Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #1 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg er ny her, men vil veldig gjerne ha noen svar: jeg blir snart 40, og har to barn på 7 og 4. Alt flyter jo greit nå, og dette føles litt som å utfordre skjebnen, men jeg har lyst på en til! Mannen min føler det på samme måten. Jeg tenker på dette hver dag, og veier for og i mot, og vi må jo skynde oss nå hvis det skal bli noe. En ting er jo risikoen for at det skal bli tvillinger (!), eller for at noe skal gå galt. Kan noen fortelle meg hva som nå tilbys av tester, hvor tidlig man kan finne ut av eventuelle kromosomfeil osv.? Jeg bor i Oslo, er det da spesielle leger man bør gå til? Har tidligere bare vært hos fastlegen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6740999-blir-40-men-har-lyst-p%C3%A5-nr-3/
Anita65 Skrevet 19. oktober 2006 #2 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei. Det virker som dere begge har lyst på et barn til, og da er det vel ingen grunn til ikke å hoppe i det, syns jeg da. Det som gjør en engstelig er vel at det kan være noe galt med fosteret, og så tenker man på alderen. Du har jo to barn fra før også, som er aktive og skal følges opp. Ang. krom.feil får man jo testa dette.For min del tok jeg tidlig UL, men ble ikke beroliga, for du får ikke et sikkert svar. Så jeg var ikke i tvil om at jeg skulle ha fv- prøve, mye av hensyn til at vi har tre jenter i den mest aktive alderen. Det er jo en abortrisiko med fv- prøven, men tror den er litt overdrevet, Legene her i landet er erfarne på det området. Ialle fall gikk det bra, og alt så fint ut. Jeg er veldig glad for at jeg tok fv- prøven, ble veldig beroliga da, selv om man ikke har noen garanti for at det skulle være noe anna feil. Men garantier ellers i livet har man heller ikke. Og så er det kjempemoro for de andre barne å bli skikkelige store søsken. Her er de i allefall elleville, og gleder seg enormt. Vi har kjøpt litt klær til lillebror ( vi har jo bare jenteklær fra før...), og det er stas. Så har de også vaska opp kosedyr, som han skal få. Så her styres det ja.Vi gleder oss alle i hop til han kommer, blir nok bortskjemt ja. Har dere lyst, så sett igang. Det er så positivt ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6740999-blir-40-men-har-lyst-p%C3%A5-nr-3/#findComment-6744156
KMB Skrevet 19. oktober 2006 #3 Del Skrevet 19. oktober 2006 Her er det bare å kaste seg rundt. Jeg er 41 og venter nr 4. Når du blir gravid går du til fastlegen og ber om å bli henvist til Ullevål/Rikshospitalet for genentisk veiledning. I ca uke 9 blir du da innkalt til Ullevål. Der forklarer de hvilke tilbud du har som duo-test (utvidet ultralyd og blodprøve), fostervannsprøve osv. Velger du duo-test tar de en blodprøve av deg der, og så blir du kalt inn til utvidet ultralyd på Rikshospitalet i uke 12. Da ser de alt, hos oss så de både babyens kjønn og at navlestrengen var festet på siden av morkaken. Dette fikk jeg videre oppføging om fra A-hus. Er duotesten negativ (økt sannsynlighet for kromosomavvik), så får du automatisk tilbud om morkakeprøve/fostervannsprøve. Men mange velger direkte fostervannsprøve for å ikke ha noe usikkerhet i prøvesvaret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6740999-blir-40-men-har-lyst-p%C3%A5-nr-3/#findComment-6746416
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå