Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #1 Del Skrevet 19. oktober 2006 Noen her som har fått studiekompetanse ved hjelp av denne regelen? Eller andre som skjønner hva jeg snakker om? Jeg skal/ eller vurderer å få studiekompetanse på denne måten, men det er to ting jeg håper noe kan hjelpe meg med: 1. Jeg har tatt 2 av disse 6 fagene man skal ta fra før (naturfag og matte). Jeg tok disse etter den gamle reformen, for nå har det jo kommet en ny (kunnskapsløftet). Det jeg lurer på da er; jeg får vel gokjent disse to fagene (det må jeg bare, fikk topp karakter)? Og kan jeg ta de 4 andre fagene etter den gamle reformen også? Og likevel få alt godkjeknt? 2. Disse 5 årene teller jo omsorg for egne barn, gjelder dette selvom barnet er helt frisk? Og uansett hvor gammelt barnet er? Eller er det sånn at det bare er barnets første leveår eller hvis man har et sykt barn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6744332-235-regelen/
simasefa -8 juni- Skrevet 26. oktober 2006 #2 Del Skrevet 26. oktober 2006 hei:) jeg kom inn på høyskole etter å ha benyttet meg av denne regelen:) men vet ikke noe om den nye reformen og sånne ting....... jeg tok privatist eksamene våren 2005- og kom inn på høyskole høsten 2005- da var jeg akkurat blitt 23 år ( til andre som leser, det er årstallet du er født som teller, ikke datoen:) ved opptaket måtte jeg sende inn åregamle beviser på at jeg ikke var noen sofasliter- eldgamle cver ble hentet frem, og jobben med å skaffe bekreftelser fra de (urgamle) og mange strøjobbene jeg hadde hatt sammen med vitnemål fra ungdomsskolen, karakterutskrivelser fra grunnkurs og vk 1 (allmennfag var min vei) jeg var gravid siste semesteret i vk 1 og derfor fullførte jeg ikke allmenn på vanlig vis. jeg var 21 år da jeg fødte og planene var klar: om to år må jeg inn på høyskole -- planla hvordan jeg måtte gjøre dette helt fra første trimester sammen med rådgiver på skolen, og det var hun som informertre meg om 23-5 regelen. jeg var alene med omsorgen for barnet, og derfor var det "matamatisk kalkulert" med tanke på økonomi også oppi det hele ( overgangsstønad i tre år, men +2 år om du er under nødvendig utdanning) det betydde at jeg måtte inn på høyskole det året jeg ble 23 ( barnet to år den høsten) det betydde at når hun var 1 år og noen mnd- måtte jeg melde meg opp som privatist i de fagene jeg manglet. på nyåret 2005 meldte jeg meg opp, men hadde ingen barnehageplass- så jeg leste EKSTREMT strukturert hver eneste kveld to timer etter hun hadde lagt seg, 7dager i uken, og på mirakuløst vis rodde jeg det hele i land........ synest det er helt fantastisk jeg? naturfag og matte hadde jeg fra grunnkurset.. (tok "vanskelig matte"-heldigvis!!!!!!! karakter:2. men bestått) tysk tok jeg vk1.........( tok "vanskelig tysk" også- karakter:2 ) såvidt altså- men slapp og ta tysk og matte eksamen som privatist av den grunn, og ikke visste jeg at det ville få så heldige konsekvenser for meg den gangen jeg relativt "bevisstløst" valgte "vanskelig" matte og tysk..... hadde aldri maktet å fått bestått på tysk eksamen- kan ingenting- snill lærer lot gravide meg få bestått) matte er ikke mitt sterkeste felt heller- hadde måttet brukt masse tid på å lese på den eksamen noe jeg ikke hadde. så- flaks for meg:) privatist: norsk (3 eksamener) og nyere historie (muntlig) + at jeg tok geografi for å forbedre karakteren fra vk1.... 5 eksamener til sammen 6 fag..? husker ikke helt hva jeg hadde på vk1- hadde det "vanlige"....... men omsorg for barn teller ja- barnet trenger ikke vere sykt nei:) alderen på barnet vet jeg ikke- men jenta mi var hjemme med meg i to år ( født i oktober, tre mnd etter 1 års dagen var jeg oppmeldt som privatist...) men hadde jo "dobbel jobb" siden hun ikke hadde barnehage samtidig som jeg studerte som privatist da...) fytte katta så langt svar du fikk- ikke engang sikkert du fikk svar på det du sporte om, bare livshistorien min:) hehe:) bare spør mere du? kanskje jeg kan svare? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6744332-235-regelen/#findComment-6844735
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #3 Del Skrevet 27. oktober 2006 1 Så lenge timetallet i de to fagene du har tilsvarer det timetallet kravet er for fagene får du det godkjent. For naturfag og matte er det vel 6 timer pr uke. Den privatskolen jeg går for å få studiekompetanse bruker de den gamle reformen enda, tror privatister ikke har noe valg å MÅ ta det på den gamle måten. 2 Har skjønt det slik at bare et år teller når det gjelder omsorg for eget barn. Var det studieveileder sa. Så de fire andre årene (når du skal ha studiekompetanse med 23/5 regelen) må du ha jobbet eller gått skole. Samle sammen det du har av attester og vitnemål å avtal med studieveileder på den skolen du skal gå på senere at du sender inn alt til vurdering, så kan de fortelle om det holder for å få godkjent studiekompetanse. Tror det går akkurat her, må få tak i alle attester å sjekke ut, lite lysten på å måtte jobbe eller gå skole et år ekstra fordi jeg mangler et år på 5års regelen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6744332-235-regelen/#findComment-6861518
simasefa -8 juni- Skrevet 27. oktober 2006 #4 Del Skrevet 27. oktober 2006 jeg trodde ikke på forhånd jeg hadde jobbet/ gått skole nok- da jeg hadde hoppet av studie to ganger og aldri hadde noe fast stilling, bare strøjobber rundt om... men "vips" så var det tilstrekkkelig likevel så lenge en ikke har sittet på ræv et helt år- vert sofagris skal det gå noen "huller" på cvèn tror jeg er akseptabelt, men time will show:) lykke til til dere begge!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6744332-235-regelen/#findComment-6862199
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #5 Del Skrevet 29. oktober 2006 Tusen takk for gode svar alle sammen:) En ting til, er å jobbe som dagmamma tilstrekkelig tror dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6744332-235-regelen/#findComment-6874283
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå