Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg har ei jente på 4 uker, hun har vært supersnill de første 3,5 ukene, sovet hele natta osv. Nå vil hun ikke sove, gråter fodi hun er trøtt osv osv... Hun kan være våken et kvarters tid uten tårer, men ikke mer. Det ENESTE som får henne til å slutte å hyle er om hun får pupp og det er også det eneste som får henne til å sove. Men hun spiser ikke fordi hun er jo så trøtt at når hun får kose med puppen sovner hun jo bare og våkner da med en gang jeg tar den fra henne igjen og hyler fordi hun ikke bare fremdeles er trøtt men også sulten. Og når hun er mett (gir henne flaske litt for da er det lettere å se hva hun spiser og sørge for at hun er våken) så hyler hun likevel fordi hun er suttesyk og trøtt. Smokk tar hun ikke, har prøvd omtrent alt som er på markedet, hva skal jeg gjøre nå? Noen gode råd? Skal jeg la hun hyle? Skal jeg la henne sutte til puppene detter av?
Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Hmm...puppene dine bør du jo spare slik at du fortsatt klarer å mate henne... Jeg synes hun er for liten til å ligge og hyle også... Kan du ikke ramse opp alle smokkene du har forsøkt da? Vi andre vet kanskje om noen sorter du ikke har fått tak i enda. Hva med en ren lillefinger?
Murmeline Skrevet 18. oktober 2006 #3 Skrevet 18. oktober 2006 Uff da tilla... Ikke så grei situasjon, det skjønner jeg. Forstår ikke helt hva det er, men: -har du endret kostholdet ditt i det siste? -begynt å drikke mye kaffe feks? -har dere hatt økedøgn enda? -kan det være at hun trenger mer kos og nærhet? -hvilken rytme har hun? hvis hun har noen da.. (mat/sove/våken) Hvordan står det til ellers da? Her går alt greit, men blir jo litt like dager da.. Får nok ta en tur til Drammen snart igjen;)
Ønskejenta&Joakim070606 Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Akkurat slik var det med min lille Joakim.. Han var en engel til dagen han ble 3 uker! Etter det var det skrik og skrål.. Enten for han var trøtt, eller for det var varmt, eller for det var vondt i den lille magen.. Personlig så lot jeg ikke joakim ligge og hyle.. Han fikk heller lov til å hyle i armene mine! Hadde ikke hjerte til å la han skrike alene.. Han ville gjerne bruke meg som smokk, noe han fikk lov til når ingenting annet hjalp! Det ble mye bedre da vi fant en smokk som han likte! Da trengte han ikke henge fra puppene mine hele tiden.. =) Men ellers så hadde vi stadig en kamp om å sove.. Det har vi forsåvidt enda, men det har blitt mye bedre!!!! klem fra drammens:
Aga:-) Skrevet 18. oktober 2006 #5 Skrevet 18. oktober 2006 Hei Tilla og dere andre, ser at mange Buskerudbabes har vært innom dette innlegget:-) Embla er jo ingen terrorbaby, hun er bare en helt perfekt og helt normal baby som elsker å sutte og det helst på en pupp:-) Gutta mine har hatt slike perioder, og spesielt ille har det vært i overgangen fra helt nyfødt til baby (ca en mnd) og fra ved tremånederslader. Enten er det økedøgn, eller så er det noe helt annet. De har jo et begrenset repertoar når det gjelder uttrykksmåter, gråt eller gråt liksom. Mitt råd, og her vet jeg at det er grusomt mange som er uenige med meg, er å tilby puppen. Hvis det er økedøgn er det selvfølgelig det riktige å gjøre, men jeg gir pupp hver gang det er noe jeg. Da roer de seg, og sover gjerne en liten stund. Pupp er langt fra bare mat, den dekker egentlig alle behov hos en liten baby. Kos, mat, trygghet, varme, osv osv. Embla er jo ei stor og god jente også, så du trenger ikke bekymre deg for om hun får i seg nok mat heller. Så lenge hun får spise så ofte hun vil, regulerer dette seg helt av seg selv. Hverdagen blir jo selvfølgelig veldig preget av at du må amme hele tiden, men det er heldigvis bare for en liten periode i livet. Om noen måneder blir det annerledes, da går det lenger mellom hver gang hun gråter eller er sulten. Da kan hun leke litt for seg selv, sitte på fanget ditt lenge og følge med på ting rundt henne, osv. Denne gråteperioden er jo heldigvis forbigående, selv om det er slitsomt nå. Hvis det er en trøst, så kan jeg jo informere om at jeg også sitter med Ingeborg klistret til puppen titt og ofte (les:hele tiden). Legger henne til hver gang det kommer gråt, og resultatet er jo en fornøyd unge:-)
mammarit Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Min erfaring er at hvis du ønsker å fullamme en stund fremover, så må babyen få pupp så ofte den vil, og det betyr i perioder hele tida. Er det ikke fantastisk at vi damer har påmontert det som skal til for å roe babyer? :-) Hvis du ikke lar henne få det hun ber om så får hun ikke økt melkeproduksjonen hos deg, og du må ty til mme eller annet for å stille sulten hennes etterhvert. Så da har du jo et valg, om du vil ta jobben med å holde produksjonen oppe, eller hjelpe til med mme etterhvert. Så lita som ho er nå, så oppfordrer jeg sterkt til at du byr frem 'matfatet' ofte og lenge :-) Jeg har to barn: 4 år og 6 måneder. Klarte å fullamme begge til ca 4,5 mnd men da ble jobben med økedøgn for for stri for min del, så jeg fant det mest fornuftig å gi grøt i tillegg etterhvert. Er det ikke kos å sitte foran TVen hele dagen med en baby på fanget? Det elsket jeg den tida det varte. Lykke til!
Top of the hill Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 Huff da! Synes synd på deg jeg! Bare lurer, men er du sikker på at hun er sulten hele tiden? Kan det være at hun har vondt en plass, i ryggen eller nakken for eksempel!?! Den lille gutten min var egentlig ganske snill og rolig, men kveldene var helt grusomme, vi bysset og bysset, tok gjerne opp til to timer før han sovnet! Vil råde deg til å ta jenta di med til kiropraktor, det hjalp oss helt utrolig! Det ble rolig samme dag! Men junior fikk to behandlinger, bare for å få vekk all vondten sin! Hvis barna blir født veldig fort, eller blir tatt med sugekopp har jeg hørt at de lett kan få vondt i rygg/nakke i ettertid! Lykke til! Håper det ordner seg ;-)
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Tusen takk for svar damer:) Vesla roet seg halv 4 i natt, etter å ha vært mer eller mindre våken siden kl 19!!!! (det er lenge for en sliten mamma!) Da ga jeg henne litt mme (nedtur å måtte ty til det til slutt, men det virket) Endelig mamma; synes du må ta deg en tur igjen snart ja, bare å innse det, du savner Drammen:) Ellers har jeg ikke endret kosthold eller noenting, men vesla har hatt barnevakt over natten en gang allerede og det var etter det alt endret seg, hun sov jo egentlig hele natta men barnevakten vekket henne for mat om natta! (ahrg!) Ønskejenta; godt det ikke bare er meg, oppdaget flere andre innlegg også om det samme i går, ser ut til at det igrunn er sånn babyer er i perioder... Sukk... Hvilken smokk var det du fikk ham til å ta tilslutt? Gulenke; 2 forskjellige fra mam, az, pampodino, trøst, noe greier fra rimi (husker ikke merke, ser ut som sommerfugl) ortodent.
Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Aga, jeg er ikke helt uenig med deg asså, for jeg synes puppen er genial, men med tanke på at vesla jo har de to søte små riskorna nede i munnen så kan jeg ikke la henne bruke meg som smokk, for det gjør så vondt og jeg blir så innmari sår. Hun får pupp når hun vil men får bare ikke beholde den når hun bare koser over tid... Litt er seff lov:) Og hun er ingen terrorbaby, du har helt rett, bare mammaen som blir fryktelig sliten når det står på! hehe...
tiah Skrevet 19. oktober 2006 #10 Skrevet 19. oktober 2006 Bare for å føye meg til resten.... Det er nesten som å høre meg og vesla på 4 uker i hennes "spiseperiode"... Jeg er melkestasjon fra ca. 12 til kvelden. Da går det nesten i ett. på kvelden vil hun ikke ha mye av gangen og til slutt er det bare inn og ut med puppen, lurer på om det er mer sutte enn spise.... Da setter vi på støvsugern!!! eller gir henne baksiden av en finger å sutte på ( og det kan jo far også gjøre!!!!). Da sover hun ofte godt gjennom natten, vil ha mat i 7-tiden og sover til 12 igjen.... men om dette er en greie hun har nå eller en vane, vel vet ikke jeg ting endres så fort i den alderen. Hun ser også ut til å roe seg ned av tørketrommelen... Men vi er flere i samme situasjon (om det hjelper på slitne mødre og såre brystvorter)!!!
Ønskejenta&Joakim070606 Skrevet 19. oktober 2006 #11 Skrevet 19. oktober 2006 Ja, det er nok sånne perioder som baby'er går gjennom! Men det går over! =) Jeg husker at jeg slet med å innfinne meg i at jeg rett og slett måtte la klesvasken og all annen husareid stå, for når man får baby er det en ny sjef i huset! =) Som tidligere sagt, Det var godt å finne en smokk som falt i smak! Og vi prøvde MANGE forskjellig.. Tilslutt fikk jeg råd fra ei venninne! Prøv den som kan kjøpes hos fru lyng! Bibi heter den! Så kjøpte jeg den med sånn naturell gummi og en m silicon! Her i huset var det silikonen som ikke kom i retur! så herlig den dagen var! Det var MYE mindre skrik og Joakim fant lettere roen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå