Gå til innhold

til Sussa om transvaginal UL

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er medisinstudent så jeg har jo utført litt UL på pasienter da :) Men, i tillegg har jeg faktisk hatt transvaginal UL selv en gang. :) Det var ikke ubehagelig. "dildo" sonden er ganske liten ja, og så må den være dekket av mye gele for at UL bølgene kan spre seg.

Med denne teknikken kan man se alt av livmor og eggstokker helt klart og tydelig! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6743446-til-sussa-om-transvaginal-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke grue deg til det,Sussa! Det var helt åkei og gjorde ikke vondt! :-) Har nylig tatt en TVUL,og må si at det var den greieste delen av den timen hos gyn! Celleprøven av livmorhalsen var det som var mest ekkelt,men fullt overkommelig det også! Ingenting å grue seg til:-)

Lykke til,vennen!

De bare pirker litt på livmortappen med en liten pinne,så er det gjort. Føles bare litt ekkelt,ikke noe annet. Deretter sender de den inn til lab. og dersom den ser helt fin ut hører du ikke mer om det. Er det celleforandringer får du beskjed fra gyn og må ta en ny sjekk etter noen måneder. Det kan være at du er for ung til at de tar en slik prøve,tror ikke de gjør det før er 23 eller no. Da skal man gjøre det videre hvert tredje år.

Annonse

Her kan jeg si noen ord ogsaa! Jeg er sykepleier i spania og har jobbet paa gynekologisk poliklinikk. Her i spania brukes transvaginal UL som del av den rutinelle GU. Denne teknikken gir mye tydligere syn av baade eggstokker, eggledere og livmor med livmorhals, og som pasient som jeg selv ogsaa har vaert, kan jeg si at det er absolutt ikke noe problem aa faa utfoert. Det er i tillegg betryggende aa faa se at alt er ok der inne, og jeg synes det er supert at dette utfoeres rutinelt! Skulle absolutt vaert saann hjemme i Norge ogsaa!

Celleproevene paa livmorhalsen er veldig enkle. Det finnes to ulike metoder, og de fleste gynekologer kombinerer dem. Med en tre spatul (eller hva det heter paa norsk! -som en ispinne) skraper de forsiktig langs hele livmorhalsen i sirkel, og/eller med en liten rund og avlang boerste tvinner de litt forsiktig i aapningen av livmorhalsen. Med dette faar de med seg celler som skal undersoekes i mikroskop, i leting etter et bestemt virus som foraarsaker livmorkreft. HPV, tror jeg det heter paa norsk/engelsk. (Human Papilome Virus, eller noe saant) En seksuelt overfoerbar sykdom som ofte ikke gir symptomer, og gaar som regel over av seg selv, eller med medisinsk behandling. Men hvis ikke, kan den utvikle seg til livmorkreft. Har desverre laert alle medisinske ord paa spansk, saa jeg roter litt av og til.

Dette skal helst gjoeres en gang i aaret, saerlig for de som er seksuelt aktive.

Annonse

Må bare spørre... transvaginal Ul er det samme som innvendig Ul?

Isåfall så hadde jeg det da jeg var hos Gyn sist og det er slettes ikke så ubehagelig som jeg hadde trodd!! Det mest ubehagelige var celleprøven, ble litt sår innvendig på en måte. Gruet meg som bare det, men det var jo egentlig ikke noe å grue seg for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...