Gå til innhold

Amme i søvn (lillegull_mamma)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lillegull_mamma og andre som har ammet i søvn.

Jeg synes dette har vært og er en grei måte å få gutten til å sove på, men lurer selvfølgelig på om det er lurt å venne han til å sovne på egenhånd etterhvert. Vil gjerne at andre også skal kunne legge han. Min gutt er nå tre måneder.

Hvilke erfaringer har du/dere med å få babyen til å sovne av seg selv? Når kan man forvente det?

Bare litt bekymeret for at det blir vanskelig å venne han av med å sovne med puppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet jenta mi i søvn hver kveld (og også om natten dersom hun våknet). Hun er over et år nå, og jeg pleier fortsatt å amme henne i søvn på kvelden, bl.a. fordi det er den raskeste og koseligste måten for henne å sovne på. Jeg jobber på dagen (mens hun er i barnehagen), så jeg synes det er kjempekoselig å få denne lille kosestunden sammen når dagen hennes avsluttes.

Jeg er av den oppfatning at det ikke er nødvendig å lære babyer til å sovne av seg selv. Jeg tror at dersom de har fått alle sine behov (for bl.a. kos, trygghet, nærhet, mat og drikke) oppfylt, har de ingen problemer med å sovne.

Fra jenta mi var rundt 6 mnd, har andre lett klart å bysse henne i søvn dersom jeg ikke var hjemme. Men dersom hun visste at jeg var i nærheten, gikk det ikke - da ville hun ha pupp for sove ;-)

Fra hun var litt over et år, har de i barnehagen lagt henne i vogna og rugget den litt (kanskje et minutt?), så har hun sovnet greit.

Og så er jeg litt nysgjerrig: Hvorfor ønsker du å venne ham av med å sovne med puppen? (siden du skriver i siste setning at du redd for at dette skal bli vanskelig?)

Skrevet

Takk for svar!

Det er ikke absolutt nødvendig for meg å venne han av med å sovne ved puppen, jeg også synes dette er en grei og koselig måte å få han til å sove på. Men jeg har vært usikker på om andre vil få til å legge han etterhvert hvis han er "avhengig" av puppen, og lurte derfor på om det er lurt å venne han til å av og til sovne på egenhånd.

Du skriver her at dette ikke har vært noe problem for deg, at hun bare vil ha den når du er i nærheten, så da blir jeg mer beroliget.

Man leser så mye om hvor viktig det er at man lærer barnet å sove av seg selv, blir derfor usikker. Men jeg har jo sett at han kan sovne på egenhånd, men da har det vært etter inntak av mme, rugging i vogn eller bil. Så det går jo.

Flere innspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...