Gå til innhold

Legetime/jordmor

*mammaen til benjamin og kasp*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere..

Jeg er 16+ 4 i dag å har enda ikke fått snakket med noen, legetime har jeg først i uke 20 og deretter håper jeg på å få ultralyd så raskt som overhodet mulig. Første jordmortime er ikke før 21 desember. Føler liksom at jeg går glipp av alt i dette svangerskapet jeg- greit jeg er andre gangs fødende, men skal jeg virkelig ikke få komme til ultralyd til riktig tid engang??!!! Kjenner jeg blir litt sint og føler det går utover sikkerheten til babyen ..kunne virkelig tenke meg å høre hjerteslag eller å se den lille, bare å få vite alt alt går bra med babyen!

:(

*mammaen til benjamin*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring jordmoren eller legen din å si at du er bekymret og vil ha en time fortest mulig. Jeg er føste gangs ,men det burde jo ikke være annerledes for deg? jeg fikk høre hjertet første gang i uke 12 for jeg var bekymret.. Skal te jordmor nå om en uke da er jeg 16 uker er ikke det vanlig for alle! man skal jo ta blodprøver O.l ,skjønner deg godt jeg... Nei som sagt ta en tlf... Du burde jo ha fått innkallelse til UL allerede.. Min søster er andregangs å hun har like kontroller som med sin første!!!

Lykke til;-)

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 12 og tok noen blodprøver, deretter ventet og ventet jeg på ultralyd, sykehuset sa de tok ultralyd til og med uke 21 da jeg ringte å etterlyste innkallelse. Står jo i boka man skal ha det fra uke 17-19. legen min gjorde ikke annet enn å ta blodprøver, hun kjente ikke engang på magen min, og var ikke snakk om å høre fosterlyd, så jeg var veldig bekymret. i uke 18-19 fikk jeg endelig innkallelse til uken etter, men syns det var fryktelig dårlig service, særlig tatt i betraktning av at jeg ga tydelig uttrykk for at jeg var bekymret. Det er ikke bra og totalt unødvendig å la en gravid kvinne gå å være bekymret. Stå på krava, og mas. Du har krav på ultralyd mellom uke 17-19. Ble beroliget etter ultralyden, og fikk det mye bedre. Mer skulle ikke til. Sykehus med slike uvaner bør skjerpe seg.

Gravid og glad nå

Skrevet

Dette skal ikke forekomme. Du skal innen uke 12 ha vært til svangerskapsundersøkelse hos legen din for å få tatt alle de nødvendige prøvene i forbindelse med svangerskapet. Ultralyd taes som regel i uke 18. Her må det ha skjedd en eller annen glipp en plass! Ring legen din og forlang en tidligere time. Du ringte vel tidligere i svangerskapet for å få en tidligere time??????

Skrevet

Hei dere. Takk for svar!

joda, jeg har ringt å mast hele tiden etter time jeg, men fikk høre at bare fordi jeg var gravid kunne jeg ikke forlange å komme lengre frem i legekøen av den grunn. Men, at dersom jeg begynte å blø eller fikk veldig vondt noe sted så måtte jeg ta kontakt! Så, var det i tillegg fult opp hos jordmor, så dit skal jeg i Desember. Men, i dag bestemte jeg meg for at nok var nok og ringte til sykehuset selv- fikk ultralyd nå om 14 dager :) Nå er jeg sååå glad!

Skrevet

Det var kjempebra at du har fått time til ultralyd nå. Det høres vannvittig sløvt ut at du ikke har fått noe legetime eller jordmortime før så langt ut i svangerskapet. Synes nesten det virker uforsvarlig med å vente så lenge med tanke på alle blodprøver, urinprøve osv som man skal ved første kontroll.

Skrevet

Det var bra! Er jo vedlig viktig å få tått termin-ultralyd før uke 20-21, for derfra og utover begynner visst veksten på beibiene våre å sprike mer, og dermed blir det vanskeligere å finne rett termindato.

Skrevet

Kjempeflott at du står på selv! :)

MEN, gravide og små barn har alltid en fortrinnsrett hos leger og slik de har oppført seg mot deg hadde jeg aldri godtatt! Husk at du har lov til å bytte fastlege 2 ganger i året og det hadde jeg gjort om jeg var deg! De har jo vært veldig arrogante mot deg og slik skal ikke tolereres!

Lykke til på ultralyden og jeg anbefaler deg å se deg om etter en lege med trivelige medhjelpere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...