Gå til innhold

MA-erfaringer-samme som på "Bli gravid"


Tjukkeberta

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var hos legen i går pga liten blødning da jeg gikk på do(mørkt, nesten som utflod-ikke friskt)

Ho tok GU og konstanterte MA med 99% sikkerhet pga blødningen. Blør ikke utenom når jeg tørker meg etter do-besøk(brun utflod, ikke blod) Tatt blodprøve for å sjekke HCg i går og skal ta ny prøve fredag. Har jo ikke særlig håp da. UL var det ikke snakk om.

 

Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger fra dere som har opplevd en MA eller truende abort som det heter på norsk.

 

Sykemeldt ut uka, skulle ta det med ro. Lei meg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme i sommer. Merket litt brunaktig utflod på morran og tenkte ikke noe mer over det, men det ga seg lissom ikke. Kun da jeg var på do og tørket meg da.Reiste på legevakta men fikk ingen undersøkelse da de ikke fikk tak i gynekologen. Jeg blei bedt om å komme tilbake dagen etter for en undersøkelse. Blødde ikke noe særlig da heller, bare litt på papiret. Fikk ul. Legen så graviditeten og så at den satt der den skulle. Bare at den var mye minde enn først anntatt, ca 6uker da jeg egentlig skulle vært 11uker.

Det gikk ikke så bra dessverre.

 

Jeg vet åssen du har det nå og det regner jeg med det er flere som vet. Det er helt for jævli å ikke vite hva som har skjedd eller hva som kommer til å skje. Vi må bare gå å vente på at enter kommer den ut eller så blir den der.....

 

Håper det går bra med deg!!!! Føler vedig med deg.

 

klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart legen sier det er MA uten å sjekke med UL, og jeg synes det er rart du ikke får UL, ettersom det er eneste sikre måten å se om det er et levende foster der, såvidt jeg vte. Det er dessuten vanlig å blø i svangerskap og det alene er ikke et sikkert tegn på MA. Hvis det er en MA er det likegrreit å få det konstatert med en gang og få en utskraping, for det er ingen vits i å vente på at det skal komme ut av seg selv, for det kan ta mange uker!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt i morgen og bedt om en UL eller dra til en annen lege.

Håper selvsagt alt står bra til med den lille i magen din.. Lykke til!!!

:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. I dag har det nesten ikke vært noe utflod(jeg kaller det utflod selv om legen mener det er blødning). Syns også det er rart at det kan konstateres bare ved GU. Skal ta ny hCG fredag. Får vel høre resultat av den første til man el tirsdag igjen...dette gnager. Var så sikker på det legen sa, nå har jeg fått mange tilbakemeldinger på at folk reagerer på at det er konstatert bare ved GU. Vi får se da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Vil bare si at jeg hadde brun utflod i truseinnlegget i uke 10. uka etterpå hadde jeg en mørk brun blødning. var til UL og alt var BRA! Så synes ikke du skal miste håpet enda..

 

LYKKE TIL!!! Håper det går bra, krysser fingrene for deg!! =)

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en MA i februar. Da var jeg ganske sikker på at noe var galt selv, for kroppen min kjentes ikke gravid ut, men jeg hadde ikke blødd noe i det hele tatt - helt til det en dag begynte å blø litt mørkt. Det var ikke mye, men nok til at jeg ble urolig. Jeg fikk UL, mest fordi jeg var så bekymret selv, og der kunne legen konstatere det jeg fryktet. Han fortalte da at når fosteret/embryoet døde, fikk man gjerne en slik mørk blødning ca to uker etterpå. I mitt tilfelle var embryoet såpass intakt at det nok var derfor jeg ikke hadde blødd før.

Selve inngrepet er ikke noe å grue for. Du ligger i senga, så kommer det noen og setter noe i veneflonen din, og så våkner du opp litt senere og det hele er over. Det verste er det psykiske. Man må nesten prøve å tenke at det nok er det beste at kroppen ordner opp selv når embryoet ikke er levedyktig.

 

Når det er sagt, håper jeg jo inderlig at legen din har tatt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har opplevd det samme som deg 2 ganer og det gikk dessverre dårlig begge ganger. Etter dette ble jeg gravid igjen og alt gikk fint. Hun er nå 1 år og jeg er igjen gravid. Allikevel merker at jeg er litt stressa for at det samme skal skje igjen. Statistisk sett har jeg nok opplevd mine aborter...

 

Ønsker deg lykke til. Ser det er flere som har opplevd at at er fint, så da krysser vi fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var kjemperart at legen sa at det var MA. Jeg hadde selv en blødning (som varte et døgn) med smerter i forrige uke, med brunt, svart og rødt blod samt ubestemmelig "guffe".

 

Legen mente det ikke var farlig, så jeg fikk ikke UL. Gikk derfor til privat UL en uke senere og fikk se et aktiv lite foster 10+2. Det var absolutt verd pengene! Uansett hadde jeg gått til privat UL hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontakta en annen gynekolog med en gang, og tatt en innvendig UL. Du kan ikke pine deg selv å gå i uvisse frem til mandag/tirsdag.

Jeg fikk konstatert hos legen at jeg var gravid, men følte sterkt at noe var galt, og hadde endel blødninger/utflod. Fikk da time hos gynekolog til innvendig ul 14 dager etter at jeg hadde vært hos legen. Etter 1uke orka jeg rett og slett ikke å gå i uvisse lenger, og ringte til gynekologen. Han tok meg inn samme dag og konstaterte at jeg hadde mest sannsynlig hadde hatt en MA. For å være helt sikker skulle jeg komme tilbake til ny ul 4dager etter, og for å gi kroppen en sjanse til å ordne opp selv. Det skjedde ikke noe på disse 4dagene, så da jeg ble jeg sendt inn på sykehuset for utskraping. Dette er et inngrep som du er i narkose i ca 10min, så det er som hun over her sier at det er det psykiske som er verst.

Uansett er rådet mitt å "mase" deg til en innvendig ul fortest mulig, så får du iallefall et svar. Håper selvfølgelig at det går bra 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordner man seg med en privat UL? Kan man ordne det på sykehuset selv el hos en gynekolog? Hvor mye koster det?

 

Ho syns ikke det var vits i UL, fordi ho var så sikker på MA etter å ha undersøkt meg i ca 5 sek! (sitat:"rikelig blødning")

I dag går jeg uten truseinnlegg og det kommer kunn litt brun utflod når jeg tørker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ringe litt rundt å sjekke - jeg fikk time på dagen (kvelden) hos smestadgynokologene, betalte 800 kr. Prøvde først hos Volvat, der kunne jeg først komme dagen etter og de skulle ha 1100, - for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Nå er jeg faktisk opprørt på dine vegne! Hvis legen er så sikker på MA skal hun sende deg videre så du får det konstatert med sikkerhet og får tatt en utskraping. Man skal ikke gå og vente på at kroppen "ordner opp" selv, for det kan ta uker når det er en MA.

Jeg synes det er kritikkverdig at hun ikke sender deg på undersøkelse! og at du må ta en privat ul når du budre blitt sendt dit allerede. Søk litt på gule sider f.eks. og ta en ringerunde, så finner du sikkert en privat gyn som kan ta en ul på deg. (Evnt krev at legen din sender deg videre).

 

Dessuten er det ikke sikkert det er en ma, og jeg krysser fingrene for deg for at det går helt fint alt sammen!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle svar, er så godt med tips, råd og støtte. Men jeg klarerr ikke forestille meg at jeg er gravid nå pga at hun har sagt det 99% sikkert at det er MA...Skal sjekke litt rundt jeg..TAKK!

 

PS! På sykemeldingen står det truende abort og ikke MA. Og truende abort trenger jo ikke ende galt...nei uff, skal ikke gi meg selv forhåpninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta ny hCG prøve i morgen og hvis ting er som i dag, ber jeg om å få snakke med legen. Så sier jeg at jeg ønsker UL. Nå var det en lite prikk i trusa siden i dag tidlig. Og da jeg tørka meg i stad var det nesten ikke brunt en gang, bare lyst...men men...vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time på dagen hos "vanlig" gynekolog, så det er mulig det oxo. Og da betalte jeg ingenting.

Tvi-tvi 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde krevd UL jeg!!!!

De kan ikke slå fast en SA uten UL.Med annet du har fryktelig vondt og det kommer masse levret(koagulert)blod.Ring føden der du bor å spør om de kan henvise deg til gynekologisk UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...