Gå til innhold

Hvor lenge bør man ha jobbet i ny jobb før man prøver å bli gravid?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Desverre ingen fasit på dette. Den beste til å vurdere denne situasjonen er nok du selv. Du må se an hvordan din arbeidsplass er.

Selv oppdaget jeg graviditeten da jeg hadde jobbet en uke i ny jobb. Litt tidlig. Skulle gjerne ha jobbet ut prøvetiden først.

umulig å ha noe synspunkt på syntes jeg. Dersom du venter kan det jo være at det ikke fungere å bli gravid med en gang som planlagt, også bytter du jobb... og må vente på nytt??

Ikke tenk så mye på jobben når du planlegger barn... når passer det best for DERE :)

Annonse

Det er da ikke veldig viktig å ha jobbet lenge før man blir gravid.. Hvorfor det??... Min personlige erfaring er at når jeg endelig fikk fast jobb så misliktes jeg fælt i den jobben, og planla å vente 1/2 år med å bli gravid. Men det tok ytterligere 1/2 år, og jeg hadde når jeg ble gravid jobbet over 1 år i en helt pyton jobb. Rett før jeg ble gravid var jeg så drittlei av jobben og av å vente på å bli gravid at jeg søkte på en ledig stilling på "gamlejobben", og var på jobbintervju der igår og er nå 8 uker på vei. Kommer jo bare til å jobbe der ca 4 mnd før permisjonen starter, men man får ta det som det kommer. Det viktigste er hvor masse lyst du har til å bli gravid NÅ, eller om du selv føler at du like godt kan vente litt. For min del hadde jeg ikke orket å vente lenger nå, så baby var viktigere enn jobb. Og det er det vel alt i alt også?:)

Lykke til da:)

• 4 uker senere...

Jeg hadde jobbet i jobben et år før jeg ble gravid og hadde nettopp fått en bedre stilling på jobben. Jeg fikk veldig dårlig samvittighet for dette, så jeg synes nok et er samvittigheten din du bør tenke mest på, for blir det tungt sånn sett, så blir ikke gleden over graviditeten like god heller.

Jeg har oppriktig talt lite til overs for de som spekulerer på dette området! Har jo hørt om flere som nærmest har lurt arbeidsgivere og det er noe jeg selv ikke kunne levd med. Hadde det ikke vært for at jeg selv ikke kunne tenke meg å være helt borte fra jobben et år og har ordnet tidskonto allerede fra babyen er 7 uker (sånn at jeg får fortsatt i den delen av jobben jeg er nyansatt i - men jeg kan ha med babyen :-) ), så ville jeg hadde veldig dårlig samvittighet. Men det er meg - og jeg kunne ofte ønske at jeg ikke var en sånn samvittighetstyrann ovenfor meg selv :-) Så valgene er individuelle på flere plan... Kommer an på arbeidssted i stor grad.

Er man åpen med arbeidsgiver som flere her tydeligvis har vært, er det absolutt den beste løsningen :-)

Hei!

Synes det er opp til hver enkelt hvor lenge de er i jobb før de prøver å bli gravid. Begynte selv i ny jobb i august, og skal ha baby i mai. Hadde egentli tenkt å prøve å jobbe i ett år før jeg ble gravid, men det er ikke alt som går etter plan (heldivis):). De fleste av mine kolleger synes det er koslig:). Arbeidsgiver kan mene hva dem vil, er ikke mitt problem:).

Jeg ble gravid bare uker etter at jeg begynte på ny jobb.

Det var ikke planlagt, siden jeg har fått beskjed at jeg antaglig ikke kan få barn så var det utrolig uventet.

Selv om jeg var kjempeglad for å finne ut at jeg var gravid. fikk jeg veldig dårlig samvittighet, Og var bekymret jeg har jo prøvetid ut februar.

det var ganske tøfft å gå bekymmre seg for hvordan sjefen ville ta det. Heldigvis for meg har jeg en flott sjef som bare ble glad på mine vegne og som gjør det hun kan for at min hverdag er lettere.

Også fått beskjed av henne at jeg ikke skal presse meg selv for hardt. Og blir jeg så dårlig at jeg trenger halvt eller full sykemelding så skal jeg ikke få dårlig samvittighet.

Så nå er allt helt perfekt for meg.

Men jeg ville nok anbefalle å ihvertfall vente lenge nok til at man ikke er på prøvetid når man forteller om graviditeten på jobben. Sparer deg mange bekymmringer.

Det er ikke alle sjefer som er så forståelsefulle som min.

Men allt i allt er det jo opp til hver enkelt person å finne ut hvor lenge de vil vente.

Synes det kommer an på flere ting. Din alder, for eksempel. Er du 32-33 år, så bør du jo ikke vente et par år med å få barn på grunn av arbeidsgiver. Da kan det være at du ikke kan få barn etterpå. Er du 19-20 år, så kanskje du klarer å vente lenger.

Selv er jeg snart 25, og føler på meg at det er på tide med barn. Har ønsket meg barn i flere år, men det har vært andre forhold som har gjort at det har passet dårlig. Jeg begynte å jobbe i august, og tenkte at jeg bør ha jobbet et år før jeg skal ut i permisjon. Mannen min og jeg har bestemt oss for at vi skal prøve å få barn nå, og om det er "blink" på første forsøk og et normalt svangerskap, vil jeg gå ut i permisjon rundt oktober neste år (14 måneder etter at jeg begynte i jobb). Vet mange synes jeg burde vente lenger, men ærlig talt, når jeg tenker mer på å få barn enn på jobben jeg skal gjøre, da tror jeg virkelig det er på tide. Mannen min føler også at det er på tide, han er 31 og har lyst til å bli pappa før han blir veldig mye eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...