Gå til innhold

Kan dette virkelig være mulig??? hva skal jeg leve på i mnd? brød og vann?:)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har søkt om overgangsstønad, og jeg trodde det var 9000 og noe etter skatten var trekt, men tok visst feil. får utbetalt 6500 i mnd ca.

har en husleige på 4000, telefon, lån og ja....

vet jeg får barnetrygd og barnebidrag når ungen er født, men det er jo ikke all verden.

føler jeg blir sittende med veldig lite til meg og den lille.

klarer meg alltids men, trodde jeg hadde krav på litt mer. jeg har jo mine utgifter liksom.

så kan jeg søke om bostøtte eller noe ?

Fortsetter under...

Du kan nok søke om og få overgangsstønaden utbetalt skattefritt, siden dette er eneste inntekt.

Du må jo også huske å søke om utvidet barnetrygd og småbarnstillegg på trygdekontoret etter at babyen er kommet. Da utgjør barnetrygd+tillegg ca 2700.

Bostøtte kan du også søke om, og det vil du nok få som enslig forsørger. Kanskje et par tusen i mnd el no. Hvis du går inn på www.husbanken.no og sjekker beregningsmodellen "beregn bostøtte" i menyen til høyre kan du legge inn dine tall og selv beregne hvor mye du kan få. Det er imidlertid tre søknadsterminer i året, neste frist er 10. februar og for å søke da må barnet være født senest 1. januar. Bostøtten utbetales etterskuddsvis og første utbetaling for den terminen vil da ikke være før 1. mai.... Så det tar litt tid å få penger derfra.

Så har man jo til slutt engangsstønaden på 33 500 man kan søke om i tillegg, og kanskje sette av litt til og leve av hver måned herfra... Men det er nok ingen som påstår at man lever fett som alenemor nei :-)

Så lenge du ikke har annen inntekt over 2500 i mnd, som fødselspenger o.l, har du krav på full ostønad, altså ca 9500 før skatt. Har de riktig skattetrekk på deg da? Jeg blei trekt mye i skatt første mnd da de gikk ut ifra en gammel skattetabell. Må huske å søke om småbarnstillegg, dette får du bare om du mottar full ostønad da. Å bostøtte ja. Undersøk på trygdekontoret du, kan ikke leve på 6500 i mnd ihvertfall.

Du skal i skatteklasse 2 - ikkw skatteklasse 1. Etter skatt skal du sitte igjen med ca 8500,- og mye av dette vil du få tilbake på ligningen, avhengig av hvilke utgifter du har som du får skattelette for (eks barnehagekostnad, lån osv)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...