Sanna Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Datteren min er snart 1 år og 11 mnd. Hun tegner ansiktet til mamma og pappa, og hun tegner da ansikt med to øyner, en nese, munn, to ører, hår og en strek på haka, mens hun sier høyt hva hun tegner.... Jeg er så stolt:) Ser helt tydelig et ansikt hvor alt er riktig plassert i ansiktet! Er ikke dette veldig tidlig? Klem
La Perla Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Jo, det er tror jeg er ganske tidlig! Hun blir sikkert kjempeflink til å tegne =)
Kåre Ballebrokk Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Sønnen min var også en råtass til å tegne når han var 2-3 år, men det har stagnert fullstendig. Så du trenger IKKE å ringe til Nerdrum riktig ennå.
Lillefy Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Høres tidlig ut for meg. Ameli er 25 mnd og tegner "bare" streker og "klatter". Men det forhindrer henne ikke fra å fortelle hva hun tegner, og jeg er også helt vildt stolt når hun tegner "søppelmannen" og "uglen som sover"....haha )
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Småen blir to i november og tegner av og til tall (særlig 7 og 4) og noen bokstaver om han ser de i bøker eller om vi tegner de først. Han tegner hode og mage men vil helst at jeg skal hjelpe han å tegne øyne osv for han får de ikke helt på rett plass og blir frustrert... Driver og øver på det nå for å unngå frustrasjonen. Tror det kommer veldig ann på hva de er interessert i. Han er f.eks. flink til tekniske duppeditter, tv, dvd, vaskemaskin ol. Han er flink til å snakke. Og han påstår at han kan skrive. Han er flink til å bygge togbaner og bygge med lego. Men jeg ser andre snart 2-åringer som er resere på puslespill, men det er ikke noe han er sånn veldig interessert i så det er han ikke så god på. Jenta di er sikkert glad i å tegne og da bør hun få utfolde seg innenfor den interessen så lenge hun har den. Kanskje kjøpe en bok om å tegne? Finnes masse bøker som lærer små barn å tegne forskjellige ting. Kan jo hende hun har tallent for dette.
Bia-liten Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Det er nok veldig tidlig, for her er Tulla 2 år og 10 mnd, og hun har nettopp startet med å tegne hodefotinger. Det er ingen andre på hennes alderskull i bhg som gjør det, og heller ikke så mange av de som er født året før. (Hun er født i desember 2003). Det med å uttrykke seg gjennom tegning går tydeligvis i rykk, for etter 1 mnd med storproduksjon av folk kom de første bokstavene i dag. Hvor hun har lært det aner jeg ikke (snakket litt om det for noen uker siden, men det var jo bare en gang.....) Uansett: I dag var det en haug med K-er sammen med tegningene, og de var hennes "navn." Gjett om det var en stolt og noe forskremt mamma da? Hun kan jo komme til å lese lenge før hun er 4 hvis hun fortsetter slik. Det gjorde jeg, og jeg husker godt hvor kjedelig det var med leseopplæringa på skolen. Nei, æsj, det er jo lenge til! Bestemmer meg herved for å å bare være stolt!
Sinah Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 Da jenta mi var like gammel som din, kjøpte vi magnetiske bokstaver til å henge på kjøleskapet. I begynnelsen bare lekte hun med dem, men etter hvert begynte hun å spørre hva de var, og vi svarte, men satt oss aldri ned for å lære henne noe. Innen hun var 4, kunne hun de fleste bokstavene. Fram til 5, skjedde det ikke noe mer, bortsett fra at hun ble tryggere på det hun kunne. Hun lærte å lese etter et par måneder på skolen, rundt 6-årsdagen. Det kunne sikkert gått raskere dersom vi hadde gått inn for å lære henne dette, uten at det er viktig, men jeg turte ikke det, i likhet med deg, for at hun ikke skulle kjede seg for mye på skolen. Jeg husker også godt hvordan det var. Ille at man skal måtte tenke sånn! Imidlertid ble leseinnlæringen nivådelt etter en drøy måneds tid på skolen, så hun fikk hele tiden utfordringer på sitt nivå. Det er vi veldige fornøyde med!
<¤>Wildrose<¤> Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Det gjorde minsten min og. Tegnet ansikter og plasserte alt rett i den alderen. da han va 3,5 år tenga han ikke lengre hodefotinger, men mennesker med kropp og alt som skal til. Masse detaljer (tær og tånegler, fingremed negler, øyne med pupiller og vipper og øyenbryn osv) han tenger kjempedetaljerte gravemaskiner og traktorer. Og inni førerhusene sitter det bittesmå (de er ca 1 cm høye gravemaskinene og mennene bare noen mm) menn med hode og armer og bein og det hele. Han er nå nettopp 4 og har som sagt tenga sånn i halvåret alt. Og han er veldig rask når han tenger. Svupp så har han trylla fram noe. Han er venstrehendt og tegner litt sånn oppned og så snur han arket etterpå. Han kan de aller fleste bokstavene og skriver bokstaver. Tror ikke han er noe spes begavet. Bare veldig glad i å tenge (får jo litt øvelse for det går en del timer til tegning her i huset). Men muligens noe tidlig ute da. Men det kan jo fort stagnere senere.
MamiMaribel Skrevet 30. mai 2007 #9 Skrevet 30. mai 2007 Så gøy! Skjønner at du er stolt:-)) Og ja, det er vel ganske tidlig i forhold til gjenomsnittet...? Tror det:-) Datteren min tegnet også "komplette" ansikter da hun var på den alderen, og jeg kunne ikke tro det jeg så første gang jeg så det. Nå er hun snart tre, og tegner hele kroppen. ( Nå skriver hun også navnet sitt på seks bokstaver, og kan veldig mange av bokstavene og tallene til ti. Det er jeg imponert over:-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå