Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Huff, så flaut! Hadde full ruptur eller hva det heter for fire uker siden. (revnet fremover, bakeover, innover både foran og bak). Gjør selvfølgelig fortsatt vondt, men det aller verste er at jeg ikke klarer å holde på luft! Jeg promper og promper og promper... (var nesten aldri plaget med luft før fødsel...) Synes dette er kjempeflaut, og blir helt sosialt handikappet. Har ikke lyst på besøk/dra på besøk/generelt gå ut av huset, siden jeg ikke klarer å slappe av i frykt for å slippe en.. Prøver selvfølgelig å knipe igjen, men da kjennes det ut som om hele tarmen skal sprekke! Og uansett hvor hardt jeg kniper, siver det ut noe luft... Går dette over? Når? Finnes det noe jeg kan ta mot luft i magen? Hvilken mat bør jeg holde meg unna i håp om at det hjelper?
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Nei, dette er ikke noe gøy sikkert. Mitt råd er å holde på med knipe øvelser så ofte som du kan. Ikke for å skremme, men noen med full ruptur kan plages med dette lenge. Alvorligheten kommer så klart ann på graden av rupturen, ble lukkemuskelen revet av? Mat som kan gi luft er veldig forskjellig fra person til person, men her en er en liten liste som du kan prøve deg frem på: Kål, løk, paprika, kaffe, brus, sterk mat, melkeprodukter (da også vaffler og hvitsaus ol), sjokolade. Lykke til! knip i vei!
callmebecka Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Hei. Revnet som deg, alle veier, det er nå snart seks måneder siden. Klarte i starten verken å forutsi når jeg måtte på do eller kontrollere når det kom, sleit veldig på psykisk. Hadde problemer med å gå ut fordi det jo kunne komme når som helst... Men, nå snart seks måneder etter er jeg blitt nesten helt bra igjen! Det hadde jeg ikke trodd hadde noen sagt det da! Som innlegget over sier, KNIP! Men hvis du ikke er sikker på at du gjør det riktig, kom deg til fyseoterapeut. Jeg har gjort 20 korte og en lang knip nesten hver morgen og kveld, og klarer nå å kontrollere alt, tom stanse å tisse hvis jeg av en eller annen grunn skulle ønske det... Men ikke glem at etter en slik fødsel er kroppen din fysisk i sjokk, ikke forvent for mye for raskt, gi deg selv et halvt år før du for alvor blir oppgitt. Bare knip det du orker så lenge. Og husk, det å prompe i tide og utide er slettes ikke uvanelig etter en fødsel. Kanskje du kan prøve å være litt i forkant på den sosiale arena og si når du treffer folk at du har fått en deilig unge, men det hadde sin pris, og akkurat nå er det slik at du ikke kan holde lufta inne, og sånn er bare det! Lykke til, det blir bra!!!
JADDAjada Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 hiiiiii..............det går heldigvis over mitt barn er nå 4 mnd jeg er endelig ferdig m det der...hiiiiii
Leah & Marcus & Tilda Skrevet 19. oktober 2006 #5 Skrevet 19. oktober 2006 Skikkelig gode venner vil ikke bry seg med dette, og er du ute i friluft er det jo ingen som merker noe... Det er også lov å ikke si noe og bare la folk lure på hvor lukten kommer fra. Alle fiser jo fra tid til annen enten de vil eller ikke. Jeg hadde litt problemer med det samme jeg hadde født, husker spesielt to ganger, ene gangen var på vei til kantinen på barsel (gikk derfra i en fei siden det luktet huggorm) og andre gangen var når jeg hadde barselbesøk og min nye svigerinne på død og liv skulle sitte helt oppi meg (hun angret nok litt på det ja). Mange ganger tok sambo på seg skylden uten at jeg behøvde å si noe, hunden har også vært mystisk luftig til tider... Tror i grunnen det bare er vi jenter som syns det er forferdelig flaut å prompe, gutta gjør det jo hele tiden og syns det er stas!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Hei Jeg hadde full ruptur som det. I dag er det 5 mnd og 8 dager siden fødselsen, og jeg sliter fremdeles med luft. Går til fysioterapaut en gang i uken, har gjort det siden uke 6. Vi trener bekkenbunden der også trener jeg den selv hver dag. Konklusjon: Det er blitt bedre, men ikke helt bra. Må innimellom ta meg en runde for meg selv for å slippe ut litt luft...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Og jeg som trodde det bare var jeg som hadde det sånn... En trøst å se at det er flere i samme båt. Tydeligvis ikke alle som slipper unna med en grei fødsel. :-/ Jeg fødte for ca 6 mnd siden og fikk da sub-totalruptur, dvs muskelen rundt endetarmen ble revet av, men slimhinnen i tarmen var ok. Har hatt mye problemer med "ufrivillig luftavgang" som legen så pent formulerte det. Fikk henvisning til fysioterapeut da jeg ble skrevet ut fra sykehuset. Fysioterapeuten lærte meg en del øvelser for å trene opp bekkenbunnsmuskulaturen igjen. Har blitt mye bedre, men føler meg ennå ikke 100% trygg på at jeg har kontroll. Som flere andre over her også skriver, har jeg følt at det er "sosialt invalidiserende". Jeg er da skikkelig oppdratt, og gjør ikke sånn i offentligheten!! Når det gjelder mat man bør unngå, så holdt jeg meg unna brus (kullsyreholdig drikke) ganske lenge. Ønsker deg god bedring!
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Får løfte hånda og si fra at det er enda fler om dette problemet. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle gjøre knipeøvelser før etter seks uker. (18 dager siden fødselen) så jeg venter og håper og krysser fingrene for at jeg blir helt bra igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå