Gå til innhold

Jeg må bare spørre, hadde dere tilgitt dere selv hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

barna deres hadde dødd eller fått varige men av sykdommer som andre barn vaksineres mot?

Dere vil sikkert spørre meg om jeg hadde tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd under vaksinasjonen eller etter: jeg hadde tilgitt meg selv ja, rett og slett for at faren med å bli smittet av noe fælt er mye større...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kanskje ikke. Men jeg vet heller ikke om jeg hadde tilgitt meg selv om barnet mitt hadde blitt alvorlig vaksineskadd.

Hvordan kan du si at faren for å bli smittet av noe fælt (og få alvorlige følger) er mye større? Har du noen tall å vise til?

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er jo det som gjør valget så utrolig vanskelig. Datteren min holdt på å dø da hun fikk første vaksinen. Hun var forkjølet og prematur og likevel sa helsesøster det bare var å sette vaksine. JÆVLA KJERRING. Jeg kan være så sint jeg vil på henne, men til syvende og sist var det mitt valg, selv om jeg ikke visste det. Jeg trodde på helsesøster da hun sa det var nå vaksinen skulle settes. Jeg spurte om det var farlig med forkjølelse. Jeg spurte om det var dumt å sette nå når hun var prematur. Helsesøster sa alt var i skjønneste orden, og det var 3 mnd fra fødsel og ikke 3 mnd korrigert som var riktig tidspunkt. I ettertid har jeg snakket med vaksineprodusenten, som sier barna skal være 100% friske når vaksinen settes. Ingen snørr og ikke hoste og absolutt ikke feber. Dersom barna er premature bør man til og med vurdere å ikke sette vaksine, sa de.

Jeg er så sint på meg selv som satte den vaksinen. Jenta mi har rykninger i hele den siden av kroppen der vaksinen ble satt, og selv om leger sier hun kommer til å bli "helt bra igjen", så er jeg redd noe er ødelagt for livet. Kanskje har jeg ødelagt noe for henne ved å la helsesøster sette den første vaksinen.

Om hun får en alvorlig sykdom pga at hun ikke får flere vaksiner, så kommer jeg til å grine for at jeg ikke satte vaksinene. Men som det er nå så tør jeg ikke. Hva hvis hun blir mer skadet av vaksine nummer to, og tre, eller kanskje av vaksine nr. 7? Legene sier at hun trygt kan vaksineres videre, og at det var et spesielt tilfelle. Jeg tør ikke tro på dem lenger.

Fordi jeg kommer ikke til å kunne tilgi meg dersom hun blir skadet.

Du kan si at vaksineskade er noe JEG påfører henne, mens sykdom er i alle fall ikke påført av meg. Men selvsagt, kanskje en vaksine kunne hindret den.

Grusomt valg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Huff, dette var rart gjort av helsesøsteren synes jeg. De skal jo være friske når vaksinen settes. Grunnen er at, hvis de får bivirkninger av sprøyten, så er det vanskelig å vite hva som er hva. Om de er blitt syke av vaksinen eller om det skyldes den bakenforliggende sykdommen. Ikke noe særlig å få dobbelt opp med symptomer heller. Jeg blir alltid spurt om barna er friske på vår helsestsjon. Håper det gåt bra med datteren din.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nei, fordi jeg ikke synes at det er jeg som tar valget. Joda, det er valgfritt å vaksinere ungene sine her i landet nå, men det er et altfor stort ansvar å ta for oss vanlige foreldre. Når man blir rådet til å ta vaksiner av folk som sitter med ekspertise på området, synes jeg ikke at man har noe reellt valg. Jeg er faktisk imot hele valgfriheten, fordi jeg ikke synes man skal pålegge foreldre den dårlige samvittigheten dersom noe skulle skje. Det er ikke vårt ansvar! Vi følger råd.

Skrevet

Jeg tviler på at du har tenkt gjennom konsekvensene av det du hevder her.

Det er veldig uheldig at vi har kommet til det punkt her i verden at vanlige folk velger å ikke ta selvstendige valg om egen helse og heller stoler på det autoriteter hevder. Man kan utmerket godt havne i en situasjon der en senere skulle ønske at en hadde tenkt selv og tatt noen selvstendige valg, basert på tilgjengelig informasjon fra flere kilder. De som fikk ME, ble lam osv av vaksinekampanjen på slutten av 80-tallet stolte også på autoritetene. Samme med de som mikset amalganfyllinger og fikk store helseproblemer i ettertid. Man finne tusenvis av eksempler som disse på mulige konsekvenser av å frata seg selv ansvar og makt til å selv bestemme hva man skal gjøre for sin egen og sine barns helse.

Når du også mener at foreldre ikke bør ha denne valgfriheten, altså tvungen vaksinering, så betyr jo det implisitt at du også mener at myndighetene eier kroppene til borgerne av Norge. En slik tankegang går på tvers av menneskerettighetene og vil etisk være en katastrofe om det noensinne skulle bli praktisert. At mennesker vil ønske å bli fortalt av myndigheter hva de kan eller ikke kan gjøre med egne kropper, er vanskelig for meg å forstå. Det gjør det imidlertid litt lettere å forstå hvordan facsisme og politi/overvåkningssamfunn i det hele tatt kan oppstå.

Skrevet

Men det er ikke slik at en velger vaksinering selv. Det er foreldrene som velger vaksinering. Hvorvidt en blir vaksinert, har altså med å gjøre hvilke foreldre en har. Det er altså uansett ikke ens EGET valg. Det vil uansett være autoriteter som tar valget, enten det er landets mynigheter eller foreldrene.

Jeg vil imidlertid si at jeg er enig med deg i at en skal stille spørsmål, en skal ikke overlate alt til autoritetene. Vi må verne om demokratiet og ytringsfriheten. Det må være lov å være kritisk og å stille spørsmål. Men det er ikke alle som er i stand til å forstå så mye, og å følge så mye med, som f.eks. deg. Husk at bare det å kunne lese er noe ikke alle kan! Vi lever i et samfunn som er så ekstremt basert på vitenskap, og vi er så avhengige av vitenskap. Jeg mener at vi rett og slett ikke er i stand til å velge f.eks. vaksinering selv, for de fleste sitter kke med doktorgrader i epidemologi eller medisin. Derfor er vi nødt til å stole på dem som har fått ansvaret for de enkelte områder i samfunnet. Dette betyr IKKE at jeg er imot det å følge med, og ære være dere som setter dere sånn inn i det! Men dere kan ikke kreve at alle andre skal være i stand til det. Og man kan ikke pålegge folk dårlig samvittighet for å ikke sette seg inn i alt. Da blir livet altfor vanskelig å leve.

Skrevet

Det er foreldre som eventuelt bestemmer om barna deres skal vaksineres eller ikke ja, og det har jo sin åpenbare forklaring. Men jeg er av den oppfattning at foreldre føler et sterkt behov for å gjøre det som de mener er best for barnet, mens myndigheter ikke føler det samme ansvaret eller må ta konsekvensene av feil i samme grad. Her kommer moment som for eksempel at man fra myndighetene kalkulerer med et visst antall individuelle vaksineskader som anses verdt å få i forhold til en oppfattning om gevinster i folkehelsen generelt. Jeg tror ikke man vil finne mange foreldre som vil være villig til å ofre sitt barns helse eller liv, selv om man kunne dokumentere at det gavnet mange flere andre barn, noe man selvsagt ikke kan.

Jeg hadde vårt eget land i tankene da jeg skrev forrige innlegg og her kan nesten 100% lese og skrive.

Man trenger ikke være såkalt ekspert for å finne ut av ting om vaksiner like lite som man trenger å være økonom for å spare penger til egen pensjon.

Jeg synes at alt for mange mennesker som i høyeste grad er intellektuelt oppegående legger sine livsvalg over på ekspertveldet. Hvor stor andel av befolkningen stiller spørsmål ved det ekspertene på mange forskjellige områder sier? 10% eller kanskje 1%, jeg vet ikke. Jeg vet at tallet er lavt.

Er ikke kunnskap om hva vi spiser og drikker, bruker av medisiner osv de viktigste faktorene ved begrepet livskvalitet? Hvordan kan så mange mennesker stole så blindt på det eksperter sier, bare de har en fin tittel og lang utdanning eller er tildelt kompetanse og makt av myndighetene? Blir virkelig livet for vanskelig å leve hvis man bruker litt tid på å sette seg inn i slike viktige valg, selv om man da kanskje må kutte ned på TV-tittingen der man sjeldent lærer noe av virkelig nytte og verdi?

Skrevet

Jeg har allerede sagt det jeg mener her, og da tror jeg ikke vi kommer så mye lengre i diskusjonen. Jeg vil bare presisere det jeg allerede har prøvd å få fram. Du skriver ting som " foreldrene må ta konsekvensene av feil", og "ikke være villig til å ofre sitt barns helse eller liv". Det er akkurat dette som blir feil for meg. Det er umulig å ta konsekvenser av slike "feil" for foreldre, enten det viser seg å være "feil" å vaksinere, eller om det viser seg å være "feil" å ikke vaksinere. Det er rett og slett et for stort ansvar å ta for de fleste. JEG synes at jeg tar ansvaret for ungene mine ved å høre på dem jeg tror har mer peiling enn det jeg har. Jeg synes ikke at jeg skal ta ansvaret for valget om ungene skal vaksineres, for jeg har ikke kompetanse til å ta det valget, uansett hvor mye tid jeg bruker på å lese. Det er folk som har brukt hele livet sitt på å lese, som er med og tar valgene. Da mener jeg at jeg tar ansvaret for ungene sin helse, på den måten. Selvsagt kan jeg stille spørsmål, og være kritsk og stille krav til mynighetene, men selve valget tar jeg ikke. Det synes jeg det er myndighetene som skal ta ansvaret for. Det er helsemyndighetene som skal stå for eventuelle feil, ikke jeg.

Du kan gjerne svare meg, men jeg tror ikke jeg har mer å tilføre nå.

Takk for diskusjonen!

Skrevet

Anonym. bare vaksiner barnet ditt du:-) Når du blir voksen så vil du sikkert forstå du også. Stol på løgnerne på Folkehelseinstituttet, de som jukser med forskning, jukser med innrapportering av skader, holder tilbake dokumentasjon om skader av vaksiner og velg heller å stole på Folkehelseinstituttet enn de som har opplevd vaksinens brutalitet.

Skrevet

Du er rimelig naiv hvis du tror helsemyndighetene vil stå til ansvar for eventuelle feil som skyldes vaksiner! Har du ikke sett tv-programmene som har gått den siste tiden? Det tok 21 år for vaksineskadde Eilert å få erstatning! To jenter fikk erstatning for et ødelagt liv gjennom forlik, etter 15 års kamp mot folkehelsa. Kaller du det å ta ansvar?!

Synes ikke det er ansvarlig i det hele tatt å la de norske helsemyndighetenes øverste organ ta denne avgjørelsen på våre barns vegne, når vi vet at de ikke tar ansvaret når det går galt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...