Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Noe å bekymre seg for eller kan jeg snart puste lettet ut?
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 har du gått å bekymra deg om det sia ungen blei født? viss æ hadde gått å bekymra mæ over det i 10 mnd.. da trur æ hadde blitt rar i hode
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Pust lettet ut og la ungen ligge i de merkeligste stillinger da/natt:-)
Expat Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 2-4 mnd er den mest kritiske fasen, og så er det over ved 2år,
Guttemamma til tusen :) Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 nei, du skal ikke bekymre deg! Krybbedød kan forekomme helt opp i voksen alder.. men er hyppigest den første levemåneden! Det er ca 14 stk som dør av krybbedød i året, horav rett over halvparten dør før de er en måned! Synes dette med krybbedød er veldig blåst opp, er unødvendig å bekymre foreldrene SÅ mye med noe en kan gjøre lite med! Følger du de rettningslinjene rundt sovingen så skal du ikke tenke på det.. ikke mere du kan gjøre da!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Huff, ja jeg er bekymret. JEg er så redd for å miste henne. Om morgenen hvis jeg vokner og ikke hører henne kjenner jeg ei kald kald klo runt hjertet.,......
Guttemamma til tusen :) Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Du må slutte å tenke sånn! jeg var veldig sånn før, løp opp å sjekka han hele tia etter han hadde lagt seg.. første jeg gjorde da jeg våkna var å stupe neri senga for å kjenne på poden! det hjelper ingenting å fortsette med det..det hjelper bare i 15min til du føler du må skjekke igjen! Jeg begynte å tvinge meg selv til å sitte i stua lengre og lengre for hver gang jeg skjekka han..men satt stiv som en pinne her nede! Etter hvert som jeg ble vant til å ikke gå opp hele tiden så har jeg så herrlige avslappende kvelder, sover bedre, og trenger ikke følge med i vogna hele tide heller! Alle er jo selfølgelig livredde for å miste sine små, det er likt for alle!! hjelper ingenting å bekymre seg.. det gjør det kun vondt verre for deg!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 14 stykker som dør hvert år!!!??? Det er forferdelig feil! Det er på langt nær så mange som dar av krybbedød.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #9 Skrevet 18. oktober 2006 Man kan dø i krybbedød hele livet, faktisk. Du kan dø i søvne i natt. Det er imidlertid flest små barn og eldre mennesker eller kronisk syke det skjer med, og det kalles ikke krybbedød etter at man fyller 2 år. Størst er faren de første månedene, og det er sjelden noen dør slik etter 6 mnd. Men så kommer faren for fallskader, deretter må man bekymre seg for biler og kidnapping, senere for vold, voldtekt, alkohol, bilkjøring, narkotiske stoffer, osv. Sykdommer er jo alltid en trussel. Poenget er at du må slappe av. Tenk gjerne det verste. Og spør deg så om det er noe vits i bekymring. Gjør det noe til eller fra? Man trenger bare 1 sekund på å dø, og du kan ikke hindre det ved å holde pusten. RELAX!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 18. oktober 2006 #10 Skrevet 18. oktober 2006 statestikk for 2004 14 stk under et år som døde av krybbedødsyndrom 19 stk i alt (opp til 6 år) 12 av var er gutter 7 av var er jenter du kan skjekke det selv på: http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak/tab-2006-06-01-02.html
løva Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Henger meg på den ja:) Ikke så mye vi får gjort.........
Nostalgi Skrevet 18. oktober 2006 #13 Skrevet 18. oktober 2006 etter 4 mnd er sannsynligheten for krybbedød mye lavere og mere sjelden. ikke bekymre deg mer!
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 18. oktober 2006 #14 Skrevet 18. oktober 2006 JEG MÅ ALLTID SE OM MAGEN GÅR OPP OG NED..OG FRYKTEN MIN GÅR IKKE AKKURAT VEKK NÅR JEG FÅR tlf fra krybbedød greiene...har ikke bare fått 1 tlf av dem!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #15 Skrevet 18. oktober 2006 jeg skjønner deg godt jeg... selv om det er veldig sjeldent, og iallefall etter 6 mnd. jeg har Krybbedøds alarm jeg///kanskje litt hysterisk for mange, men funker for meg. for sove om natten iallefall og da er det verdt det for meg. men hadde ikke kjøpt det om baby var 10 mnd. da er risikotide over uansett.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #16 Skrevet 18. oktober 2006 Du er ikke alene! Mini her er 7 måneder, og jeg bare MÅ sjekke av og til...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Det er tusener av måter å dø på, og jeg sier som noen andre sa det: Du kan dø i søvne i natt, uansett alder. Så det er ikke noe man skal gå og bekymre seg over. For akkurat det skjer utrolig sjeldent! Slapp av, og nyt det sovende barnet =) Ingenting er som å se på et sovende barneansikt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #18 Skrevet 19. oktober 2006 Ja, men dette er ett aar, 2004, gjennomsnittet ligger faktisk paa rundt 20 barn i aaret etter at man begynte sove paa ryggen kampanjen. Foer dette var det naermere 100 barn som doede, derfor er den kampanjen viktig selv om det skaper litt bekymring. Det stemmer at forskningen viser at den stoerste risikoperioden er 2 til 4 mnd, men en nyere trend er flere doedsfall de 2 foerste maanedene. Uansett saa er det sjelden og man maa bare proeve aa tenke minst mulig paa dette selv om det er vanskelig til tider. Den stoerste faren er over v 6 maaneder og 95% skjer foer 1 aar, men det stemmer at krybbedoed forekommer til 2 aar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå