Gå til innhold

Tenker dere mye på fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker i mitt forrige svangerskap fikk jeg beskjed fra jordmor om å ikke tenke på fødselen før den nærmet seg, fordi det var mye bedre å bare kose seg med å være gravid. Det gikk veldig greit, og jeg koste meg med magen, men nå er det litt annerledes.

Tror jeg gruer meg mer nå, for det var litt komplikasjoner sist, så nå er jeg nervøs bare jeg ser sykehuset, og det ser jeg fra sofaen... Blir stresset av tanken på at jeg skal dit om seks måneder. Kan jo ikke fortsette sånn.

Tenkte å ringe helsestasjon og bestille tid hos samme jordmor som jeg gikk til sist. Det er også hun som tok i mot datteren min, så føler at det kan være lurt å gå til henne.

Noen andre som er flergangsfødende som føler likt?

Forrige gang var jeg ikke noe nervøs før fødselen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei :)

Er nok førstegangsfødende selv, men min mor har født 6 barn og når hun fikk min søster, som ble nr 5, for 9 år siden, holdt det på å gå galt under fødselen, dette resulterte i at hun var helt bestemt på at nå hadde hunh og pappa bidratt nok, men hun ble gravid på nytt 4 år senere. Hun gruet seg voldsomt til fødselen, hadde angst for å gå igjennom det samme en gang till, enda hun hadde 4 andre fødsler bak seg som hadde gått som smurt. Hun var til jordmor, som henviste henne til fødselslegen på sykehuset til samtale. Mamma var inne hos ham i en evighet (satt og ventet på henne) og snakket om hva hun gruet seg til og hvordan de skulle hjelpe mamma gjennom dette. Hun hadde UTROLIG stor hjelp av dette så jeg tror du gjør vedlig lurt i å snakke med jordmoren din om dette. Mamma gikk derifra med et smil om munnen og greide å glede seg over resten av svangeskapet på en helt annen måte :) dette gjorde også godt for meg å se for jeg var 15 da søsteren min på 9 ble født og skjønte derfor alt som hadde skjedd og gruet meg derfor jeg også, men min bror ble født uten komplikasjoner og går nå stolt rundt som 5 åring og skryter av at han skal bli onkel :)

Snakke med jordmoren og få en større ,mulighet til å nyte resten av svangerskapet :)

Masse lykke til :o)

Skrevet

vel, jeg trøster meg med at kvinner har født i 2000 år, og at jeg ikke har hørt om noen som har blitt igjen der inne...

jeg er førstegangs riktignok, men jeg har fått et fint tips;

Var en klok dame som sa til meg at man skal holde hendene åpne under fødselen, så muslkene i resten av kroppen ikke strammer seg. Synes det var en fin tanke.

Jeg er ikke så redd for selve fødselen, men jegh er redd for alt det som har med sykehus å gjøre (nåler, plasthansker, medisiner etc) Redd for at det skal stresse meg opp og gjøre meg redd...

Tanken på flergangsfødende er for øvrig god. Tenk at det er så fint, at kvinner gjør det igjen og igjen? Husker du noe av det fra forrige gang? hvor bra det var når babien endelig var ute?

Jeg tror du har enorm kraft over egen tanke.

Fint å dele litt tanker om dette. Må innrømme at jeg tenker mye på det selv...

Når er terminen din?

Lykke til!

Skrevet

Hva gjorde de kvinnfolka som fikk barn for 2001 år siden, og tusenvis av år før der? La egg? :) Hehe, jeg tuller, jeg skjønner hva du vil fram til.

Jeg tenker ikke så mye på fødselen og er relativt avslappet i forhold til den - enda. Men er bare 15, 5 uker, så det er kanskje litt lenge igjen til at jeg orker å forholde meg til det.

Skrevet

hei du...

vi er i litt samme situasjon, jeg å venter mitt 2barn om 6mnd å har allerede begynt å tenke på fødselen..GRUER MEG!!!! ved første svangeskapet tenkte jeg aldri på fødselen, tok det som det kom!!!

men denne gangen er det helt annerledes... det oppstod komplikasjoner under fødselen sist og er redd der samme skal skje igjen...:(

jeg har faktisk tatt det steget at jeg har diskutert keisersnitt med jordmora mi.. hun sier vi får diskutere det nærmere fødselen å det er ikke akkurat betryggende...

Skrevet

Hei.

Hva skjedde under din fødsel?

Hos meg var det feil fra sykehusets side som gjorde at det holdt på å gå galt. Til slutt dro de henne ut med vakuum, og løp av ut av rommet med henne før vi hadde sett henne. Hørte så vidt en liten lyd fra armene til jordmoren i det hun forlot rommet, og så gikk det 2 1/2 time til jeg fikk se henne. Det var helt grusomt.

Vi har sagt at det samme kan vel ikke skje to ganger, så vi har valgt samme sykehus igjen (pga beliggenhet), men jeg innrømmer at jeg er vettskremt!

Skrevet

hei du...

joda først hadde jeg kraftig svangerskapsforgiftning å fødselen ble satt igang 3uke før termin...fikk da beskjed at det sto i mellom liv!!!

under fødselen fikk lille tuppa for lite oksygen å ble tatt ut med vakuum...

selv hadde jeg flere kraftige blodtrykksfall under hele fødselen, var nede på 58/26... så er redd alt dette skal skje igjen:(

men som du sier, har jo vært gjennom det en gang så hva er sjangsen for at det skal skje igjen???? men jeg må å innrømme at jeg er vettskremt!!!!!!!!

Skrevet

JA!!!

Når JM tok tak "der nede" og røsket til, (skulle ikke gjøre vondt, midt i en rie) så jeg revnet noe helt for jævli. Måtte sy over 30 sting...Så jeg gruer meg ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...