Gå til innhold

Den evige vitamin debatten....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor gravide ikke bør få i seg for mye A-vitaminer?

Jeg tar tran med A-D og E-vitaminer + Spektro multivitamin som bla. inneholder de samme vitaminene som er i tran.

Noen som vet om dette kan være for mye vitaminer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A vitamin (og D-vit) er fettløselig. Dvs får man for mye hoper det seg opp i kroppen og er vanskelig å skille ut. Overdose A-vitamin sies å kunne gi fosterskader. Andre bivirkninger av overdose A-vit er dårlig appetitt, kvalme, oppkast, huden påvirkes ved kløe og flassing.

Du bør unngå kosttilskudd med A-vitamin samtidig som du tar tran eller multivitamin. Se også www.lommelegen.no

Skrevet

vitamin A "overdose" er ikke bra enten man er gravid eller ikke;)

Skrevet

Hei hei..

A-vitamin er veldig viktig for fosterets utvikling, men kan også gi fosterskader i for store doser. Det er et fettløselig vitamin og lagres således i kroppen. Gjennom kosten er det vanskelig å få for store mengder av vitaminet, men bruker du kosttillskudd, kan du komme opp i skadelige doser. Anbefalt dose er 800mg A-vitamin per dag. Dagsbehovet dekkes av en gullerot, 2 skiver brød m/leverpostei eller en teskje med tran. (Gullerøtter inneholder mye betakaroten, et forstadium til A-vitamin, og du kan spise så mange du bare orker uten fare for overdose). A-vitamin har betydning for syn, slimhinner, hud, bendannelse og immunforsvar.... Men du får kjøpt multivitaminer med redusert A-vitamin i på apoteket.

Jeg selv bruker multivitaminer med redusert a vit. i og tar trankapsler.

Håper du fikk noe av svaret du søkte!

Skrevet

Takk for svar :)

Da tar jeg ikke begge deler samtidig lenger, men bytter på å ta tran og vitaminer :)

Skrevet

et tips kan være å kjøpe et produkt med ren omega 3 og ta dette sammen med vitaminene;) så får du får i deg viktig omega 3, men slipper å tenke på om du får i deg dobbelt opp av enkelte vitaminer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...