Gå til innhold

Kaffe og graviditet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp......

 

Jeg er helt avhengig av kaffe, og lurer da på hvor skadelig og hva slags skader det kan medføre for fosteret.

Drikker MYE kaffe. Skal klare å minimere inntaket, men slutte helt.....??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det skal være nødvendig å kutte det ut HELT. Skal se om jeg finner nettsiden jeg var på tidligere idag og leste om akkuratt det:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffedrikking under svangerskapet

Under svangerskapet er det flere kvinner som opplever at de ikke lenger har lyst på mat- og drikkevarer de tidligere likte. Dette er ofte tilfelle med kaffe.

 

Statens ernæringsråd anbefaler folattilskudd til alle kvinner som er gravide eller ønsker å bli det.

Dette gjør man for å redusere homocystein-nivået hos den gravide, ettersom høye nivåer av homocystein gir økt risiko for fosterskader. Homocystein er en aminosyre som naturlig forekommer i kroppen og som påvirkes av kostholdet. For noen kvinner er dette rådet om folattilskudd et viktig råd, ettersom enkelte mennesker kan reagere på kaffedrikking med økt homocystein-nivå.

 

I de siste månedene av svangerskapet forbrenner kvinnen koffein saktere. Det er likevel ikke nødvendig å unngå kaffe i sin helhet. Moderate mengder (for eksempel 3-4 kopper om dagen) er ikke skadelig, verken for mor eller barn.

 

Når man ammer er det viktig å drikke nok væske. Som under svangerskapet kan man fortsette å drikke kaffe som før, men noen vil kanskje foretrekke å nyte sin te, cola eller kaffe etter ammingen i stedet for før, ettersom koffein kan overføres til barnet via brystmelken. Imidlertid er det kun små mengder som overføres, og det er lite sannsynlig at det vil påvirke barnet.

 

 

Hjelper det kanskje?:)

Adressen dit er: http://www.kaffe.no/kaffe_helse.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk 5-6 kopper om dagen før. Men nå har jeg bestemt meg for å kutte ned. Jeg tar en kopp på morgenen fortsatt, men skal jeg ha noe senere på dagen, tar jeg koffeinfri. Det går faktisk mye bedre enn antatt! Prøv koffeinfri du og, og innbil deg at det er "ekte" ;o)

 

Forrige svangerskap ble jeg kvalm ved tanken på kaffe. Det var bare for sterkt. Kanskje de blir sånn etterhvert nå også. Vi kan jo håpe.

 

Hvor skaldelig det er, og hvilken skade det kan gjøre, vet jeg ikke. Koffeinet er jo en type gift, og avfallstoffene vil jo påvirke fosteret til en viss grad..

 

Det går nok greit skal du se.. Lykke til. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på om morgenen er kaffe! Det er verre nå enn før jeg ble gravid. Og det går slag i slag utover dagen.... Drikker mye kaffe på jobb, og sette på kaffetrakteren er det første jeg gjør når jeg kommer hjem om ettermiddagen.

Ok, da kan jeg prøve å moderere kaffe-inntaket, evt. prøve koffeinfri kaffe. Tror nok jeg blir avslørt på jobben da... :-)

Har lovet meg selv at jeg skal bli sunnere nå når jeg er gravid!

 

PS. Mente ikke å starte innlegget anonymt!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står på matportalen.no, som er helsemyndighetenes anbefalinger:

 

 

Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

 

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

 

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

 

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

 

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å holde meg til 1-2 kopper hver dag. Hvis det blir mer en dag prøver jeg å droppe det helt neste dag. Brus er jo ikke hverdagsdrikk så om jeg drikker litt mye cola en dag i uka tror jeg ikke det gjør så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...