Huffi Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Han er 14 mnd, og vi er inne i veldig forkjølet mnd med surkling, hoste, snørr og slim. (sorry..) Og da jeg vet at melk er "slimdannende" ville jeg unngå det i den værste surkleperioden.. Det står; "Ikke gis til spebarn under 12 mnd." Hva ville isåfall bli utfallet?? Hva kan honningen gjøre galt?
Sanna Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 NEI, ikke gi honning.....! Til barn under 1 år skal man ikke gi honning fordi det er noe i honningen som kan gi alvorlige lammelser eller hjerneskade. Hvis ungen din er 14 mnd, så hadde jeg ville ha ventet litt... Husker jeg fikk et skriv om dette på helsestasjonen.
Huffi Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2006 Oj da... Da får jeg la være... men da bør de jo skrive litt høyere alder på boksen?! Er det så stor forskjell på 12 og 14 mnd? Han er 14 mnd, så iflg boksen, skulle det ikke være noe problem... No vart jeg skremt, ja..
Sanna Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Det er jo ikke sikkert det er noe farlig, men siden det kun er snakk om to mnd, så hadde i hvertfall jeg ventet litt. Du kan nå høre på helsestasjonen.Du kan sjekke denne linken, der står litt mer om hva som er med honningen.....: http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2000/1023371931.56
tullla Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Nei, det er bare og gi honning! Det har vært to tilfeller av spedbarnsbotulisme i norge de siste 20 årene, og begge var pga importert honning. Norsk honning har det aldri vært noe galt med. Spedbarnsbotulismetilfellene har kommet av at det har kommet jordbakterier i honningen. (Det vil si at det er vel i prinsippet farligere å la ungen leke ute og putte jord i munnen..) Uansett tåler de dette godt når de er over 12 mnd, tror den advarselen er gitt med ganske god sikkerhetsmargin. Honning inneholder jo masse sunne enzymer (over 100 forskjellige), og har også en antibakteriell virkning. Men du må ikke gi for store mengder av det da, for det kan bli for mye også. En annen ting vi pleier å gi når det er forkjølelse på gang er Weifa C Nypeekstrakt. Masse C-vitaminer!
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Du kan gi honning uten problemer til et 14 mnd. gammelt barn. Honning kan inneholde sporer fra botulisme-bakterien. Magesyren hos voksne og barn over 1 år tar knekken på disse sporene, men alle funksjonene i fordøyelsessystemet hos spedbarn er ikke helt i gang med det samme. Sporene kan overleve, og i verste fall kan åndedrettssystemet lammes. Jeg gav selv honning da gutten vår ble ett år, så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med det.
Huffi Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. oktober 2006 Tusen takk for kjempefine svar!! Og Tullla for all opplysningen med gode tips =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå