Gå til innhold

Dere som har katter,


3barnsmor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kattedoen får mannen ta seg av, ellers vasker jeg benker og hendene før jeg skal lage mat og spise. (hender katta kommer seg opp på benken selvom det ikke er lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp. Å så må jeg sikkert huske å vaske hender før jeg spiser å sånne ting ikke sant. Nå skal de sies at han har vært inn en uke da, men en skal vel være forsiktig uansett, å når han først har gått ute så er det vel ikke noe som heter innekatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har katt og han er heldigvis nokså veloppdragen. Jeg har klart å lære ham til å ikke gå på benker og bord. Hvis/når jeg blir gravid kommer jeg til å bruke hansker når jeg skifter på doen hans, eller la samboer gjøre det. Og ellers som jeg alltid gjør. vaske hender før jeg skal ta i mat. Nå har jeg hatt katten i 7 år og fortsatt ikke blitt smittet av toxoplasmose (har testet meg), så risikoen for at det skjer akkurat de månedene jeg er gravid regner jeg som minimal.

Visste dere forresten at de av dere som allerede er smittet ikke har noe å frykte? For da har dere allerede antistoffene i kroppen! Hvis dere har katt eller har hatt mye med katter å gjøre er det ganske stor sannsynlighet for at dere allerede har vært smittet en gang før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en parasitt som lever blant annet i avføringen til katter. Kan også være i jord og derfor er det viktig å vaske/skrelle grønnsaker.

Denne parasitten er ikke farlig for oss, man merker som regel ingenting. Men den kan skade fosteret hvis man blir smittet i løpet av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt nyttig info hvis noen er interessert:

 

Toxoplasmose

 

prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Web

 

-Jeg har hørt om denne sykdommen - hva er det egentlig ?

Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av en parasitt som heter Toxoplasma gondii. Dersom du blir smittet for første gang under et svangerskap, kan dette skade fosteret å føre til øyeskader og hjerneskader. Sykdommen forløper uten symptomer hos mor og kan bare oppdages ved gjentatte blodprøver. Blodprøvene bør tas tidligst mulig i svangerskapet, i midten og på slutten for å oppdage om du er smittet i mellomtiden.

 

-Finnes det behandling ?

Ja, dersom du er nysmittet i svangerskapet er det viktig at behandling iverksettes. Man kan dermed hindre at parasitter fra morkaken overføres til fosteret. Fosteret unngår da smitte. Dersom fosteret allerede er blitt smittet, gis behandling som går over til fosteret og påvirker infeksjonen hos fosteret. Sjansene for at barnet skal forbli friskt er derfor svært store etter behandling av mor i svangerskapet.

 

-Hvordan vet man om fosteret eller barnet er smittet ?

Dersom man oppdager at du er smittet i svangerskapet vil man ta en fostervannsprøve og kan da avgjøre om fosteret er smittet. I så fall vil man gi mye sterkere og mer langvarig behandling. Ved fødselen tas prøver av morkaken, navlestrengsblod evt. fostervannet. Dersom parasitter påvises, er barnet smittet. Senere kan det være svært vanskelig å påvise medfødt infeksjon hos barnet. Barnet har som regel ingen ytre tegn på infeksjonen til tross for at den har parasitten i seg. Vi vet at parasitten uten behandling utvikler seg langsomt og skaden hos barnet kan først bli synlig etter flere år. Det er derfor det er viktig å oppdage infeksjonen på et tidlig stadium.

 

-Hvordan unngår jeg å bli smittet ?

Vi vet i dag at parasitten kan forekomme i katteavføring. Klapping av katt er ikke farlig, men den gravide bør ikke tømme kattekassen eller ha kontakt med katteavføring. Da bør du bruke hansker eller få en annen i familien til å gjøre dette. Vi vet videre at parasitter i katteavføringen kan holde seg smittsomme i flere år i mildt klima. Dette er årsaken til at jeg anbefaler bruk av hansker dersom du arbeider i hagen eller er i kontakt med sand og jord.

Parasitten kan også finnes i rått kjøtt - derfor bør det kjøttet gravide spiser, være godt stekt, kokt eller frosset først. Frysing dreper nemlig parasitten.

Også uvasket frukt, bær og grønnsaker kan være en smittekilder, f.eks. jordbær. Derfor vask eller skyll av frukten og grønnsakene før du spiser det.

 

-Jeg har hørt at toxoplasmose er mer smittsomt i andre land. Stemmer det ?

Parasitten trives i mildere klima og er mest utbredt i syden. Dette er grunnen til at gravide kvinner som ikke tidligere er smittet, frarådes å reise til steder hvor infeksjonen er utbredt. Dersom du velger å reise likevel, bør det du spiser være godt stekt eller kokt samtidig som du unngår uvasket frukt, bær og grønnsaker.

 

-Er parasitten farlig for alle gravide ?

Nei, dersom du tidligere er smittet, d.v.s. før graviditeten, vil du ha antistoff i blodet og disse beskytter fosteret. Du kan spise hva du vil og behøver ikke tenke på toxoplasmose-smitte.

 

-Hvor hyppig er dette ?

Heldigvis er forekomsten lav i Norge, ca. 11% av de gravide er smittet tidligere og bare noen få gravide fra 1 til 4 per 1000, blir smittet i svangerskapet. Likevel diskuterer vi i Norge om undersøkelser på toxoplasmose skal være et tilbud til alle gravide. Det gjelder igjen at dersom du er ikke tidligere smittet må du testes 3 ganger, i begynnelsen, i midten og på slutten av svangerskapet.

 

-Hvilke råd vil du gi meg ?

Husk at koking, steking, vasking og frysing ødelegger parasitten. Bruk hansker til hagearbeide. Spis ikke rått kjøtt - stek eller kok det godt. Vask frukt, bær og grønnsaker før spising. På denne måten vil du redusere smittefaren ganske betraktelig.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde 2 katter i forrige svangerskap. Mannen min tok avføringen, men de gangene jeg måtte ta den vasket jeg hendene grundig og brukte våtservietter med desinfeksjon (kjøpt på apotek) etterpå. Fikk forøvrig legen til å rekvirere toxoplasmose blodprøver gjennom svanerskapet. (De er ikke blandt rutineblodprøvene). Lykke til! Ps: 2 trisemester om to dager!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man finne ut om man har vært smittet tidligere. Jeg hadde katt fra jeg var 2år til jeg var 20, så da bør det vel være god sjanse for at jeg har hatt det før? Selvom det var utekatt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en blodprøve, den vi vise om du har vært smittet av toxoplasmose før. Er den positiv, slipper du å bekymre deg, for du kan bare bli smittet en gang.

 

Må du ta deg av kattekassa og bæsjen selv, bruk spade og hansker og vask hendene godt etterpå. God håndhygiene og sunn fornuft gjelder også her.

 

Dessuten sies det at det først er når avføringen har ligget noen dager at smittefaren er til stede. Dersom du tømmer og vasker kassa hver dag, skal det ikke være risiko for smitte uansett.

 

Ungkatter under 1 år medfører visst den største smittefaren, for det er visst bare første gang katten får i seg denne parasitten at det kan smitte oss. Den blir vel imun, slik vi blir...

 

Skjønner godt at du er noe usikker, man vil jo ikke utsette fosteret for noen risiko. Men samtidig er det utrolig liten sjanse for å bli smittet. Selv vokste jeg opp med katter, og tenkte slett ikke på hygiene da jeg var barn. I tillegg bodde jeg på landet, og var vant til å spise frukt og grønt uvasket. Gulrøtter spiste vi rett fra jorden, uten å vaske dem, vi bare tørket av det verste av jord i graset, og koste oss. Biff spiser jeg helst medium stekt. Til tross for dette er jeg toxo negativ, dvs. jeg har aldri blitt utsatt for smitte, så man skal jo ha maks uflaks for å bli smittet akkurat når man er gravid, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...