Gå til innhold

"I Gamle dager"


*We68*

Anbefalte innlegg

Da våre oldeforeldre, besteforeldre og foreldre gikk gravide, så ble de gravide uten kunstige tilsetningstoffer som hostesaft og andre greier. De fikk opptil 10 barn pr familie. Ikke hadde de matprat.no og kaffe drakk de selvsagt ( de var vel kvalme som oss og drakk deretter) men selvsagt hadde de et sunnere kosthold enn nå. Selv om de ikke hadde folat og andre pillere på boks. Kansje enkelte måtte spare på maten, de arbeidet på gårdene fra morgen til kveld, hadde ikke barnehage eller annen barnevakt. Og levende sunne barn det fikk de, som igjen fikk barn og og de igjen fikk sunne barn, faktisk sunnere enn barna som er fødte nå til dags noen gang kommer til å bli. For det er et faktum at barn som blir født nå får lettere alle slags sykdommer og allergier. Men selvsagt har dette med at vi inntar for mye tillegstoffer i ferdigmat, og flere giftige avfallstoffer blir utskilt i naturen.

Men det jeg vil frem til er: jeg tor vi påfører barna våre også en del vondter med å være for engstelig for alle ting. vi uroer oss, dette merker barna i mors liv, og de blir selv urolige. Om vi har en vanlig sunn hverdagskost, men utskeielser en og annen gang så skader dette ikke noen. Det viktigste er at vi er glade, fornøyde og trives. Dette smitter over på barna i magene våres.

 

Lykke til med svangerskapene alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

må bare legge til at jeg er "gammel" sikkert i noens øyne her...for jeg har selv barn som er like gamle som noen som er her inne nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette høres betydelig bedre ut enn en lang remse med ting du ikke kan putte i deg. Og når man tenker på kvinner før i tiden som stod ute i slåtta til de skulle føde, da er man ikke så bekymret for å arbeide i svangerskapet heller.

Bestemor sa her om dagen: da jeg gikk gravid drakk jeg den kaffen jeg ville ha, røykte de røykene jeg ville og ville jeg ha en cognac så tok jeg en. Det ble folk av mine barn og!

(er jo litt uenig i røyken, men tror ikke det kan skade med en liten cognac i løpet av 9 mnd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske mange som mistet før i tiden også, men de satt ikke på internett og fortalte om det og det ble ikke laget statistikk på det heller. Å spedbarnsdødeligheten var vel rimelig høy?

 

Uansett hvordan det var eller ikke var er jeg enig i det du sier.... Tror vi er overhysteriske! Jeg sa det til mannen min her om dagen, at jeg skulle ønske jeg ikke satt på all den infoen som jeg faktisk gjør! Jeg blir gal av det, tenker alt for mye!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i mye, men som vetlis sier, så var jo spedbarnsdødligheten mye høyere før. Folk fikk mange barn, men mange opplevde også å miste noen av dem det første leveåret. At vi har fått så mye god kunnskap om hvor skadelig røyk og alkohol er/kan være for fosteret er jo kjempebra, da trenger vi ikke ta noen sjangser. Jeg synes ett glass cognac er ett for mye. 9 mnd skal jeg klare meg uten alkohol, det er det minste problemet( en digresjon bare til et av svarene du fikk over her...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i 1956 var det 24,5 per 1000 fødte barn som enten var dødfødte eller som døde innen en uke.

 

I 2005 var tallet 3,2 per 1000.

 

 

(1956 er litt sent, i forhold til "gamle dager", men det var det tidligste årstallet jeg fant.)

 

 

Men ellers er jeg enig i at man ikke skal gå og bekymre seg. Men ting var ikke nødvendigvis så flott "i gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo egentlig ikke nevnt fra min side om hvor mange dødfødsler det var heller da :-)

 

Det blir en annen side, og handler vel like mye om leger og sykehus og den hjelpen man får nå til dags som man ikke hadde den tiden. Klart de ikke hadde UL og ikke kontroller på same måte som nå, og hjemmefødsler i virkelig gamle dager.

Så den statistikken blir jo selvagt bedre nå når alle blir fulgt opp fra dag 1. og vaksiner og kontroller på barna etterpå.

 

det jeg snakket om var svangerskapet.....og hvor vi bekymrer oss litt for mye og ikke spser ditt og spiser datt. og at vi kan uroe like mye barna våre med å bekymre oss for mye hele svangerskapet me om vi har spist eller drukket en kopp for mye av noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man skal bekymre seg minst mulig i svangerskapet, ikke uroe seg og spise det man har lyst til osv.

Men ting henger jo sammen her! Det at de ikke spiste folat kunne feks føre til ryggmargsbrokk som i de aller fleste tilfeller før i tiden førte til død i løpet av 1. leveår. Spebarnsdødeligheten var betydelig høyere og levealderen betydelig lavere enn idag. Og det kan nok ha sammenheng med både dårligere kosthold og belastning på kroppen, som å jobbe på en gård feks.

Så jeg tror ikke alt var bedre før!! Mye er bra i dag også!!!!!!!!!! Og jeg er glad vi vet så mye mer i dag!

Vi er jo et strømlinjeformet samfunn hvor det er om å gjøre å gjøre alt riktig. Men jeg tror at kunnskap blandet med sunn fornuft er det beste!

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp der er jeg helt enig...kunnskap blandet med sunn fornuft er det beste.

 

og jeg mente ikke at kunskap ikke er bra...men av og til for mye av det gode bare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemoren min fikk 12 barn og 3 døde fordi de ikke hadde medisiner mot sykdommer som meslinger og lungebetennelse.

 

Mye var bedre før, men det var jo mye som var verre også. For drøyt hundre år siden var spedbarnsdødeligheten 250 per 1000 fødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du tar dette frem. Jeg tror det er viktig å slappe av og nyte livet, ikke bekymre seg for alt mulig. når det er sagt, så sies det blant fagfolk at noe av dødeligheten i gamledager var pga underernæring, feilernæring, ensidig ernæring, iallefall mange steder i landet. annet selvfølgelig har med dagens teknikk og oppfølging å gjøre. når det gjelder vitaminer og mineraler vet man at bare for 20år siden var frukt og grønnsaker og til og med kjøtt og fisk, sunnere enn det er idag. jorda er utmagret, dyr blir foret med noe annet enn det som er naturlig etc. så vitamintilskudd for gravide er viktigere idag enn bare for 20år siden selv med et variert kostholdt. kaffe og alkohol var det ikke mye av i gamledager - det var luksus, så det var de færreste som fikk i seg for mye av det. Dages problem derimot er at de fleste mødre vil kose seg og ha det godt i svangerskapet, som har ført til en stor økning av svangerskapsdiabetes og sv.forgiftning, med tilhørende fare for både mor og barn. det er en svært stor økning i for tjukke babyer ved fødsel (endel pga diabetes) hvor man ikke har holdt på med forksning lenge nok til å se hva slags innvirkning dette har på helsen til barnet senere i livet.

Jeg bekymrer meg ikke for alt mulig, for det meste kan jeg ikke gjøre noe med. jeg er heller ikke blitt en helsefreak, MEN jeg passer på å være sunnere nå enn tidligere og tar mine vitaminer og tran. når jeg er så heldig å få lov til å bære på et liv vil jeg gi det den beste ballasten jeg kan både psykisk og fysisk, så får jeg heller være egoistisk og nyte livet etterpå hvis jeg synes det er noe jeg ofrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...