Lilleh Skrevet 18. oktober 2006 #1 Skrevet 18. oktober 2006 Skal ha en liten operasjon, men med full narkose - såkallt dagkirurgi. Regner med at jeg ikke kan amme den dagen.. Nå er det forsvarlig å amme igjen etterpå? Må jeg pumpe meg denne dagen, eller kan det gå en hel dag uten amming/pumping og fremdeles beholde melka? Regner ikke med at det blir noe problemer med spreng, så det er i forhold til produksjon. Snuppa får 3 faste måltider med mm etterpå, i tillegg fruktmos til lunsj+mm, og så et morgen/natt måltid med mm.. Dvs til sammen ca 5-6 amminger pr dag. Bør hun få mm til hvert måltid, dvs at jeg bør pumpe ut, eller kan hun hoppe over et mm måltid eller to?
Blomman Skrevet 18. oktober 2006 #2 Skrevet 18. oktober 2006 Hvor lenge etter narkosen du ikke kan amme må du snakke med narkoselegen om- det kan være forskjellig ettersom hvilke narkose middel du får. Du bør pumpe noe hvis du orker - men selvsagt ikke noe vits i å stresse med det - men gjør det når du føler at du orker - så slipper du å øke veldig etter at du kommer hjem igjen- du kan få spreng hvis det går mye lengre tid enn normalt. For en el to dager skader de ikke om hun får litt mme istedet for mm- Det blir hva du har pumpet ut på forhånd. Forhør deg med evt smertestillende du må ha etterpå og- men det går sikkert bra- men husk å fortell at du ammer. lykke til
Lilleh Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg får jo sikkert pumpet ut en del i forkant, men er usikker på om det blir nok.. vet jo heller ikke hvor mye hun egentlig spiser/drikker etter fastføde måltidene, hun er jo vanligvis ganske så fort ferdig.. men så spiser hun nok ofte mer fra flaska enn hun gjør fra brystet og tror jeg.. er en ganske så glupsk liten frøken dette her Går det "bra" å f.eks servere eplejuice blandet med vann e.l til måltidene i stedet for mm etter måltidene som vi pleier.. (i stedet for å gi mme) Hun er forresten 8 mnd.
Blomman Skrevet 18. oktober 2006 #4 Skrevet 18. oktober 2006 Nestle har egen babyeplejuice- tynn den ut om dere syns det blir for sterkt for henne. Pump ut det du kan så blir resten juice-el mme.
Nit@™ Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg tok narkose i Mai, mens jeg fullammet lillemann, det var også dagkirurgi. Jeg spurte anestesilegen når jeg kunne amme igjen, og hun sa at de fleste narkosetyper gjør at du kan amme ganske snart igjen, så hør med anestesilegen din. Jeg gjorde det slik som anestesilegen sa.. : Pumpet før operasjonen. Da jeg våknet ventet jeg en halv time, og pumpet alt jeg kunne få ut. Reiste hjem, slik at det gikk 2 1/2 time fra jeg pumpet til jeg var hjemme, og da ammet jeg Lillemann og det gikk helt greit! Lykke til med operasjonen!
Lilleh Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2006 Såpass ja, det hørtes jo veldig greit ut Så liksom for meg hele dagen uten amming jeg.. må jo selfølgelig høre med legen og, men tenkte jeg kunne høre litt her og, siden det er ikke alltid at legene har oppdaget at det er noe som heter amming.. hihi
shevil og Alver Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Hei, Jeg hadde en akkutt situasjon 2 uker etter fødselen hvor jeg fikk narkose. Jeg ammet på intensiv avdelingen ca 1 time etter at jeg våknet. Anestesilegen sa at det ikke var noe problem med den type narkose jeg fikk. Ellers pleide de å vente 4 timer, som ikke er så avskrekkende lenge. Det går sikkert fint. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå