tiah Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Lurer litt på hva dere med mer erfaring gjør/gjorde med de helt minste om kvelden. Min lille skjønne på snart en mnd må jo legges for natten, men lurer på hvor mye rutiner vi skal starte med allerede nå. Hun sovner ikke av seg selv på kvelden... For tiden spiser hun som en gal (omtrent en gang pr time eller oftere) på kvelden, til slutt ser det ut til at hun spiser av vane og bare er sutrete og overtrøtt, slipper puppen etter 1 minutt liksom.... Vi har da lagt henne og håpet at hun sovnet av seg selv, det gjør hun jo ikke, og av og til får hun litt mer mat og sovner av det, eller så setter vi på støvsugern og da sovner hun. Hun sover da gjerne fra 22 til forbi 4-5, så hun må jo ha fått nok mat på kvelden, men føler meg jo litt slem som bare setter på støvsugern da. Men magen er jo full, bleien er tom.... Det vil jo bli en litt rar natterutine om hun blir vant til å sovne til den støyen, men gjør det noe om vi gjør det nå i begynnelsen? Hva gjør dere andre ? når starter dere natten og hvor lenge varer den? jeg vekker ikke for mating mellom 22 og 7.....
monztah Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Dette lurte jeg også veldig på når snuppa var "ny" - nå er hun 4,5 mnd. Tror hun sov i en babykurv i stua/allrommet helt til hun var 7 uker, og så tok vi henne med opp til soverommet vår på overetasjen når vi skulle legge oss for natta (ofte ganske seint da vi er B-mennesker). Hadde sprinkelsenga hennes ved siden av vår seng, men føltes ikke bra å ikke ha oversikt når hun var så liten. Så vi hadde ingen spesielle nattrutiner frem til 7 uker, bortsett fra at vi bada/vaska henne og satte på pysj hver kveld. Tror ikke hun var så bevisst dette da ;-). Etterhvert merka vi at hun ble mer forstyrret av lyder rundt om seg når hun sov. Da la vi henne i vogna på gangen i mørke, og tok med henne opp når vi la oss. Da oppdaget vi at hun gjerne "tok natta" fra 22 hvis hun fikk ligge mørkt. Hun måtte nemlig ammes i søvn på dagtid, men når det var natt for henne kunne jeg legge henne i så å si våken tilstand etter å ha ammet henne og hun sovnet da fint igjen. Tror forresten ikke det gjør noe om dere lar henne sovne til støvsugerduren nå og en stund fremover - plutselig foretrekker babyen deres andre ting, og andre måter å sovne på allikevel :-).
kine Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 jeg begynte med rutiner allerede etter en uke jeg, og har hatt den siden. bare gått ned på leggetida da, la han først klokka ti, da synger jeg en godnattsang med han på armen, så legger jeg han i senga og synger en sang til og så er det natta, nå legger jeg han klokka åtte da. og må inn og dytte i en smokk endel ganger, men har samme rituale hver kveld, da skjønner han at nå er det natta:)
Blackstar Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Når tulla vår var 6 uker, så flyttet jeg henne over på egen rom (vegg i vegg med vårt) og fra den dagen av av vi hatt fast rutine. Mellom 17 og 18 går vi tur (har hund så det må vi) kl. 19 bad eller kveldsvask (hun bades annenhver dag). Etterpå ligger hun med bleia løs under seg på lammeskinn i en 20 min. tid. Deretter tar jeg på pysjen og så gir jeg henne kveldsmat. Rundt kl. 20 begynner hun å gni seg i øynene (noen ganger tidligere), da bærer jeg henne inn på soverommet, legger henne i sengen, synger den samme nattasangen hver kveld mens jeg legger dynen over henne. Deretter sier jeg natta og så setter jeg på lyden til den bamsen du får kjøpt. Den med opptaket som er tatt inni en mors mage. Noen ganger sovner hun med en gang, andre ganger gråter hun. Da får hun sutte på lillefingeren min (hun vil ikke ha sutt, kun lillefinger). Gråten for henne er en del av det å være trøtt. Jeg hører veldig stor forskjell på sulten-gråt og trøtt-gråt. Når hun først begynner å gråte, stryker jeg henne over hode, hysjer litt og sier stille "mamma er her", så setter jeg meg tilbake i stolen. Dette gjør jeg med jevne mellomrom. Blir gråten litt mer "intens" får hun lillefingeren. Da sovner hun som regel kjapt. I starten brukte jeg vel ca. 30 min. på soverommet, nå som hun er 3 måneder tar det vel maks. 10 min. før hun har sloknet. Tulla vår har 2 rutiner på morgenen. Noen ganger våkner hun kl. 05:30, da ligger hun og pludrer. Da skifter jeg bleie (uten å slå på lyset og uten å snakke med henne), så gir jeg henne en flaske i stolen på rommet hennes, deretter legger jeg henne igjen. Da sover hun til ca. kl. 08:30. Andre ganger så sover hun til kl. 08 da gjør jeg det samme borsett fra å legge henne i sengen igjen. Da er det morgen. Tar som regel ikke morgenstellet før etter andre flasken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå