem...?!! Vi bruker laaaaang tid på å legge a. Koser seg med puppen i nesten 1time før hun roer seg i senga. (hun tar ikke smokk).
Libido- Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Det første som slo meg var overtrøtt.. Kan det være tilfelle? Prøv å gi mat og legg henne litt tidligere kanskje. Eller innføre en liten dupp i tidlig kveldingen.
Libido- Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Det gjore min også når han var veldig liten. Da hektet jeg han av, la han i senga. Han gråt, lot han ligge et par min. Tok opp ga mat, ble det bare kose sutting, hektet jeg av igjen og la han. Om og om igjen. Til slutt spiste han godt, slik at han ble mett og fornøyd (sovnet). På denne måten understreker du at det er natt og ikke tid for kos. Må også få med at jeg gir siste måltid i svak belysning på soverommet, så han skjønner at det er kvelden.
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2006 Først hadde hun en dupp i 18-tida, og så la jeg henne for kvelden kl 20. Jeg har også en 2-åring som legges i 19.30-tida og som krever sitt (som skal stelles og ha kveldskos), så kveldene er ganske kaotiske nå som jeg er alene med dem... Jeg har også tenkt tanken at hun kan være overtrøtt, men jeg skjønner liksom ikke hva jeg kan gjøre annerledes... (hun sover forøvrig nå. Sovna for en time siden)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #10 Skrevet 19. oktober 2006 Har dere faste leggeritualer? Begynner hun å gråte før du legger henne? Kan ikke du beskrive litt
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 Har du registrert når det begynte? Har du registrert om det har skjedd noen endringer i den forbindelse? Skriv dagbok.
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 19. oktober 2006 Nei, egentlig ikke. Har fast leggerituale for den eldste, men synes det er vanskelig å få det til til babyen. Gjør ikke noe annet enn at hun får på pysj før jeg legger 2-åringen, jeg ammer når 2-åringen er i seng og så legger jeg babyen når hun virker trøtt..... Noen ganger sovner hun greit, men er gjerne da urolig den første timen før hun faller ordentlig til ro. I kveld, som ofte ellers, var det bare hyling. Tips til gode leggeritualer som kan kombineres med å ha et eldre søsken? Du har sikkert et godt poeng i at jeg må lage faste leggerutiner!
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har bare notert ned sovingen på dagtid for å se om det er noen rytme. Har gjort det innimellom på kvelden. Jenta har hatt mye luft i magen, så derfor har jeg stort sett antatt at det er magen som gjør at hun er så urolig på kveldstid (og har derfor ikke notert kveldssovingen). Det er igrunnen bare de siste kveldene at jeg føler det IKKE er magen som lager trøbbel.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #14 Skrevet 19. oktober 2006 Tror det hadde vært lurt å innføre rutiner når hun er blitt så gammel som 4 mdr ja. Barn er vanedyr og blir trygge av rutiner, og med en leggerutine kan de mentalt forberede seg på å bli lagt. Men du har jo en 2 åring også ja. Ikke mulig å legge den ene før du legger den andre slik at ikke det blir overlapping?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #15 Skrevet 19. oktober 2006 Tror det hadde vært lurt å innføre rutiner når hun er blitt så gammel som 4 mdr ja. Barn er vanedyr og blir trygge av rutiner, og med en leggerutine kan de mentalt forberede seg på å bli lagt. Men du har jo en 2 åring også ja. Ikke mulig å legge den ene før du legger den andre slik at ikke det blir overlapping?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #16 Skrevet 19. oktober 2006 Her er noen linker med tips: http://www.askdrsears.com/html/7/T070100.asp http://www.dinbaby.com/forum/thread/6236063
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 19. oktober 2006 Sikkert lurt det, ja, å bli ferdig med den ene før jeg starter på den andre... Får tenke litt på hvordan jeg skal gjøre det i morgen kveld. Vi startet sent med leggerutiner til den eldste, og strevde en del med leggingen der også. (men da ammet jeg babyen i søvn. Hadde tenkt å unngå det denne ganga..) Tusen takk for svar, forresten! Jeg skal se om jeg klarer å komme på noen gode rutiner, for det er jo helt klart trygt for dem å vite hva som skjer og når. Og godt mulig at problemet vår ligger akkurat her... Takk igjen! )
Libido- Skrevet 19. oktober 2006 #19 Skrevet 19. oktober 2006 Legger ut min legge rutine jeg, så kanskje du kan plukke opp noe.. Han er snart 5 mnd. Får fruktpure ca klokken 18.00 (litt før, om han er grinete) Går på bade å tar kveldsstell ca 20-30 min etterpå. Koser litt i sofaen med meg eller pappaen, dette for å roe ned.. er ganske aktiv. Går på soverommet å gir mm. Er helt mørkt, men døra står litt på gløtt. Lar han spise til han sovner og lemper han over i sin seng. Vil han ikke sove, noe som er sjeldent. Går vi inn å putter i smokk og stryker han litt på hodet. Det gjør vi i ca 20 min. Sover han ikke da, får han mer mat.
Vona Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 19. oktober 2006 Takk for tips! Kommer dessverre ikke inn på siste link der, får opp "Ingen tilgang" Har forøvrig kjøpt noen søvnbøker til hun som nå er 2, kanskje på tide å finne dem fram igjen! Men nå må jeg legge meg. Bare timer til de små vil starte dagen!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #21 Skrevet 19. oktober 2006 Fast lallerutine for å forberede barnet på legging: Eks. Bad, pysj, pupp på soverommet osv. Gjentas hver kveld. Bør være på ca 20-30 min (i følge hun som skrev Sleepsense). Mesteparten bør skje på soverommet. Når du legger henne, si "nå er det lalletid, natta" eller noe lignende. Gjenta hver gang du legger henne ned. Gråter hun skikkelig bør du ta henne opp og trøste/roe henne ned. Legg henne ned når hun er rolig. Begynner hun å gråte skikkelig igjen gjentar du. Litt fra "pick up-put down" metoden her altså... Hvis hun ikke gråter skikkelig men bare klager/sutrer kan du la henne ligge, men vær hos henne og stryk e.l., slik at hun vet at du er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå