Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #1 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei! jeg fikk meg ny jobb 28 august i en dagligvareforretning. var da 12 uker på vei. nå har jeg straks jobbet der i 2 måneder, har kontrakt på 8 timer i uken, men første mnd fikk jeg utbetalt nesten 15 000 for jeg jobber mye mer enn 8 timer i uken. Har nå fått ny sjef som har begynt å sette meg opp mindre og mindre de siste ukene, og han virker ikke særlig fornøyd med meg er veldig overlegen osv. Er bekymret for å tilslutt gå ned til 8 timer i uken som er det eneste jeg har krav på. Jeg vurderer derfor å sykemelde meg ut svangerskapet for å sikre meg nok penger, men så kommer dilemaet og spørsmål: 1.lurer på om legen min gir meg 100% sykemelding ut svangerskapet (er 19 uker på vei) bare basert på at jeg er sliten og vondt i ryggen og har psykiske vansker med jobben etter ny sjef (konstant redd for å bli sparket, tenker på jobben hele tiden også når jeg ikke jobber og kvier meg for å gå på jobb)??? 2.har til nå kun jobbet 5 av de 10 mnd før fødsel som regner ut permisjonspenger, gjelder det når jeg er sykemeldt også, eller må jeg jobbe 6 mnd før jeg evnt. sykemelder meg 3. er redd legen min sykemelder meg kun noen uker, og da vet jeg at jeg kun får de 8 timene i uken jeg har krav på når jeg kommer tilbake på jobb, det skjedde nettopp med ei annen som har vært sykemeldt. Og dette er ikke nok å leve på hver mnd!! 4. Syntes selv det er dårlig moral å sykemelde seg 2 mnd etter man har startet i en ny jobb, og kommer til å kvie meg no grusomt til å evnt. levere sykemld til min nye strenge mannlige sjef. Jeg går ikke å klager til noen på jobben om plagene mine, så ingen som kommer til å tro på at jeg er dårlig og vil få et dårlig rykte der. 5.har 6 mnd prøvetid der, er det i det hele tatt lov å sykemelde seg når man er på prøvetid? Har ikke planer om å fortsette i denne jobben etter fødselspermisjonen så er ikke redd for at jeg ikke blir fast ansatt, tok jobben kun for å få fødselspermisjonspenger. ER UTROLIG TAKKNEMMELIG FOR SVAR, TRENGER VIRKELIG RÅD OG HJELP!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #2 Del Skrevet 19. oktober 2006 Du kommer ikke til å få en sykemelding ut svangerskapet. Man gir kun 2 uker i gangen og innen 6-8 uker skal man ha snakket med arbeidsgiver om en plan for å få deg ut i jobb igjen. Det menes legges til rette for at du skal klare jobben. Hvis du skulle bli sykemeldt 100% nå så får du kun sykepenger for de 8 t uke som du er ansatt, for man får ikke sykepenger av overtid. Så det ville ikke være ett problem for din arbeidssgiver å legge tilrette for de 8 timene i uken. Som du ser ville det bli veldig ulønsomt for deg å bli sykemeldt nå for da vil det ikke bli så mye penger i permisjonstiden. Prøv heller å snakke med din nye sjef og fortell at du gjerne vil jobbe mere. Kanskje han tror han gjør deg en tjeneste ved å ikke slite deg ut nå som du er gravid. Lykke til videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6754476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2006 #3 Del Skrevet 20. oktober 2006 1. Greit nok at du bare får sykemelding for 2 uker av gangen, men det er ikke noe problem å forlenge denne etter hvert. Hvis du sier til legen din at du har vondt er sliten og ikke klarer og jobbe, burde du få sykemelding. Hvis ikke ville jeg prøvd en annen lege. 2. Sykepenger danner også grunnlag for fødselspenger, så du trenger ikke jobbe seks mnd, må være til sammen seks mnd med jobb og sykepenger før fødselen. 3. Det vil nok begynne med 14 dagers sykemelding, men det er bare å få den forlenget. Sannsynligheten for at du vil få ryggplager eller noe jo lengere du kommer i svangerskapet er jo ganske stor. Er jo en relativt høy prosentandel av gravide som blir sykemeldt i løpet av svangerskapet. 4. Drit i hva andre sier og mener, det er du som er gravid og vet selv hvordan formen din er. 5. Prøvetid eller ei har ingen ting å si. For å kunne motta sykepenger kreves det at du har vært i arbeid de siste 6(eller er det 4) ukene. Sykepengegrunnlaget regnes ut fra hvor mye du har tjent i snitt de siste månedene. I perioden der arbeidsgiver betaler sykepenger (første 14 dagene) vil du bare få betalt for de vaktene du er satt opp på, men når trygdekontoret står for utbetalingene ser de på hva du har fått utbetalt de siste månedene og det er dette som danner sykepengene. Jeg var selv i en situason der jeg måtte sykemelde meg fra en vikarjobb etter bare 6 uker og fikk utbetalt sykepenger tilsvarende full lønn i ettertid. Dette er da nesten to uker siden, mulig reglene har forandret seg, men det tviler jeg på. Om du vil være 200% sikker kan du ta en telefon anonymt til trygdekontoret og sjekke hva du vil kunne få som sykemeldt med den inntekten du har hatt til nå. Det med at arbeidsgiver skal tilrettelegge og ditt og datt funker sjeldent i praksis. Det er mest pjatt og lite action. Var ikke på en eneste slik samtale mens jeg gikk sykemeldt, og da var det de samme reglene som gjalt. Det viktige er om du først sykemelder deg at du ikke blir frisk nok til å prøve og jobbe igjen slik at arbeidsgiveren får kuttet ned timene dine. Hvis du er for syk for å jobbe i det store og hele kan han heller ikke legge til rette for at du skal kunne jobbe "bare" 8 timer. Lykke til, uansett hva det blir til. Psykiske belastninger og bekymringer under svangerskapet kan være like tungt og slite med som feks. bekkenløsning :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6767428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #4 Del Skrevet 21. oktober 2006 Psykiske belastninger danner ikke grunnlag for sykepenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6770848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #5 Del Skrevet 21. oktober 2006 hehe, since when? Får vel akkurat like mye sykepenger om sykemeldingsgrunnen er psykisk eller fysisk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6771418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessa 82 Skrevet 21. oktober 2006 #6 Del Skrevet 21. oktober 2006 jepp! det har ikke noe å si om det er fysisk eller psykisk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6771512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 25. oktober 2006 #7 Del Skrevet 25. oktober 2006 desuten er vel hensynet til barnet grunnen til sykemelding og da tas det hensyn til dårlig arbeidsforhold for gravide også psykiske forhold du får sykepenger av et snitt av lønnen eventuelt de 4 siste ukene før sm prøvetiden din kan forlenges pga sykdom det er det eneste Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-6834378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. november 2006 #8 Del Skrevet 16. november 2006 Problemet ditt er at du er redd for å bli satt opp på for få vakter, og derfor skal du få en legeerklæring som sier at du av tungtveiende helsemessige årsaker ikke er i stand til å være i jobb de 8 timene i uken som du har kontrakt på? Det blir trygdesnylting, og misbruk av en evt leges tillit til at folk er syke når de sier at de er syke. Ikke rart at sykelønnsordningen står i fare for oss alle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743539-noen-som-kan-litt-regler-eller-hva-ville-dere-gjort-i-samme-situasjon-trenger-raske-svar-utrolig-takknemmelig-om-du-tar-deg-tid-til-%C3%A5-lese-og-gi-et-svar/#findComment-7115018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå