ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Jobber til vanlig i staten (har perm. nå), og da har man rett på 2 timers ammefri pr. dag. Har 70 km tur-retur jobb, så da måtte jeg i tilfelle bedt om å få fri på begynnelsen eller slutten av dagen. Jenta mi vil være 9 mnd, når dette evnt. blir aktuelt. Men jeg lurer på om det er vanlig med ammefri? Føler det litt ekkelt å spørre om det. Og når hun er 9 mnd vet jeg ikke hvor viktig det er heller. Vanskelig å forutse nå.
katty Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 En kollega av meg begynnte å jobbe da dattera var 8-9 mnd, og hun hadde ammefri midt på dagen i ett par måneder. Man burde jo benytte seg av de godene man hvis man har behov for det. Ikke vær redd for å be om det.
#gurimalla# Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Dytter litt på denne jeg. Jeg begynner i jobb 4.desember og lurer på hvordan man gjør det med ammefri osv. Er det en rettighet vi har uansett om vi jobber i stat/kommune,privat? Brukes ev.denne rettigheten?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2006 Leste akkurat at man som arbeidstaker har rett på 1 times ammefri, men 2 timer hvis man jobbet i staten. Men vet det kommer til å bli vanskelig også- jobber som sykepleier på sykehus og jeg kan liksom se det for meg- at jeg kommer eller går 2 timer før/etter de andre... Hva slags jobb har du da, hkath? Bør ikke svare om du ikke vil, altså
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Ammefri: Amming kan bli en utfordring hvis pappaen tar hele permisjonen. Ansatte mødre som fortsatt ammer, har krav på en time ammefri pr arbeidsdag. Statsansatte har to timer ammefri. Man kan velge om man vil ta ut denne tiden midt på dagen eller i starten eller slutten av arbeidsdagen.
#gurimalla# Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 ma- 79 fikk jenta si 25/4 Var det sp.målet egentlig til meg??? Svarer uansett jeg da... Så får det bare bli som det blir Jeg jobber som pedagogisk leder i en privat barnehage. Og jeg ser ikke for med at de synes det er så veldig kult hvis jeg drar hjem tidligere fra jobb for å amme.... Men hvis det er en rettighet vi har så bør vi jo bruke den da... Eller hva?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2006 nittitta: Spm var til hkath, siden hun skrev at det var noen hun jobbet med som tok ammefri Men allright å høre hva andre driver med også, altså Ja, har man en rettighet, så har man en rettighet! Egentlig typisk oss jenter å kvie oss for sånt! hehe.. Er vel litt for "snille" innimellom Men ser uansett for meg at det ikke blir så veldig "populært" om jeg plutselig bare er borte...
#gurimalla# Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 ma- 79 fikk jenta si 25/4 He,he... Enig med deg.. Vi er så utrolig opptatt av hva andre mener og syns. Egentlig så burde vi bare stå på krava, det er jo ikke så ofte vi er i en slik situasjon egentlig. Så man burda nyte det til fulle og bruke de rettighetene man har.... Men det blir vel ikke så jeg tar krav på ammefri heller. Liten arbeidsplass jeg jobber på,så det er usikkert hvor gjennomførbart det egentlig er. Blir litt vanskelig hvis vi må leie inn vikar hver dag,kun 1 time,fordi jeg skal hjem og amme. Dyrt til bhg blir det jo å... Ja,ja... like blid..
Trym og Brages mamma Skrevet 19. oktober 2006 #10 Skrevet 19. oktober 2006 35km hver vei er jo et godt stykke da. Jeg er nå i min 3.arbeidsuke, og min sønn er snart 10mndr. Jeg har nå kuttet ut ammingen. Jeg begynte nedtrapping da han var 8mndr gammel. Selv om jeg har krav på ammefri (jobber i en privat bedrift), så er ammefri uaktuelt for meg. Nettop pga reiseveien, enda jeg har kortere vei enn deg, HI, da jeg har ca 20km hver vei, dvs 40km tur/retur. Synes det bare hadde vært stress å skulle kjøre hjem for amming og tilbake. Jeg er også forøvrig ganske fornøyd med å ha ammet i drøyt 9mndr. Jeg kan jo legge til at det å ta flaske i tillegg til pupp har aldri vært noe problem for sønnen min, og morsmelkerstatning har han fått ekstra hver kveld ved leggetid fra han var bare noen ganske få uker gammel. Men jeg er imponert over de som evt tar seg ammefri, og enhver må jo velge selv det som passer for seg. Men jeg har aldri hørt om noen på min arbeidsplass som har gjor dette...
Made in Japan Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 I tilfelle dere ikke er klar over det; ammefri er fri, ikke lønnet.
katty Skrevet 19. oktober 2006 #12 Skrevet 19. oktober 2006 ma-79...Jeg er statsansatt jeg også, men ikke som sykepleier så jeg kan skjønne at det kan bli vanskelig i din stilling. Litt enklere der jeg jobber. Lykke til hvertfall
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #13 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg er sykepleier og diskuterte dette på jobben før jeg bestemte meg for lengden på permisjon. Det var ikke akkurat noe de anbefalte meg praktisk på jobb men også for meg. Hos oss går det ikke med at jeg skal komme og gå en time etterpå rett og slett. De damene som hadde unger på rundt 30 og som måtte ha ammefri da de fikk ungene sa rett og slett at det var bare strev og mas. En venninne av meg hadde ammefri på kveldsvakter i starten etter at hun begynte å jobbe etter permisjon men gav det opp fordi bare ble mas og jag. Mens en annen hadde ammefri og delte permisjon nesten likt med mannen og da ble barnet brakt til kontoret hennes av faren. Selv om det er en rettighet så betyr det vel ikke at vi MÅ gjøre det, det er jo til for de som trenger det, der hvor mor av enkelte grunner må tilbake på jobb. Jeg vil at far skal ha permisjonen på slutten når vi er ferdig med det meste av ammingen. Hvis far skal bruke mye av dagen på å komme til meg med barnet synes jeg hans permisjon blir ødelagt..... Men det er nå bare meg.....
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 19. oktober 2006 Made in Japan = gutt! (stilig nick! Ble han laget i Japan? hehe): Visst ikke at det var ulønnet, nei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå