Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. Har en jente på 1 år og 10 mnd og har nå lyst til å slutte å gi henne smokk. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem... Noen som har gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun smokk hele tiden?

Vi har begrenset oss til å kun bruke smokk om natten. Kunne også tenkt oss å sluttet med dette, men tror det blir vanskelig. Gutten vår har nesten begynt å sove hele natten nå (straks 20 mnd), men siden det fortsatt ikke er hver natt tørr jeg ikke å begynne å ta fra han noe mer nå.

Og vi trenger den søvnen vi kan få også.

Skrevet

Hei!

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å slutte med smokk allerede? Har ikke noen spesielle råd til deg, men vi sluttet å gi smokk på dagtid da eldstegutten var ca. 18 mnd. Etter det fikk han bare når han sov. Han sluttet selv da han va 3,5 år.

Jeg har liksom aldri stresset med det, har bare tenkt at han fikk ta det i sitt tempo. Det eneste som er greit, er at de slutter før de er 4, med tanke på tannstilling og sånt.

Har en jente på 1 år, og kommer nok til å gjøre det samme med henne.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

Skrevet

Venter nr to på nyåret og har lyst til å få henne til å slutte før babyen kommer, Etter tror jeg det blir vanskelig på en stund... Hun har aldri fått smokk utenom i bilen og i sengen.

Skrevet

Jo, men hvis du har tenkt å begynne med smokk til babyen, kommer den store til å knabbe smokkene hans/hennes. Og den store kommer til å gå inn i babystadiet big time uansett, noe du ikke kan hindre. Så ingen vits i å slutte med smokk (snarere tvert imot, vil jeg si). Hos oss var det slik at 3-åringen, som aldri hadde brukt smokk eller tott, begynte med smokk, senere tott, da lillesøster ble født. Hun begynte også å krabbe, bare si da-da-da-da, ville ligge som en baby på fanget etc etc. Slik jeg ser det, er dette en mye mer behagelig reaksjon (for foreldrene OG småsøsken) enn for eksempel mer "ondsinnede" former for sjalusi, som å klype babyen, slå, bråke... Her hos oss har farmor og mormor vært supergira på å forsøke å få storesøster til å slutte med babylekene sine, og det er kjempeslitsomt. Det starter bare krangler og er dessuten helt unødvendig. Hun trener å være baby litt, ferdig med det.

Skrevet

Tulla på 12 mndr har nesten sluttet med smokk nå. Hun bruker den bare på natta når hun skal sove. Vi har gradvis kuttet den ut på dagtid, så har det egentlig gått over av seg selv :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...